Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 05, 2007

Σκοτώνοντας εφημερίδες



Ένα άρθρο με τίτλο «Σκοτώνω εφημερίδες» δεν μπορεί παρά να έχει ενδιαφέρον. Πόσο μάλλον όταν το υπογράφει ένας άνθρωπος που αγαπά τις εφημερίδες και έχει μακρά εμπειρία σε αυτές.

Στις αρχές αυτού του καλοκαιριού, ο Λου Γιούρνεκ πραγματοποίησε ένα ταξίδι στην Ελλάδα με αφορμή ένα βιβλίο που ετοιμάζει. Μια μέρα πήγε να ψαρέψει πέστροφες στην Ήπειρο. Του άρεσαν πολλά πράγματα: το τοπίο, οι πόλεις, η απουσία Αμερικανών τουριστών (προφανώς δεν επισκέφθηκε τη Δωδώνη). Μάλλον έπιασε κι αρκετές πέστροφες. Υπήρξε όμως και κάτι που τον εντυπωσίασε: η έλλειψη πληροφοριών για την περιοχή. Όταν γύρισε λοιπόν στη Βοστώνη, έκατσε κι έφτιαξε μια ιστοσελίδα που δίνει πληροφορίες για το πού μπορεί κανείς να μείνει, να φάει και να ψαρέψει στην Ήπειρο. Την ονόμασε Εpirusfishing. com, την εμπλούτισε με κείμενα, φωτογραφίες και links με άλλες ιστοσελίδες, περνούσε καλά. Ώσπου μια μέρα ένας φίλος του του μίλησε για το διαφημιστικό πρόγραμμα του Google.

Ο Γιούρνεκ έχει δουλέψει σε αρκετές αμερικανικές εφημερίδες, ενώ έχει εκπονήσει και μια πολύ ενδιαφέρουσα μελέτη όπου συγκρίνει τις μεθόδους των ιστορικών με την πρακτική των δημοσιογράφων. Σήμερα είναι διευθυντής του Τμήματος Δημοσιογραφίας στο Πανεπιστήμιο της Βοστώνης. Η επαφή του με το πρόγραμμα του Google τον έκανε να καταλάβει την τεράστια αλλαγή που έχει επιφέρει το Ιnternet στα «συμβατικά» μέσα ενημέρωσης όλου του κόσμου. Όπως γράφει σε ένα άρθρο του που δημοσιεύτηκε στην Μπόστον Γκλόουμπ (και αναδημοσιεύτηκε χθες από τη Χέραλντ Τρίμπιουν), οι μεγάλες εταιρείες χάνουν τον έλεγχο επειδή δεν μπορούν να ελέγξουν πλέον τα μέσα παραγωγής. Οποιοσδήποτε θέλει μπορεί να κερδίσει χρήματα εντάσσοντας, με τη βοήθεια του Google, διαφημίσεις στην προσωπική του ιστοσελίδα- τις οποίες διαφημίσεις «κλέβει» από τις εφημερίδες. Το έκανε ο ίδιος, και μέσα σε μια εβδομάδα κέρδισε 1,05 δολάρια. Την επόμενη εβδομάδα το κέρδος του μπορεί να διπλασιαστεί. Κι αν ο αριθμός είναι σχετικά μικρός σε σχέση με τα 46 δισεκατομμύρια δολάρια που εισέπραξαν πέρυσι οι αμερικανικές εφημερίδες από τις διαφημίσεις, θα πρέπει να σκεφτεί κανείς ότι ιστοσελίδες έχουν εκατομμύρια άνθρωποι, που συνεχώς αυξάνονται.

Υπάρχουν βέβαια ορισμένα ηθικά διλήμματα. Πώς ένας άνθρωπος που πιστεύει ότι η συγκέντρωση και ανάλυση των ειδήσεων αποτελεί ουσιαστικό στοιχείο μιας υγιούς δημοκρατίας, δέχεται να στερεί από τις εφημερίδες ένα βασικό τους έσοδο; Τι προηγείται στην κατασκευή μιας ιστοσελίδας, το ενδιαφέρον για τον χρήστη ή η αξιοποίηση των αλγορίθμων του Google για την προσέλκυση όσο το δυνατόν μεγαλύτερης διαφήμισης; Είναι δίκαιο να αποκομίζει τόσα κέρδη από τις ειδήσεις μια εταιρεία που δεν ξοδεύει ούτε ένα ευρώ για τη συγκέντρωσή τους; Βασανιστικά ερωτήματα, στα οποία μπορεί κανείς να αναζητήσει διάφορες απαντήσεις - την ώρα που σκοτώνει εφημερίδες.

11 Comments:

At 5/9/07 2:24 μ.μ., Blogger greek-GAYLOLITA said...

Μα τι ειναι fair, in this corporate world, ας μη γελιομαστε κυριε Μητσε.Και ας μην εχουμε αμφιβολια(σε αντιθεση με τον πολυπαθο εγχωριο τυπο)πως οι εκει εταιρικες κεφαλες, οι οποιες κατευθυνουν και την κατασταση,σε ολα τα επιπεδα,θα την βρουν τη φορμουλα αναπροσαρμογης.Εκει αλλωστε δεν κουραζονται να σκοτωνουν,ουτε αγαπητικους, μητε αποτυχημενα επιχειρηματικα εγχειρηματα(ανευ πλοκης και εν μεσω διαπλοκης)
Kill Bill λοιπον,ειναι κι αυτο μια καποια λυσις(και μετα μη ξεχασεις να googlισεις:-)

 
At 5/9/07 4:09 μ.μ., Blogger Μάνος said...

E... όχι και να λυπόμαστε τους μεγάλους εκδοτικούς οργανισμούς με τα απίσυτευτα συμφέροντα και τις σχέσεις διαπλοκής.
Ε... όχι και λέμε ότι σκοτώνουμε τις εφημερίδες βάζοντας διαφημισεις στα blogs. Η διαφήμιση στα blogs είναι μια μεγάλη κουβέντα αλλά σε καμία περίπτωση δεν έχει συνάρτηση με τη δολοφονία των εφημερίδων... ΕΛΕΟΣ. Μήπως να τους ζητήσουμε και συγγνώμη που είναι δισεκατομμυριούχοι; Και μιλάμε και για την Αμερική... ΕΛΕΟΣ.

 
At 5/9/07 5:44 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Την εποχή της οικονομίας της γνώσης, δεν είναι μόνο αντιδραστικό, αλλά και αδύνατο για μια οικονομική μονάδα (επιχείρηση πχ) να εγκλωβίσει εντός των τυχών της το σύνολο της αξίας που εμπεριέχει ένα προϊόν.

Οποιο επιχειρηματικό μοντέλο δε μάθει να ζει με αυτό, θα σβήσει, λέει ο Lessig - και έχει δίκιο!

Ιδιαίτερα άτοπες δε είναι οι αντιρρήσεις ηθικής τάξεως στο φαινόμενο...

 
At 5/9/07 6:18 μ.μ., Blogger scalidi said...

Μου άρεσε πολύ και το κείμενο και φυσικά ο τίτλος, αλλά και τα ερωτήματα του τέλους...

 
At 5/9/07 6:23 μ.μ., Blogger Αθήναιος said...

Ιδιαίτερα άτοπες δε είναι οι αντιρρήσεις ηθικής τάξεως στο φαινόμενο...

Γιαυτό κι εγώ προσωπικά θεωρώ λάθος κάθε είδους δημόσιος διάλογος να γίνεται με ηθικούς όρους. Κάθε ομάδα στην κοινωνία έχει του δικούς της ηθικούς κώδικες που ουσιαστικά δεν είναι τίποτε άλλο από το ιδεολογικό υπόβαθρο πάνω στο οποίο οικοδομούνται οι γραπτοί και άγραφοι νόμοι.

Το άρθρο έκανε και σε μένα μεγάλη εντύπωση αν και ήταν εξαιρετικά καλογραμμένο.

Μου έκαναν εντύπωση οι απόψεις του Lessig.

Τα ΜΜΕ, απολαμβάνουν μία σειρά από ειδικές ρυθμίσεις, κάτι που δεν απολαμβάνουν, όσοι ιδιώτες διακινούν με κάποιο τρόπο πληροφορίες.

Ας πούμε ατέλεια χάρτου, έμμεση φορολογία του διαφημιζόμενου υπέρ του ταμείου των δημοσιογράφων με τη μορφή ενσήμου κ.α. Επίσης να αναφέρω πως στη χώρα μας που υπάρχει αυτός ο νόμος περί Τύπου, έχουμε δει ότι εφαρμόζεται επιλεκτικά. Έχουμε δει μπλόγκερ να συλλαμβάνεται κατ'εφαρμογή των διατάξεων του νόμου περι Τύπου αλλά όχι δημοσιογράφο!!!

Έπειτα, μπορεί η δημοσιογραφία να είναι λειτούργημα αλλά η ιδιοκτησία μέσου, hardly. Είναι επιχειρηματική δραστηριότητα κι από πότε ονομάζουμε την ύπαρξη ανταγωνιστών, έστω και δυνητικών, "δολοφονία"; Ξέρουμε από πότε: απο τότε που εισαγάγουμε όρους ηθικούς στο διάλογο.

 
At 5/9/07 7:01 μ.μ., Blogger Μιχάλης Μητσός said...

"Το άρθρο έκανε και σε μένα μεγάλη εντύπωση αν και ήταν εξαιρετικά καλογραμμένο."
Δηλαδή;

 
At 5/9/07 7:59 μ.μ., Blogger Αθήναιος said...

Οι απόψεις του Lessig εννοούσα πως μου έκαναν εντύπωση.

 
At 6/9/07 1:44 π.μ., Blogger greek-GAYLOLITA said...

Συμφωνω με τον Αθηναιο

 
At 6/9/07 11:13 π.μ., Blogger spiretos72 said...

Ομολογώ πως δεν κατάλαβα την ουσία του ποστ... ούτε τhn "ηθικότητά" του ερωτήματος.

Δεδομένου πως δέχομαι ότι η συγκέντρωση και ανάλυση των ειδήσεων αποτελεί ουσιαστικό στοιχείο μιας υγιούς δημοκρατίας, άμα βάλω διαφημίσεις στο blog μου θα αποκτήσω συνειδησιακό πρόβλημα?

 
At 7/9/07 9:49 π.μ., Blogger Κορκόδειλας said...

Ρε τι μαλακίες λέει ο τύπος? Είναι δυνατόν να λέγονται τέτοια πράγματα? Ναι εμάς περίμεναν οι Αμερικάνικες εφημρίδες να τους πάρουμε τις διαφημίσεις. Ρε τι μπουρδες ακούγονται...

Καλά έκανες και το ανέφερες το άρθρο με τον καραγκιόζη. Σιγά να μην κλάψουμε κιόλας για τους μεγαλοκαρχαρίες και που? Στην Αμερική. ημαρτον!

 
At 7/9/07 9:05 μ.μ., Blogger passing bee said...

Διαφημισεις στις ιστοσελιδες? Γιατι οχι? Διαφημισεις στους δρομους, στα πεζοδρομια ,στις γεφυρες,στην Αττικη οδο, στα οικοπεδα στις ταρατσες, παντου. Χωρις αδειες απο τους δημους. Αλλα και οι αδειες δινονται με ανταλλαγμα το χρημα. Πλουτιζουν και εδω οι εταιρειες.Πλουτιζουν οι δημοι.Πλουτιζουν και εδω οι εφημεριδες.Μικρες αγγελιες? Ροζ αγγελιες? Το θεμα ειναι ηθικο? Δεν νομιζω.

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home