Παρασκευή, Οκτωβρίου 20, 2006

Οι αυτοκτονίες θα συνεχιστούν



Η οικονομία της Ινδίας βρίσκεται σε πλήρη άνθηση: το ποσοστό ανάπτυξης την περίοδο 2006-2007 εκτιμάται ότι θα φτάσει το 8% με 8,5%. Και τότε γιατί οι αγρότες προβαίνουν σε μαζικές αυτοκτονίες;

Το πιο πλούσιο κρατίδιο της Ινδίας είναι το Μαχαράστρα, μια από τις πιο εκβιομηχανισμένες περιοχές της χώρας, με πολλά διυλιστήρια, αρκετά πανεπιστήμια, αλλά και μακρά καλλιτεχνική παράδοση. Σε αυτό το κρατίδιο, που παίρνει το όνομά του από τους κατασκευαστές και οδηγούς αρμάτων οι οποίοι αποτελούσαν τους «μαχαράτι» (μάχιμη δύναμη), πέντε αγρότες αφαιρούν κάθε μέρα τη ζωή τους, καταπίνοντας συνήθως φυτοφάρμακα. Χίλιοι αυτόχειρες έχουν μετρηθεί φέτος εδώ, εννιά χιλιάδες τα πέντε τελευταία χρόνια σε τέσσερα κρατίδια της Ινδίας (Μαχαράστρα, Άντρα Πραντές, Καρνατάκα, Κεράλα). Σύμφωνα με Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, ο πραγματικός αριθμός είναι πολύ μεγαλύτερος.

Το σενάριο είναι πάντα το ίδιο: ύστερα από μια κακή σοδειά ή μια πτώση των τιμών, ο αγρότης δεν μπορεί να ξεπληρώσει το δάνειο που έχει πάρει, αναγκάζεται έτσι να πάρει δεύτερο, ύστερα τρίτο, οι τοκογλύφοι τού παίρνουν σιγά-σιγά ό,τι έχει και δεν έχει, ώσπου μια μέρα κατεβάζει το μπουκάλι με το εντομοκτόνο και καθαρίζει. Το 45% των 90 εκατομμυρίων γεωργικών εκμεταλλεύσεων, κάπου 650 εκατομμύρια άνθρωποι, είναι ήδη χρεωμένοι. Σ' αυτή τη χώρα, η λέξη «φιλελευθεροποίηση» είναι συνώνυμη με το έγκλημα. Πριν από δύο χρόνια, η κυβέρνηση έδωσε τέλος σε ένα περιφερειακό πρόγραμμα με βάση το οποίο το Κράτος δεσμευόταν να αγοράζει το σύνολο της παραγωγής βαμβακιού σε σταθερή τιμή. Δεν έλαβε όμως παράλληλα κανένα μέτρο για να αντιμετωπίσει την εισβολή επιδοτούμενου αμερικάνικου βαμβακιού, που πωλείται στην Ινδία 40% φτηνότερα από το ντόπιο.

Το πρόβλημα δεν περιορίζεται στο βαμβάκι. Όπως εξηγεί στη Λιμπερασιόν ο καθηγητής Οικονομικών Τζαγιάτι Γκος, η γεωργία της Ινδίας δεν είναι πλέον ανταγωνιστική, αφού το κόστος παραγωγής αυξάνεται διαρκώς. Κι αυτό, εξαιτίας της εισαγωγής νέων σπόρων, των λεγόμενων cash crops, που απαιτούν περισσότερο νερό, εντομοκτόνα και λιπάσματα από τους σπόρους που καλλιεργούνται στη χώρα. Στο Μαχαράστρα, η καλλιέργεια ενός στρέμματος βαμβακιού κοστίζει σήμερα 1.100 ρουπίες (20 ευρώ), έναντι 500 ρουπιών που κόστιζε πριν από δέκα χρόνια. Και η κυβέρνηση όχι μόνο δεν βοηθά τους αγρότες, αλλά αρνείται να τους διευκολύνει να πάρουν δάνειο από τις τράπεζες. Εκείνοι στρέφονται έτσι αναγκαστικά στους τοκογλύφους (μηνιαίο επιτόκιο 20%!), οι οποίοι κατά σατανική σύμπτωση συνεργάζονται στενά με τους πωλητές εισαγόμενων σπόρων και εντομοκτόνων...

Το σχέδιο βοήθειας που ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα η κυβέρνηση, και προβλέπει διαγραφή των τόκων, δεν θα φέρει κανένα αποτέλεσμα αφού δεν επιτρέπει στους αγρότες να πάρουν νέα δάνεια με ευνοϊκούς όρους. Χρειάζονται βαθύτερες μεταρρυθμίσεις, χρειάζεται ενίσχυση των συστημάτων άρδευσης, χρειάζεται να δοθεί έμφαση στον παραγωγό έναντι της παραγωγής. Όλα δείχνουν ότι οι αυτοκτονίες θα συνεχιστούν.

15 Comments:

At 20/10/06 3:24 μ.μ., Blogger Ecumene said...

Xρειάζεται ενας Μοχάμεντ Γιουνούς

To Mπαγκλαντες είναι σε χειρότερη
φυσική θεση απο την Ινδία
και όμως έδωσε λυση ενας Μουσουλμανος
και όχι ενας Ινδουιστης
Θα κατεβει και στις εκλογες τον Γεναρη..:)

 
At 20/10/06 3:26 μ.μ., Blogger Ecumene said...

Kαι ενα αρθρο του Μιχαλη για τον Γιουνους το 1998

 
At 20/10/06 6:03 μ.μ., Blogger nik-athenian said...

Η βασική αιτία για την τραγική κατάσταση των αγροτών στην Ινδία ίσως πρέπει να αναζητηθεί στο δρόμο που πήρε η ανάπτυξη εκεί. Είναι η δεύτερη υψηλότερη στην Ασία, αλλά όλοι στράφηκαν στην βιομηχανία και τις υπηρεσίες. Τα Ινδικά προϊόντα είναι πιο φτηνά από τα Κινέζικα, αλλά οι άνθρωποι στους χώρους της βιομηχανίας και των υπηρεσιών δουλεύουν με σχέση έμμισθης εργασίας. Κι εκεί λοιπόν είναι εξευτελιστικές οι αμοιβές των εργαζομένων αλλά αφ' ενός εκείνοι δεν βαρύνονται με δάνεια, αφ' ετέρου το προϊόν το διακινεί επιχειρηματίας και δεν τον νοιάζει να έχει χαμηλές τιμές πώλησης. Στηρίζεται στον μεγάλο τζίρο.
Στους τομείς αυτούς το δάνειο αποπληρώνεται γιατί ο τζίρος αυξάνει ραγδαία.
Πράγμα που δεν μπορεί να γίνει με το αγροτικό προϊόν συγκεκριμένης στρεματικής έκτασης. Θα είναι πάντα σχεδόν το ίδιο.
Λύση δυστυχώς δεν υπάρχει στα πλαίσια της λεγόμενης ελεύθερης αγοράς.

Δεν καταλαβαίνω όμως Μιχάλη με ποιο μηχανισμό μπορεί το αμερικανικό βαμβάκι να επιδοτείται στην Ινδία.

 
At 20/10/06 8:21 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Νομίζω πως εννοεί την επιδότηση που γίνεται ήδη στις ΗΠΑ.

 
At 21/10/06 1:42 π.μ., Blogger nkalomiris said...

Διαβάζω τα άρθρα σου το πρωί στην εφημερίδα και έρχομαι το βράδυ και τα σχολιάζω.
Να γίνω λίγο σκληρός. Σε λίγα χρόνια θα αυτοκτονούν και Έλληνες εργαζόμενοι. Ινδοί δουλέυουν σε ελληνικές βιομηχανίες (Σχηματάρι - Θίσβη). Γιατί; Δέν μπορώ να καταλάβω. Και στο Ποιοτικό Έλεγχο παρακαλώ. Άσχετο το σχόλιο αλλά όταν το διάβαζα είμουν με τους συνάδελφους (ινδούς) και μου ήρθαν αυτές οι σκέψεις.

 
At 21/10/06 10:24 π.μ., Blogger gb said...

Πουθενά δεν συναντά ο αναγνώστης, στοιχεία σχετικά με το εμπόριο.
Ολα περιστρέφονται στο χρηματοπιστωτικό σύστημα, στη παραγωγή(υποδομές-μείωση κόστους,μέθοδος φασόν)τα οποία χωρίς τη συνισταμένη του εμπορίου ανανυκλώνονται χωρίς διέξοδο, ακόμη και εάν παράγουν χωρίς κόστος, με άτοκα δάνεια και άλλες μεταφυσικές και φιλανθρωπικές συνθήκες τύπου Ατταλί και δογματικών μουσουλμανικών δοξασιών ενοχοποίησης του τοκισμού. Φυσικά εργκοτελίνα, ο τραπεζίτης Γιουνούς προσαρμόζει την θρησκευτική δοξασία του 7ου αιώνα στο σήμερα και καταργεί το μέλλον και ανακυκλώνει τη φτώχεια.
Κάποτε στους δαιμόνιους μικρέμπορους Τσιγγάνους αντί να τους εκπαιδεύουν στο εμπόριο και σε logistics, προωθούσαν εκπαίδευση σε παραγωγή ρούχων η οποία κατέρευσε με την επερχόμενη εισαγωγή κινέζικων προιόντων.
Αναρωτιέμαι αν οι τσιγγάνοι προερχόμενοι απο Ινδίες εξοντώνονται χάριν του μερκαντιλισμού, όπως οι Εβραίοι στην Ευρώπη.
Αδικα αναζητούνται λύσεις σε άτοκα δάνεια, χαμηλότερο κόστος, δωρεάν υποδομές και απαγόρευση φθηνότερου βαμβακιού για να ωφεληθούν οι γεωκτήμονες.
Το φθηνότερο βαμβάκι μεταποιείται και πωλείται, εκεί καπου βρίσκονται οι λύσεις.

 
At 21/10/06 10:58 π.μ., Blogger Ecumene said...

Παντως εχει βοηθησει και αναπτυγμενες
χωρες οπως την Αμερική,τη Γαλλία
και


τη Νορβηγία

Κατι εχει κανει..
ίσως περισσότερα απο τους "αριστερούς"

 
At 21/10/06 3:45 μ.μ., Blogger gb said...

Δεν είναι σίγουρο ότι βοήθησε τη Νορβηγία ο Γιούνους αλλά "οι Νορβηγίδες φίλες του,πού,ονειρεύονται, το 1998, το Νόμπελ ειρήνης για τον Γιούνους", κάνουν το 2006 το όνειρο τους πραγματικότητα.
Η μέθοδος Γιούνους έχει καλά και αρνητικά στοιχεία. Ενισχύει τον κοινοτισμό που κατέληξε αρνητικός στην Ινδία υπερβαίνοντας τα όρια. Η τράπεζα δεν είναι παρά μία πολυμετοχική-δανειζομένων χρηματοπιστωτική εταιρία η οποία ι εκπαιδεύει κάποιους συντονιστές σε αυτό, αλλά όχι στην επιχειρηματικότητα και το εμπόριο.
Νομίζω ενας Στέλιος της Easyjet, μπορεί να αποβεί πολυτιμότερος του Γιούνους, έτσι όμως δυσκολεύει γιατί δεν δίνει λύσεις στην απονομή Νόμπελ.

 
At 22/10/06 4:27 μ.μ., Blogger Ecumene said...

Aυτος εχει δικτυωθεί με όλο τον
κόσμο στις Νορβηγίδες θα σταματουσε;..


-Rockefeller Foundation

-MacArthur Foundation

-UNCDF

-UNV

-World Bank

-USAID

-GTZ

-UNHCR

-UNOPS

-Citigroup Foundation

-Fred Matser Foundation

-Missione Arcobaleno , Italy

-AusAID

-Mundo en Armonia

-Turkish Foundation for Waste Reduction

-Commomwealth Secretariat

-Fundacion Latino Grameen

-People’s Fund



Grameen Trust Donor Partners



Prof Yunus did not stop at extending credits only. He showed his mettle in diversifying in other areas of businesses like textile manufacturing (Grameen Check) and Grameen Phone.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/6050418.stm

 
At 22/10/06 5:09 μ.μ., Blogger graoutso said...

αγαπητέ gb, επειδή προσπαθώ να καταλάβω (αλλά δεν τα καταφέρνω)μήπως μπορείς να εξηγήσεις πώς ενας Στέλιος της Easyjet, μπορεί να αποβεί πολυτιμότερος του Γιούνους?????

 
At 22/10/06 6:30 μ.μ., Blogger gb said...

Πράγματι αυτός έχει δικτυωθεί και μπράβο του, ergotelina.
Αλλωστε ποιόw μπορεί να προσπεράσει το επιτευγμα, 12000 εργαζόμενοι στις Ινδίες προωθούν το χρηματοπιστωτικό σύστημα προσαρμοσμένο στις τοπικές συνθήκες.
Αλλά άς πιαστούμε απο αυτά που λέει.(ΝΕΑ, Πρόσωπα,21/10)
Παρομοιάζει τον φτωχό με μπονζάι "που θα μπορούσε να γίνει γίγαντας" δλδ δένδρο. "Αυτό είναι η φτώχεια"(;) δλδ σαν το ερώτημα "αχ γιατί να είμαι γάτα;" Μάλλον ατύχησε.
Μία γυναίκα με τη μέθοδο του φασόν κερδίζει 10% απο τα καλάθια που κατασκευάζει και ο Γιουνούς της προτείνει κάθετη παραγωγή και "ανεξαρτησία" και εξόντωση των μικρέμπορων.
(Διαστάσεις,Οι μαθητές Γιουνούς).
Κατά πόδας με τους "απελπισμένους" και ο Ατταλί να συντονίσει 3 χιλ Οργανισμούς μικροπιστώσεων, μαζί με μιά ιστοσελίδα .... εκτός λειτουργίας.

Αλλά γιατί προτιμά κλωστουφαντουργίες αντί
"Τράπεζας σπόρων" ;

*Αμυνες στην εισαγωγή σπόρων.
Τέτοιες προσπάθειες μπορεί να γίνονται και στην Ινδία,,εκτός απο την ελλάδα, αλλά θεωρούνται λιγότερο αβανταδόρικες απο την κλωστουφαντουργία, θα δούμε στο μέλλον.
"Δίκτυο διατήρησης και ανταλλαγής παραδοσιακών ποικιλιών.
Η αναγκαιότητα της αντίστασης στη λεγόμενη «γενετική διάβρωση» (την εξαφάνιση, δηλαδή, χιλιάδων παλιών καλλιεργουμένων ποικιλιών φυτών και εκτρεφομένων φυλών ζώων) έχει οδηγήσει και στη χώρα μας σε προσπάθειες όπως το «Πελίτι» και άλλα δίκτυα συνεργασίας ανθρώπων που προσπαθούν να διατηρήσουν όλην αυτή την πολύτιμη κληρονομιά. Αυτό γίνεται με την ανταλλαγή σπόρων ή άλλου πολλαπλασιαστικού υλικού, με το σκοπό όχι μόνο απλά τη φύλαξή του, αλλά και την καλλιέργειά του, έτσι ώστε η συγκεκριμένη ποικιλία φυτού να βρίσκεται συνέχεια «ζωντανή» στον αγρό (και όχι σαν κατεψυγμένος σπόρος στον ειδικό θάλαμο μιάς τράπεζας γενετικού υλικού)."

 
At 22/10/06 6:42 μ.μ., Blogger gb said...

graoutso, πιθανόν γιατί ο Στέλιος καινοτομεί ενώ ο Γιουνούς αξιοποιεί τη μουσουλμανική δοξασία περί αμαρτίας του τοκισμού και τον κοινοτισμό ο οποίος, επαναλαμβάνομαι, στερεί την ανάπτυξη απο την εξατομικευμένη ευθύνη και την πρωτοβουλία. Τα χαρακτηριστικά της μεθόδου εκτός απο θεμελιωμένα είναι και ετεροχρονισμένα απο το στείρο παρελθόν. Υπάρχει Ινδός με θεωρίες οικονομικοφιλοσοφικές που μπορεί να φέρει την άνοιξη.
Ούτε Τζέφρυ Σάκς, ούτε Γιουνούς,
ο Αμάρτυα Σέν έχει τις λύσεις.

 
At 23/10/06 3:03 μ.μ., Blogger gb said...

Ιδεοληψίες,πλάνες/πραγματικότητες.

Ας έρθουμε και στα λογιστικά του φιλοσοφημένου Γιουνούς.
12.000 εργαζόμενοι,κέρδη $2,5 δισ.
Από πού; Μήπως επιδοτείται απο το κράτος; απο οργανισμούς;
Η υπόθεση εξάλλου, φαίνεται απο τα στοιχεία, ομοιάζει με το γνωστό κεφάλαιο με τα γνωστά πλεονεκτήματα που παρέχουν οι πιστωτικές κάρτες, προσαρμοσμένες στις τοπικές συνθήκες.
Ποιές είναι οι συνθήκες σήμερα;
Σύγκρουση συμφερόντων μεταξύ αναπτυσσόμενης βιομηχανίας με αγροτική γεωργία και μεταξύ πόλεων και υπαίθρου. Εποχές που αντιστοιχούν στις ελληνικές δεκαετίες του '20 και του '40 και τον 18ο και 19ο αιώνα αντιστοίχως στις βιομηχανικές χώρες.
Υπάρχει δρόμος που να μην οδηγεί στον αναπόφευκτο καταναλωτισμό εισαγόμενων βιομηχανικών καταναλωτικών αγαθών;

 
At 23/10/06 4:13 μ.μ., Blogger Ecumene said...

Αυτα για τον Γιουνους είναι μονο η αρχη..

Δεν ξερουμε πως θα εξελιχθει
και δεν απορρίπτει την παγκοσμιοποίηση
και τις μοντερνες ιδεες

Στις γυναικες στηρίζεται
και λιγότερο στον ισλαμικό
νόμο..
Οι παραδοσιακοί τον εχουν
επικρίνει για την χειραφετηση
που δινει ουσιαστικα
στις γυναικες

Ηδη προσπαθει να δωσει στον καθε
Μπαγκλαντεζο απο ενα κινητο

Ισως μας φαινονται αστεία σε μας εδω
ολα αυτα αλλα εκει αυτος κανει
πραξεις και το ζητημα ειναι
πως θα μπορουσαμε να αξιοποιησουμε
και ως πιο βαθμο τετοιες ιδεες
για τους τσιγγανους κτλ

Σιγουρα απο ενα σημειο και περα
μπορουν να εχουν τα αντιθετα
αποτελεσματα

Περιμενω ενα ποστ απο καποιο οικονομολογο,που θα λεει
και τα καλα και τα κακα
για τον Γιουνούς..

 
At 23/10/06 4:15 μ.μ., Blogger Ecumene said...

Και κατι αλλο..εκτος απο καποιους libertarian
του επιτίθενται και καποιοι
"αριστεροί" γιατί καθυστερεί
την...."Επανασταση"...

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home