Τρίτη, Σεπτεμβρίου 19, 2006

Πάρα πολλά, πάρα πολύ νωρίς



Την τελευταία δεκαετία, τα δημοτικά σχολεία της Ιαπωνίας καταργούν σταδιακά το διάβασμα στο σπίτι. Στην Αμερική και την Ευρώπη, αντίθετα, οι μαθητές καλούνται να διαβάζουν όλο και περισσότερο. Ποια από τις δύο σχολές έχει δίκιο;

Καθηγητής Ψυχολογίας στο Ντιουκ, ο Χάρις Κούπερ συγκεντρώνει στο βιβλίο του «Μάχη για το Διάβασμα στο Σπίτι» όλες τις μελέτες που έχουν γίνει για το θέμα αυτό σε όλες τις βαθμίδες του σχολείου. Για τους μαθητές του Δημοτικού, το συμπέρασμα είναι ότι δεν υπάρχει καμιά σχέση ανάμεσα στον χρόνο που διαθέτει ένας μαθητής για διάβασμα στο σπίτι και την επιτυχία του στο σχολείο.

Ο μόνος τομέας στον οποίο οι μαθητές που διαβάζουν στο σπίτι πάνε καλύτερα από εκείνους που δεν διαβάζουν, είναι το μάθημα που μελέτησαν την προηγουμένη του τεστ. Αλλά το συγκριτικό αυτό πλεονέκτημα εξαφανίζεται αν δει κανείς το ζήτημα σε μακροπρόθεσμη κλίμακα. Για τους μεγαλύτερους μαθητές, η εικόνα είναι κάπως διαφορετική, αν και όχι ριζικά: ο χρόνος που διαβάζουν στο σπίτι έχει θετικό αποτέλεσμα στους βαθμούς τους, αλλά όχι και στις επιδόσεις τους στα τεστ.

Παρά τα αποτελέσματα αυτά, ο Κούπερ εξακολουθεί να υποστηρίζει τον «κανόνα των 10 λεπτών»: 10 λεπτά διάβασμα στο σπίτι για τους μαθητές του νηπιαγωγείου και της πρώτης τάξης, με 10 επιπλέον λεπτά για κάθε τάξη. Η συντηρητική αυτή γραμμή βρίσκει τελείως αντίθετο έναν άνθρωπο που έχει γράψει πολλά αιρετικά βιβλία για την εκπαίδευση, τον Άλφι Κον. «Μερικές φορές ξεχνάμε ότι κάτι που είναι καταστροφικό όταν γίνεται σε υπερβολικό βαθμό δεν είναι κατ' ανάγκην αβλαβές όταν γίνεται με μετριοπάθεια», γράφει στο τελευταίο του βιβλίο με τίτλο «Ο μύθος του διαβάσματος στο σπίτι». Πολλά είναι τα πλεονεκτήματα που έχουν κατά καιρούς αναφερθεί για το περίφημο homework: οδηγεί στην επιτυχία, δημιουργεί καλές συνήθειες, διδάσκει τα παιδιά να παίρνουν πρωτοβουλίες, είναι καλύτερο από τα ηλεκτρονικά παιχνίδια ή οτιδήποτε άλλο κάνουν στον ελεύθερο χρόνο τους.

Τίποτα απ' όλα αυτά δεν έχει αποδειχθεί, τονίζει ο συγγραφέας. Γιατί λοιπόν να επιμένουμε σε μια αυθαιρεσία; Γιατί να είναι το διάβασμα στο σπίτι ο κανόνας και όχι η σπάνια εξαίρεση; Μήπως ο πραγματικός λόγος δεν έχει καμιά σχέση με την εκπαίδευση, αλλά είναι να συνηθίζουν τα παιδιά από μικρά στις πολλές ώρες εργασίας που θα κληθούν να δουλέψουν όταν μεγαλώσουν;

«Μήπως ζητάμε από τα παιδιά μας πάρα πολλά, πάρα πολύ νωρίς;», αναρωτιόταν πριν από μια εβδομάδα στο εξώφυλλό του το Νιούζγουικ. Η πίεση στα παιδιά δεν ασκείται μόνο από τους δασκάλους, αλλά και από τους γονείς. Η δικαιολογία είναι γνωστή: όλα γίνονται για το «καλό» τους. Γιατί λοιπόν τα Γιαπωνεζάκια μοιάζουν πιο χαλαρά και πιο χαρούμενα από τα Αμερικανάκια;

8 Comments:

At 19/9/06 1:15 μ.μ., Blogger . said...

ομολογώ ότι αυτό που γράφεις δεν το ήξερα. Είχα διαβάσει αντίθετα, ότι στην ιαπωνία οι μαθητές διαβάζουν πάρα πολύ και η παραπαιδεία ανθεί.

Στο παιδαγωγικό, αυτό που μας έλεγαν είναι ότι η δουλειά γίνεται στο σχολέιο, και για το σπίτι δίνουμε μια-δυο ασκήσεις μόνο και μάλιστα μετριας δυσκολίας. Έτσι κι αλλιως αν ειανι πολελσ τις κανουν οι γονεις

 
At 19/9/06 2:18 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Εδώ στην Ελλάδα έχουμε φορτώσει τους μαθητές με τόση ταλαιπωρία που αυτή δεν εξαντλείται στο χώρο του σχολείου, αλλά αρχίζει μετά απ' αυτό, στα φροντιστήρια, τα ιδιαίτερα κλπ. Φοβάμαι ότι δεν έχουν καμία αντοχή να διαβάσουν σπίτι τους και δη να γνωρίσουν τη λογοτεχνία και να γίνουν λάτρεις της...Τι κρίμα! Μόνο κατά τύχη -και μεγάλη τύχη- γίνεται κανείς βιβλιόφιλος, κανένα περιβάλλον δεν τον ενθαρρύνει.

 
At 19/9/06 7:52 μ.μ., Blogger Jason said...

Και ποιος λέει ότι "τα Γιαπωνεζάκια μοιάζουν πιο χαλαρά και πιο χαρούμενα από τα Αμερικανάκια"...;

Εγώ νομίζω ότι οι Αμερικάνοι είναι οι βασιλιάδες της καθημερινότητας.
Σίγουρα η φράση αυτή αναφέρεται σε μία πολύ μικρή μειονότητα του πληθυσμού.

Εγώ θα έλεγα ότι τα Γιαπωνεζάκια δείχνουν πιο αγχωμένα από τα Αμερικανάκια.
Χωρίς να κάνω, βέβαια, ιδιαίτερη παρέα ούτε με τα μεν ούτε με τα δε...

 
At 19/9/06 8:02 μ.μ., Blogger Μιχάλης Μητσός said...

Σχήμα λόγου ήταν, βρε Ιάσων. Εψαχνα για τέλος. Λογικά, όμως, έτσι πρέπει να είναι, αφού τα Γιαπωνεζάκια διαβάζουν λιγότερο στο σπίτι.

 
At 19/9/06 11:38 μ.μ., Blogger antvol said...

Πάντως, πριν αναρωτηθούμε αν τα παιδιά πρέπει ή δεν πρέπει να διαβάζουν στο σπίτι, ας αναρωτηθούμε τι μαθαίνουν στο σχολείο, από ποιους δασκάλους, με ποιο πρόγραμμα ... Κι όταν καταλήξουμε στο συμπέρασμα ότι οι πρωινές ώρες περνάνε όμορφα και αποδοτικά, κοντά σε ανθρώπους που αγαπούν πραγματικά τη δουλειά τους κι έχουν εκπαιδευτεί έτσι ώστε όχι μόνο να θέλουν, αλλά και να μπορούν να μεταδίδουν γνώσεις και να ανοίγουν ορίζοντες, τότε βεβαίως ας μελετήσουμε όχι μόνο το γιαπωνέζικο μοντέλο, αλλά και οποιοδήποτε άλλο μας φαίνεται ενδιαφέρον.

 
At 20/9/06 12:02 π.μ., Blogger Agobooks said...

Το διάβασα το κείμενο με τις κόρες μου και, μάλλον, δεν γλιτώνω το…Γιαπονέζομα!

 
At 20/9/06 12:02 π.μ., Blogger Agobooks said...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

 
At 20/9/06 9:52 π.μ., Blogger σχολιαστής said...

Αν πάω πίσω στη εποχή που ήμουν μαθητής δημοτικού, δεκαετία του 70, υπήρχε πολύ παιχνίδι, τεράστια διαλείματα στο (μονοθέσιο) σχολείο, και το πολύ, διάβασμα μιά ώρα την ημέρα στο σπίτι.

Αυτό που γίνεται τώρα στην Ελλάδα είναι αρμοδιότητας ψυχιάτρου. Εχουν εξοντώσει τα παιδάκια με απίστευτες δόσεις απο άχρηστες γνώσεις, ξεχνόντας το βασικό. Το παιδάκι για να μάθει, πρέπει να είναι ξεκούραστο πνευματικά, χορτασμένο απο παιχνίδι και χαρούμενο. Τότε θα βρεί και την όρεξη να αγαπήσει το "εξωσχολικό" βιβλίο, και θα ανοιξει ο δρόμος ώστε η μιά ώρα διάβασμα στο σπίτι να είναι αρκετή.

Στην Ελλάδα, τα παιδιά δαπανούν ώρες επι ωρών και οι γονείς τεράστια ποσά, για να φτάσουν στο πανεπιστήμιο ημιμαθή. Εκεί ολοκληρώνεται η τραγωδία, διότι το ελληνικό πανεπιστήμιο είναι υπο διάλυση. Είναι αυτό το πανεπιστήμιο που εκπαιδεύει τους δασκάλους και τους καθηγητές.

Είναι καιρός η ελληνική κοινωνία να κάνει την αυτοκριτική της. Ο σωστός δρόμος μπορεί να βρεθεί. Αν δεν ξέρουμε τι να κάνουμε ας κοιτάξουμε λίγο τι κάνουν οι βόρειοι φίλοι μας στη Σκανδιναβία. Ετσι και αλλοιώς έχουμε πιάσει πάτο και δεν κινδυνεύουμε να πάθουμε τίποτα χειρότερο.

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home