Σάββατο, Σεπτεμβρίου 16, 2006

Σαν άγιος και σαν κλέφτης



Πριν από δύο χρόνια πέθανε η Σούζαν Σόνταγκ. Ανάμεσα στα πολλά που άφησε η Αμερικανίδα συγγραφέας ως κληρονομιά, περιλαμβάνονται ανέκδοτες μέχρι τώρα προσωπικές της σημειώσεις που ξεκινούν από τα χρόνια της στο Παρίσι, στα τέλη της δεκαετίας του '50. Τα αποκαλυπτικά για την προσωπικότητά της αποσπάσματα που ακολουθούν δημοσιεύτηκαν αυτή την εβδομάδα στην Γκάρντιαν.

Παρίσι, 30 Δεκεμβρίου 1958. Η σχέση μου με τη [συγγραφέα] Χάριετ [Σόμερς] με προβληματίζει. Θέλω να είναι αυθόρμητη, απρομελέτητη, αλλά οι προσδοκίες της από αυτό που θεωρεί "σχέση" κλονίζουν την αυτοκυριαρχία μου, με κάνουν να ψάχνομαι. Εκείνη με τις ρομαντικές της απογοητεύσεις, εγώ με τις ρομαντικές μου ανάγκες και επιθυμίες... Ένα απροσδόκητο δώρο: είναι όμορφη. Τη θυμόμουν παχιά και άσχημη. Δεν είναι τίποτα τέτοιο. Και η σωματική ομορφιά έχει τεράστια, σχεδόν παθολογική σημασία για μένα.

Νέα Υόρκη, αρχές 1959. Η ασχήμια της Νέας Υόρκης. Αλλά μ' αρέσει εδώ. Στη Νέα Υόρκη, ο αισθησιασμός μετατρέπεται πλήρως σε σεξουαλικότητα - δεν υπάρχουν αντικείμενα στα οποία να ανταποκριθούν οι αισθήσεις σου, δεν υπάρχουν όμορφα ποτάμια, σπίτια, άνθρωποι. Δυσωδία και βρωμιά στους δρόμους. Το μόνο που μένει είναι το φαΐ και η τρέλα του κρεβατιού.

19 Νοεμβρίου. Η γνωριμία με τον οργασμό άλλαξε τη ζωή μου. Είμαι απελευθερωμένη, αλλά δεν είναι αυτός ο τρόπος να το πω. Ακόμη πιο σημαντικό: με έχει περιορίσει, έχει αποκλείσει άλλες πιθανότητες, έχει κάνει τις εναλλακτικές λύσεις φτηνές και πικρές. Δεν είμαι πια ένας άνθρωπος χωρίς όρια. Πριν, η σεξουαλικότητά μου ήταν οριζόντια, μια άπειρη γραμμή που μπορούσε απείρως να υποδιαιρείται. Τώρα είναι κάθετη: πάνω και τέλος, ή τίποτα.

24 Δεκεμβρίου. Η επιθυμία μου να γράφω είναι συνδεδεμένη με την ομοφυλοφιλία μου. Χρειάζομαι την ταυτότητα ως όπλο, για να αντιτάξω στο όπλο που έχει η κοινωνία εναντίον μου. Αρχίζω να καταλαβαίνω πόσο ένοχη αισθάνομαι επειδή είμαι λεσβία. Το να είμαι λεσβία με κάνει πιο ευάλωτη.

8 Μαρτίου 1960. Στασιμότητα δεν υπάρχει. Το να κάθεσαι ακίνητος σε απομακρύνει από την αλήθεια.

9 Δεκεμβρίου 1961. Ο φόβος των γηρατειών γεννιέται από τη συνειδητοποίηση ότι δεν ζεις σήμερα τη ζωή που θα ήθελες. Είναι ισοδύναμος με την αίσθηση ότι καταχράσαι το παρόν.

16 Οκτωβρίου 1962. Τα λάθη μου. α) Να κατηγορώ τους άλλους για τις δικές μου διαστροφές. β) Να μετατρέπω τις φιλίες μου σε ερωτικούς δεσμούς. γ) Να ζητώ ο έρωτας να περιλαμβάνει (και να αφήνει έξω) τα πάντα.

6 Απριλίου 1967. Η ιδανική ζωή: να κάνεις μόνο πράγματα που είναι απαραίτητα. Δύο τρόποι να υπάρχεις - σαν άγιος και σαν κλέφτης.

7 Comments:

At 16/9/06 7:49 μ.μ., Blogger Caesar said...

...Η ιδανική ζωή: να κάνεις μόνο πράγματα που είναι απαραίτητα...
-Αλήθεια, πόσα πράγματα στη ζωή μας κυνηγάμε μανιωδώς, που αποδεικνύονται στη συνέχεια ότι δεν ήταν απαραίτητα ; Και ποιά όμως είναι για τον καθένα μας απαραίτητα;
[non fui, fui, non sum, non curo] έλεγαν οι οπαδοί του Επίκουρου, ο οποίος είναι ένας καλός οδηγός για το τί είναι απαραίτητο στη ζωή.
"Η ύπαρξή μας είναι καλοσώρισες & αντίο σ' ένα & μόνο βλέμμα / Όλα είναι δικά μου, τίποτε δεν μου ανήκει". [Βισλάβα Σιμπόρσκα]
...Δύο τρόποι να υπάρχεις - σαν άγιος και σαν κλέφτης...
-Εδώ, άραγε χωράει "Ο άγιος της μοναξιάς" ; και ή "Υπόθεση Τόμας Κράουν" ;-)

Αντίο και στην Οριάνα Φαλάτσι...

 
At 16/9/06 11:28 μ.μ., Blogger nik-athenian said...

Και τι μας ενδιαφέρει εμάς κι εσένα βρε Μιχάλη, αν η σεξουαλικότητα της κυρίας ήταν οριζόντια ή κατακόρυφη όπως λέει;
ή αν έκανε μόνο πράγματα που ήταν απαραίτητα;

 
At 17/9/06 1:10 π.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

 
At 17/9/06 1:12 π.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Καλημέρα σε όλους,

Χωρίς καμμία αγιογραφική διάθεση, η Σόνταγκ ήταν ένας θαρραλέος άνθρωπος με καθαρό μυαλό. Μικρό μέρος της προσωπικότητάς της αναδεικνύει το κομμάτι της Γκάρντιαν που μεταφέρει/επικαλείται ο Μιχάλης.

Δεν υπήρξε ούτε δογματικά ακίνητη στον τρόπο που έβλεπε τον κόσμο, ούτε αυτοχρίσθηκε θεματοφύλακας κάποιων υψηλών αξιών.

Αυτός ήταν κι ο τρόπος που
με τα στερνά της, τίμησε τα πρώτα της.

Η σύμπτωση μ'έκανε να διαβάσω το σημερινό κείμενο και ως ένα πικρό αποχαιρετισμό στην Οριάνα Φαλάτσι. Συνειρμός ενισχυμένος από το τυχαίο; Αυθαίρετη ερμηνεία; Ή υπαρκτός υπαινιγμός, φίλτατε Μιχάλη;

 
At 17/9/06 8:34 π.μ., Blogger Μιχάλης Μητσός said...

Γεια και χαρά σου, Μαύρο Πρόβατο. Μας έλειψες. Κι επειδή μόνο με κακία μπορώ να σε χαιρετήσω, αυτή η Σόνταγκ δεν ήταν που μας έπρηζε τότε με τη (δήθεν) πολιορκία του Σαράγεβο από τους (δήθεν) Σέρβους;
Τη σχέση με τη Φαλάτσι δεν την κατάλαβα.
Nik-Athenian, μη μου χαλάς την καλύτερη ατάκα του κειμένου. Την ταινία με τον Κοέν την είδες;
Πάνο, την ταινία με τον Κινγκ Κονγκ την είδα με τον γιο μου και χιλιάδες άλλα παιδάκια, τρώγοντας τσιπς και ποπ-κορν, και την καταχάρηκα. Μήπως εσύ την είδες με τη γυναίκα σου υπό το φως των κεριών, και γι'αυτό δεν σου κάθισε καλά;
Μικρό Λυκάκι, μήπως πρέπει να διευρύνεις λίγο τις ποιητικές σου αναφορές;
Καλημέρα παιδιά, σήμερα ξύπνησα πολύ νωρίς, αλλά μάλλον όλοι κοιμάστε.

 
At 17/9/06 11:35 π.μ., Blogger Caesar said...

Μαύρο Πρόβατο, πολύ ωραία η προσέγγισή σου στη Σόνταγκ.
Πάνο, κι εγώ βλέπω όπως και ο Μιχάλης αυτού του είδους τα φίλμς με την ίδια καλοπροαίρετη διάθεση. Άλλωστε ο κινηματογράφος έχει και τη δυνατότητα, εκτός των άλλων να προσφέρει και τη φαντασία, το παραμύθι με τον μοναδικό του τρόπο. Όλα έχουν κάτι να δώσουν:)
by the way, ενδιαφέρουσα η σειρά των DVD "Cosmos" με τον Carl Sagan που προσφέρει από σήμερα το Βήμα.

 
At 17/9/06 4:42 μ.μ., Blogger Caesar said...

Παραθέτω μια μικρή ψηφίδα εδώ.για την Σούζαν Σόνταγκ

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home