Πέμπτη, Αυγούστου 31, 2006

«Εσύ δεν είσαι εσύ, εγώ είμαι μια άλλη»



«Οι γυναίκες είναι το ίδιο ανήθικες με τους άνδρες. Δεν το έχει όμως προσέξει κανείς». Ντομινίκ Ωρύ

Το διασημότερο ερωτικό μυθιστόρημα του 20ού αιώνα είναι ασφαλώς η «Ιστορία της Ο». Και παρόλο που το υπέγραφε μια γυναίκα, η Πωλίν Ρεάζ, όλοι ήξεραν ότι το όνομα αυτό ήταν ψευδώνυμο και όλοι πίστευαν ότι ο συγγραφέας ήταν στην πραγματικότητα άνδρας. «Αυτό το βιβλίο δεν θα μπορούσε να γραφτεί από μια γυναίκα», είπε κάποτε ο Αλμπέρ Καμύ. Καμιά γυναίκα δεν θα έβαζε την ηρωίδα της να λέει στον αφέντη της πως «μόνο όταν με κάνεις να υποφέρω αισθάνομαι ασφαλής». Μόνο ένας άνδρας, ένας διεστραμμένος άνδρας, θα μπορούσε να φανταστεί μια γυναίκα να αλυσοδένεται, να βασανίζεται, να μαστιγώνεται, να εξευτελίζεται, να ντροπιάζεται, και στο τέλος ο αφέντης της να τη σημαδεύει με τα αρχικά του προτού της περάσει από την κλειτορίδα δύο σιδερένια δακτυλίδια.

Χρειάστηκε να περάσουν σαράντα χρόνια από την έκδοση του βιβλίου για να αποκαλυφθεί η αλήθεια: ο Βρετανός δημοσιογράφος Τζων ντε Σαιντ Τζορ έγραψε τον Αύγουστο του 1994 στο περιοδικό Νιου Γιόρκερ ότι η «Ιστορία της Ο» γράφτηκε από γυναίκα, που λεγόταν Ντομινίκ Ωρύ, είχε γεννηθεί το 1907 στη Βρετάνη και ζούσε έξω από το Παρίσι. Όπως μαθαίνουμε από ένα ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε στην αμερικανική τηλεόραση και μόλις κυκλοφόρησε σε DVD («Συγγραφέας της Ο», από την Αμερικανίδα σκηνοθέτιδα Πόλα Ραπαπόρ), η ζωή της γυναίκας αυτής είναι ακόμη πιο ενδιαφέρουσα από την ιστορία της ηρωίδας της. Το πάθος της με την παρανομία το απέκτησε στα εφηβικά της χρόνια, όταν ανακάλυψε τη μυστική ερωτική βιβλιοθήκη του πατέρα της. Αλλά η ζωή της άλλαξε όταν γνώρισε τον ακαδημαϊκό Ζαν Πωλάν, διευθυντή της λογοτεχνικής επιθεώρησης La Nouvelle Revue Francaise, την εποχή που δούλευαν και οι δύο για τη γαλλική αντίσταση. Θαυμαστής του Μαρκησίου ντε Σαντ, ο Πωλάν την προκάλεσε μια μέρα λέγοντάς της ότι «οι γυναίκες είναι ανίκανες να γράψουν ένα ερωτικό μυθιστόρημα». Κι εκείνη έγραψε την «Ιστορία της Ο» γι' αυτόν. Δεν ήταν νέα - ήταν 47, κι εκείνος 69 -, ούτε ιδιαίτερα όμορφη. Έπρεπε να βρει λοιπόν κάτι «για να του εξάψει την περιέργεια, για να του αρέσει, για να τον απασχολήσει».

Αν και ο Πωλάν ήταν παντρεμένος, σημειώνει η Τόνι Μπέντλεϋ στην ιστοσελίδα Bookforum, η σχέση τους κράτησε είκοσι χρόνια. Συναντιόντουσαν σε δωμάτια ξενοδοχείων, «πάντα με το μάτι στο ρολόι». Μετά τον πόλεμο, εκείνη εργάστηκε στον εκδοτικό οίκο Gallimard, μετέφρασε στα γαλλικά Βιρτζίνια Γουλφ, Φιτζέραλντ και Έλιοτ και τιμήθηκε με τη Λεγεώνα της Τιμής για τη συμβολή της στη γαλλική λογοτεχνία. Πέθανε το 1998. «Όταν μπαίνεις στη νύχτα μου», γράφει σ' ένα ποίημά της, «εσύ δεν είσαι εσύ, εγώ είμαι μια άλλη. / Αυτή η άλλη δεν ξέρει ποια είμαι. / Εσύ δεν ξέρεις πως ανήκω σ' εσένα».

14 Comments:

At 31/8/06 2:38 μ.μ., Blogger Πάνος said...

στο τέλος ο αφέντης της να τη σημαδεύει με τα αρχικά του προτού της περάσει από την κλειτορίδα δύο σιδερένια δακτυλίδια

Μιχάλη, τσεκάρισε σε παρακαλώ

α. την ακριβή ανατομική περιοχή της Μαντάμ "Ο" όπου έγινε εκείνο το αρχαίο πίρσινγκ,

β. Αν τα δαχτυλίδια ήταν ΔΥΟ ή ένα (διπλό;)

γ. Που ακριβώς τη σημάδεψε με τα αρχικά του ο σερ Στέφεν και με ποιό τρόπο, και

δ. Πως ακριβώς ανταπέδωσε το σημάδεμα η "Ο".

Νομίζω οτι οι αναγνώστες των ΔΙΑΣΤΑΣΕΩΝ (που σήμερα έλαβαν άλλη διάσταση) δικαιούνται να γνωρίζουν...

 
At 31/8/06 2:50 μ.μ., Blogger μικρό λυκάκι said...

Μή ρωτάς πώς να προσευχηθείς σε κάποιον πού δέν υπάρχει.
Εγώ το μόνο πού ξέρω είναι ότι η προσευχή υψώνει μία βελούδινη γέφυρα καί βαδίζοντας πάνω σ'αυτήν αιωρούμαστε,σάν από ένα βατήρα,
Πάνω από τοπία με το χρώμα τού ώριμου χρυσού
Μεταμορφωμένα από μία στάση τού ήλιου μαγική.
Αυτή η γέφυρα οδηγεί στήν ακτή τής Αντιστροφής
Οπου τα πάντα είναι ακριβώς το αντίθετο καί η λέξη "είναι" αποκαλύπτει μία σημασία πού μείς δέν υποπτευόμαστε κάν.
Πρόσεξε:λέω ΕΜΕΙΣ΄
εκεί,ο καθένας ξεχωριστά ,
Νιώθει συμπόνια γιά τούς άλλους πού είναι παγιδευμένοι στή σάρκα
Καί γνωρίζει πώς αν δέν υπάρχει άλλη ακτή
Εμείς θα βαδίσουμε σ'αυτή την αέρινη γέφυρα παρ'όλα αυτά.

ΤΣΕΣΛΑΦ ΜΙΛΟΣ
Προσευχή

 
At 31/8/06 3:34 μ.μ., Blogger ιχνηλάτης said...

Ωωω !!!

Τι βλέπω ! Τι διαβάζω !

Μιχάλη, με κολάζεις σήμερα :)))))

ΥΓ
Μόνο ένας άνδρας, ένας διεστραμμένος άνδρας, θα μπορούσε να φανταστεί μια γυναίκα να αλυσοδένεται, να βασανίζεται, να μαστιγώνεται, να εξευτελίζεται, να ντροπιάζεται, και στο τέλος ο αφέντης της να τη σημαδεύει με τα αρχικά του προτού της περάσει από την κλειτορίδα δύο σιδερένια δακτυλίδια.

Δικό σου ή του " μαυροπόδαρου " Καμύ ;
Για να ξέρω σε ποιον θα απαντήσω αργότερα !
( Ελπίζω να μην είναι δικό σου, γιατί θα είμαι σκληρός, άκαρδος, ανελέητος, σαδιστικά γλαφυρός στην υπεράσπιση του δικαιώματος στην αναζήτηση της ηδονής :)

 
At 31/8/06 8:47 μ.μ., Blogger nik-athenian said...

Άκου όνομα που βρήκε "Ο".
Ο ως σύμβολο μιας ιστορίας χωρίς αρχή και τέλος που ανακυκλώνει στον εαυτό της;
Ο ως σύμβολο της σεξουαλικής τρύπας κάθε είδους;
Ή να αρκεστούμε στο αρχικό του ονόματος Odile της ηρωίδας;
Ο Καμύ δεν ανακατεύεται τυχαία στην ιστορία. Μερικοί λένε ότι αυτή η Οντίλ ήταν γκομενά του τον καιρό εκείνο.
Παράξενο πάντως που το έργο δεν ξεφωνήθηκε από τις φεμινίστριες της εποχής.

 
At 1/9/06 2:46 π.μ., Blogger Χαρυβδιςς said...

τσιμπήσατε βλεπω χαριτωμενα αρσενικα...

 
At 1/9/06 8:42 π.μ., Blogger nik-athenian said...

@ Χάρυβδιςς
Μπαα...Πρέπει να έχει Εβραίους η ιστορία για να γίνει σύναξη γερή!

 
At 1/9/06 8:45 π.μ., Blogger CAESAR said...

Μακράν απέχει από το ύπερθεν των "διαστάσεων" κείμενο στην ίδια σελίδα, με πρωταγωνίστρια πάλι γυναίκα, από το Ιράν.
Όμως όλα σχετικά & γι αυτό ανεκτά & ίσως απαραίτητα.
Καλημέρα σας:)

 
At 1/9/06 11:26 π.μ., Blogger ιχνηλάτης said...

Χάρυβδιςς,

εμείς είμαστε εδώ κάθε μέρα, οπότε μάλλον εσύ τσίμπησες σήμερα :)

 
At 1/9/06 11:32 π.μ., Blogger Μαύρος Γάτος said...

Παρεμπιπτόντως, η ταινία, με την μουσική του Serge Gainsbourg, είναι η πιό ερωτρική ταινία στην ιστορία του κινηματογράφου. Ever.

Σ;)))

 
At 1/9/06 1:00 μ.μ., Blogger diavatis said...

Κατ’αρχάς για να βάλουμε τα πράγματα στη θέση τους, ή μάλλον τους χαλκάδες, δεν ήταν (ασφαλώς) στην κλειτορίδα, αλλά στα μουνόχειλα.
Ο Πολάν έγραψε το βιβλίο μαζί με την Ωρύ ή μάλλον για την ακρίβεια είχε την αρχική ιδέα και την επίβλεψη, αλλά η συνεισφορά του στο γράψιμο ήταν μικρή. Μόλις είχε τελειώσει μια μελέτη για τη Ζυστίν του Σαντ και θέλησε να φτιάξει μια παρωδία όπου η ηρωίδα δεν αντιμετωπίζει με φρίκη τις δοκιμασίες που υποβάλλεται, αλλά τις επιζητεί. Το κείμενο πρωτοεκδόθηκε το 55, αλλά συνάντησε την αδιαφορία του Γαλλικού κοινού. Την δεκαετία του 60 απαγορεύτηκε και Ο Πολάν ανακρίθηκε θεωρούμενος ως ύποπτος για τη συγγραφή του, πράγμα που αποποιήθηκε. Να σημειώσουμε ότι είχε βάλει πλώρη για την λεγεώνα της τιμής και την ακαδημία και η σύνδεσή του με το βιβλίο θα του χαλούσε τα σχέδια.
Η ύπαρξη και η ταυτότητα της γυναίκας του ζεύγους των συγγραφέων ήταν γνωστή από πολύ παλαιότερα, αλλά οι δημοσιογράφοι αρέσκονται να πλασάρουν «αποκαλύψεις».
Το ίδιο το βιβλίο έχει λογοτεχνική αξία, αλλά σαφώς δεν πρόκειται για μια εκ βαθέων αποκάλυψη της γυναικείας σεξουαλικότητας, όπως τόσο άμετρα και χαζοχαρούμενα διαφημίστηκε. Η επιτυχία του έχει να κάνει με ένα κοινωνιολογικό φαινόμενο. Τη δεκαετία του 70 έγινε best-seller στις ΗΠΑ, από ένα κοινό που κουρασμένο από την άνοδο του φεμινιστικού κινήματος (και τις υπερβολές που κάποιες φορές το συνόδεψαν), είδε με καλό μάτι μια γυναίκα που απολαμβάνει και προσφέρεται με ηδονή στις σαδιστικές ορέξεις των αφεντάδων της. Το ενδιαφέρον πέρασε και στη Γαλλία πια, όπου έγινε κόμικ και δημοσιεύτηκε στο ELLE, ενώ ακολούθησε και η κινηματογραφική εκδοχή. Να θυμίσω δε, ότι την ίδια περίοδο δημοσιεύτηκε σε συνέχειες στην εφημερίδα «Απογευματινή». Yes !
Η βασική μου πηγή για τα προαναφερθέντα είναι ο Σαράν Αλεξάντριαν, ένας από τους σημαντικότερους (αν όχι ο σημαντικότερος) μελετητές της ερωτικής λογοτεχνίας.

 
At 1/9/06 1:05 μ.μ., Anonymous χαρυβδιςς said...

ιχνηλατη ευστοχος....)))

 
At 3/9/06 11:04 π.μ., Blogger Αθήναιος said...

Τσιμπήσαν Χάρυβδη γιατί δεν μπορούν καν να συλλάβουν, ούτε κατά προσέγγιση, τί μπορει να γεννήσει το γυναικείο μυαλό...

Και εγώ βρήκα χαριτωμένο το κομπλάρισμα, πάντως. :-)

 
At 23/6/15 4:50 π.μ., Blogger Unknown said...

20150623xionglouis vuitton handbags
fendi bags
true religion
air max uk
louis vuitton handbags
gucci outlet online
jordan 3 retro
red shoes
tod's outlet
michael kors bags
louis vuitton
jeremy scott adidas
ray ban sungalsses
hogan outlet
official kate spade outlet online
fitflop
michael kors handbags
louis vuitton outlet
retro jordan
abercrombie and fitch
michael kors handbags
burberry outlet
michael kors outlet
tory burch outlet
coach outlet
ralph lauren uk
celine
true religion outlet online
coach outlet
christian louboutin shoes
oakley sunglasses
fitflop
louis vuitton outlet
louis vuitton
coach factory outlet
oakley frogskins

 
At 25/6/17 6:57 μ.μ., Blogger Krystal Barnett said...

Life-time Replacement is something which you seldom find, as you Buy facebook reviews. Only a few great companies offer up this. buy facebook 5 star reviews

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home