Κυριακή, Ιουνίου 04, 2006

Tο χοντρό «κόλπο» της Iερουσαλήμ



"H παλιά πόλη της Ιερουσαλήμ ταυτίζεται με το Πατριαρχείο. Είναι έτσι σαφές ότι δεν μπορεί να αλλάξει ο δημογραφικός χαρακτήρας αυτής της θεοκρατικής και θεοκρατούμενης πόλης χωρίς τη συναίνεση του Πατριαρχείου".

Μιλώντας την περασμένη εβδομάδα σε ομάδα Ελλήνων δημοσιογράφων και βουλευτών που επισκέπτονταν το Ισραήλ - μεταξύ των οποίων και ο απεσταλμένος των «ΝΕΩΝ» - ο Πατριάρχης Θεόφιλος δεν έκανε καμία προσπάθεια να κρύψει την οργή του για τον εκβιασμό που του ασκείται αυτή την περίοδο. Ποιος ασκεί αυτόν τον εκβιασμό; «Κύκλοι της ισραηλινής κυβέρνησης». Με ποιον στόχο; «Να επικυρώσουμε τα συμβόλαια για αγοραπωλησία γης που υπέγραψαν οι προκάτοχοί μας». Και ποια μέσα χρησιμοποιούν; «Παρακρατούν την αλληλογραφία μας, στο ταχυδρομείο έχουν σχηματιστεί ολόκληρα τσουβάλια. Δεν ανανεώνουν τις βίζες διαμονής των Αγιοπατεριτών αδελφών μας, δυσκολεύοντας έτσι τις μετακινήσεις τους. Έχουν επιβάλει μια στρατιωτική και αστυνομική δύναμη μέσα στο Πατριαρχείο σε 24ωρη βάση. Και, το κυριότερο, αρνούνται να αναγνωρίσουν τον νέο Πατριάρχη».

Ο ουσιαστικός λόγος που δεν αναγνωρίζει το Ισραήλ τον Θεόφιλο είναι ότι δεσμεύτηκε στις δύο άλλες πλευρές - τους Παλαιστίνιους και τους Ιορδανούς - ότι δεν θα πουλήσει γη της Ιερουσαλήμ σε Εβραίους. H ισραηλινή κυβέρνηση θεωρεί αυτή τη δέσμευση ρατσιστική, τη στιγμή μάλιστα που η Λατινική Εκκλησία - η οποία υπάγεται στο Βατικανό - έχει πουλήσει το τελευταίο διάστημα σε Εβραίους 54 στρέμματα δικών της ιδιοκτησιών. Τα θρησκευτικά κόμματα που μετέχουν στην κυβέρνηση έχουν έτσι αναλάβει την κλιμάκωση των πιέσεων. Ακόμη και στην πρόσφατη τελετή του Αγίου Φωτός υπήρξαν απειλές και εκβιασμοί, τόνισε ο Πατριάρχης. Από κοντά και άνθρωποι που απολαμβάνουν πλήρη προστασία από την Εκκλησία της Ελλάδος, οι οποίοι οργανώνουν προβοκάτσιες μαζί με τους φανατικούς. «Γιατί ένα κράτος δικαίου θέλει να μας επιβάλει έναν έκπτωτο;», αναρωτήθηκε ο Θεόφιλος. «H ενέργεια αυτή είναι εγκληματική και απαράδεκτη». Αυτό δεν σημαίνει, βέβαια, ότι δεν είναι μεγάλες και οι ευθύνες του Πατριαρχείου για τη σημερινή κατάσταση.

Γιατί όμως έχουν τόσο μεγάλη σημασία τα συμβόλαια που υπέγραψε ο Ειρηναίος; Μια απλή περιήγηση στην Ιερουσαλήμ δίνει την απάντηση. Δίπλα στην Πύλη Τζάφα, μια από τις εισόδους στην Παλιά Πόλη, βρίσκονται δύο ξενοδοχεία, τα οποία ανήκουν στο Πατριαρχείο. Είναι δύο μόνο από τα ακίνητα που προσπάθησε να πουλήσει ο πρώην οικονομικός διαχειριστής του Πατριαρχείου Νικόλας Παπαδήμας σε εταιρείες ισραηλινών συμφερόντων. Με πληρεξούσιο του Ειρηναίου, φυσικά, ο οποίος φρουρείται σήμερα σε 24ωρη βάση από άνδρες της ισραηλινής αστυνομίας και εξακολουθεί να δηλώνει ο νόμιμος πατριάρχης...

Το κόλπο είναι χοντρό. Και τ' όνομά του το αποκάλυψε πριν από λίγο καιρό η εφημερίδα Χααρέτζ: «μια ισχυρή, μεγάλη, εβραϊκή Ιερουσαλήμ». Όπως φαίνεται στον χάρτη, που δημοσιεύτηκε πρόσφατα στον Εκόνομιστ, το τείχος που κατασκευάζουν οι Ισραηλινοί περικυκλώνει ένα μεγάλο μέρος της ανατολικής (αραβικής) Ιερουσαλήμ. Στην Παλιά Πόλη και τους ιερούς της τόπους θα έχουν πρόσβαση μόνο οι 200.000 Παλαιστίνιοι που ζουν στην Ιερουσαλήμ και μερικοί τυχεροί που θα εξασφαλίζουν άδεια εισόδου. H συντριπτική πλειονότητα των κατοίκων του μελλοντικού παλαιστινιακού κράτους θα είναι αποκλεισμένη.

«Σ' αυτόν τον τόπο, κάθε σπιθαμή γης είναι πολύ σημαντική, και οι ιδιοκτησίες αλλάζουν πολύ δύσκολα», τόνισε ο Πατριάρχης Θεόφιλος. Τέτοιες αλλαγές, όμως, τις έχει ανάγκη το Ισραήλ για να νομιμοποιήσει την «τελευταία κατάκτηση της Ιερουσαλήμ».

Χούμους στο Αμπού Σούκρι

Το ωραιότερο χούμους της Ιερουσαλήμ σερβίρεται σε ένα απλό μαγαζί που λέγεται «Αμπού Σούκρι». Το εστιατόριο βρίσκεται στον αραβικό τομέα, κοντά στην Πύλη της Δαμασκού, αλλά μπαινοβγαίνει σ’αυτό κάθε καρυδιάς καρύδι: λογικό, αφού το φαγητό είναι υπέροχο και πάμφθηνο.

Εξω από το «Αμπού Σούκρι», ηλικιωμένες Παλαιστίνιες πουλούν την πραμάτεια τους. Θρήσκοι Εβραίοι, με τα χαρακτηριστικά καπέλα και τις κοτσίδες τους, πηγαινοέρχονται φουριόζοι. Το τοπίο είναι σύνθετο, τα χρώματα πολυάριθμα, οι μυρωδιές μπερδεμένες. Λίγα μέτρα πιο κάτω, δύο ευδιάκριτες εβραϊκές σημαίες σε ένα κτίριο δείχνουν ότι αυτή η αγοραπωλησία δεν είχε προβλήματα. Ο ισραηλινός κάμεραμαν που μας συνοδεύει μας εξηγεί ότι σε αυτή τη συνοικία όλο και περισσότερες ιδιοκτησίες αλλάζουν χέρια. Οι Εβραίοι αγοράζουν συνεχώς, το σχέδιο εποικισμού προχωρεί. Αλλά ο συνομιλητής μας δεν πιστεύει ότι ο διαχωρισμός της πόλης είναι δυνατός. «Ο,τι τείχος και να κατασκευάσει η κυβέρνησή μου, εκείνοι που έχουν ανάγκη θα το περνούν», μας λέει. Και για να μας το αποδείξει, μας οδηγεί σε δρομάκια που βρίσκονται έξω από την «τουριστική οδό», γωνιές δύσοσμες, βρώμικες, πάμφτωχες και εγκαταλελειμμένες. Εδώ μένουν οι παράνομοι Παλαιστίνιοι, που ήρθαν από τη Δυτική Οχθη ή τη Γάζα για να δουλέψουν.

Η μόνη λύση είναι μια ανοιχτή πόλη, τονίζει και ο δρ. Ναζμί Αμίν Αλ-Τζουμπέχ, αντιπρόεδρος του Ιδρύματος Φαϊζάλ αλ-Χουσαϊνί και από τους πρωτεργάτες των Συμφωνιών της Γενεύης που είχαν δώσει πριν από τρία χρόνια ελπίδες στους ρομαντικούς αυτής της ταραγμένης περιοχής. «Μια χωρισμένη πόλη θα είναι μια νεκρή πόλη. Δεν θα γίνονται επενδύσεις, δεν θα δουλεύει το αποχετευτικό σύστημα, μια τέτοια λύση δεν είναι ρεαλιστική». Είναι κουραστικό να ζεις ανάμεσα σε τείχη και checkpoints, ο παλαιστίνιος καθηγητής είχε τον περασμένο χειμώνα μια προσωπική εμπειρία σε ένα σταθμό ελέγχου της Ιερουσαλήμ. Ο ισραηλινός φαντάρος με το Μ-16 έτρεμε από το κρύο, εκείνος ήταν μέσα σε ένα ζεστό αυτοκίνητο και άκουγε κλασική μουσική, έδωσε στο φαντάρο την ταυτότητά του, στο πρόσωπό του είδε τον γιο του, «τι κάνεις εδώ;» τον ρώτησε, εκείνος έλεγξε την ταυτότητα και του την πέταξε στα μούτρα, στο πρόσωπό του ο καθηγητής είδε ένα δάκρυ, έβαλε μπρος ξανά το αυτοκίνητο, απομακρύνθηκε ένα χιλιόμετρο, σταμάτησε, κι έβαλε τα κλάματα.

8 Comments:

At 4/6/06 5:39 μ.μ., Blogger Πάνος said...

Η μόνη λύση είναι μια ανοιχτή πόλη

...κάτι που προϋποθέτει ανοιχτά μυαλά - δυσεύρετο είδος στην περιοχή...

 
At 4/6/06 10:23 μ.μ., Blogger ιχνηλάτης said...

Το κόλπο είναι χοντρό. Και τ' όνομά του το αποκάλυψε πριν από λίγο καιρό η εφημερίδα Χααρέτζ: «μια ισχυρή, μεγάλη, εβραϊκή Ιερουσαλήμ».

Μιχάλη, έβαλες το δάχτυλο επί τον τύπο των ήλων.
Τα τελευταία χρόνια, περιλαμβανομένης της μακράς περιόδου που ο σημερινός Ισραηλινός πρωθυπουργός Ολμερτ ήταν δήμαρχος της Ιερουσαλήμ, οι διαδοχικές Ισραηλινές κυβερνήσεις επέκτειναν τα δημοτικά όρια της πόλης σε σημείο που να καλύπτει σήμερα σχεδόν το 40% της Δυτικής Οχθης !!!
Οι 200.000 παλαιστίνιοι κάτοικοι της ανατολικής Ιερουσαλήμ ζουν υπό ένα ιδιόμορφο καθεστώς, αφού κατέχουν ειδικές ταυτότητες και ταξιδιωτικά έγγραφα ( όχι διαβατήρια ) του Ισραήλ.
Τόσο το Ισραήλ όσο και οι Παλαιστίνιοι θεωρούν την πόλη αιώνια πρωτεύουσα τους.
Η μόνη φορά που οι δύο πλευρές πλησίασαν σε κάποια λύση για το μοίρασμα της πόλης σε (εβραική) Δυτική και (αραβική) Ανατολική ήταν το καλοκαίρι του 2000 στη συνάντηση κορυφής Μπαράκ-Αραφάτ υπό την αιγίδα του Κλίντον στο Κάμπ Ντέιβιντ.
Φοβάμαι ότι η απόρριψη της συνολικής πρότασης του Μπαράκ από τον Αραφάτ ήταν ένα ( ακόμα ) ιστορικό λάθος της παλαιστινιακής πλευράς.
Ηταν η πρώτη φορά που το επίσημο Ισραήλ δεχόταν να μοιράσει, έστω με άδικο ποσοστό, την πόλη. Το υπόλοιπο πακέτο της πρότασης όμως θεωρήθηκε ανεπαρκές ( και ήταν, αλλά όποιος θέλει τα πολλά..) από τους παλαιστίνιους και ο Αραφάτ το απέρριψε επιστρέφοντας στα παλαιστινιακά εδάφη ως ανυποχώρητος εθνάρχης.
Στη δίνη αυτής της σύγκρουσης για την Αγια Πόλη βρίσκεται το Πατριαρχείο.
Για να μη μακρυγορήσω, ο μακαρίτης Διόδωρος ήταν ο πρώτος που πούλησε κρυφά μερικά σημαντικά ακίνητα στους εβραίους εποίκους της πόλης ( συγκεκριμένα τους ξενώνες του Αγίου Ιωάννη ) και ο Ειρηναίος το συνέχισε.
Ο Θεόφιλος φαίνεται να μη θέλει να κάνει το ίδιο λάθος που στοίχισε στον Ειρηναίο το θρόνο του.
Βεβαίως είναι και μια άλλη σημαντική παράμετρος. Αφορά τους παλαιστίνιους χριστιανούς ορθόδοξους που βλέπουν ότι είναι οι μόνοι ορθόδοξοι στον κόσμο που δεν έχουν εθνική εκκλησία, αφού το Πατριαρχείο διοικείται από έλληνες κληρικούς εδώ και αιώνες. Η σχέση αυτή έχει περάσει από περιόδους ομαλότητας αλλά και κρίσεων.
Τεράστιο το θέμα βέβαια. Ισως μας δοθεί η ευκαιρία να ξαναμιλήσουμε γι'αυτό.
Σου είχα γράψει εξάλλου ότι η συνάντηση σας με τον Πατριάρχη ήταν για μένα το πιο ενδιαφέρον κομμάτι του ταξιδιού σας.

ΥΓ
Για το χούμους, περιμένω σχόλιο του φίλτατου Αθήναιου ! Σε ξένα χωράφια δεν μπαίνω :)

 
At 5/6/06 1:40 π.μ., Blogger ιχνηλάτης said...

Λοιπόν, για σήμερα σας έχω κάτι που ταιριάζει απόλυτα με τα τελευταία άρθρα και κείμενα του Μιχάλη !

Άλλωστε, τι κοσμοπολίτης θα ήμουνα αν δεν άκουγα και τέτοια :)

 
At 5/6/06 12:36 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

τέτοια :)
Καλό! Chapeau :-)

 
At 5/6/06 3:25 μ.μ., Blogger Αθήναιος said...

Ήθελα να την αποφύγω αυτή τη συζήτηση για πολλούς λόγους κυρίως γιατί ο,τιδήποτε αφορά στην Ιερουσαλήμ μου προκαλεί συναισθηματικές αντιδράσεις.

Επιγραμματικά. Πιστεύω πως η νόμιμη εξαγορά γης από ισραηλινούς επιχειρηματίες συνιστά νόμιμη δραστηριότητα. Σε αυτό συμφωνούμε όλοι φαντάζομαι.Δηλαδή αν τις γαίες του Πατριαρχείου τις ήθελαν Ελβετοί θα είμασταν οκ?

Δεύτερον, το Πατριαρχείο ήταν μοιραίο να βρεθεί σε καθεστώς ομηρίας αφού ήθελε να μου κάνει πολιτική κ μπίζνες αντί να βρει τρόπο να ικανοποιήσει τα δίκαια αιτήματα των παλαιστινίων ορθοδόξων. Λέω κ εγώ τώρα λες κ σκάω για τα αιτήματα των ορθοδόξων παλαιστινίων ή ελλήνων αλλά θέλω να πω ότι αντί να ασχοληθεί με τα σοβαρά, πάει να εξαγοράσει τη σιωπή με το θέμα της γης.Αυτά έχει η ζωή. Στην πολιτική μπορεί να χάσεις κιόλας.

Τρίτον θεωρητικώς όλοι θέλουμε μια ανοιχτή Ιερουσαλήμ.
Τέταρτον. Αναρρωτιέμαι. Αν προσφερόταν στους Παλαιστινίους η Ιερουσαλήμ, θα παραιτούνταν από το δικαίωμα της επιστροφής όπως το διατυπώνουν μ'ενα μοναδικό κ παράλογο τρόπο στην ιστορία της ανθρωπότητας.

Τέλος πείτε μου με το χέρι στην καρδιά. Είναι δυνατόν ποτέ το Ισραήλ να παραιτηθεί από την Ιερουσαλήμ; Μα από την Ιερουσαλήμ;

"Του χρόνου στην Ιερουσαλήμ" αυτό θυμίζω μόνο.

 
At 11/6/06 2:59 μ.μ., Blogger Achilleas said...

Αν προσφερόταν στους Παλαιστινίους η Ιερουσαλήμ, θα παραιτούνταν από το δικαίωμα της επιστροφής όπως το διατυπώνουν μ'ενα μοναδικό κ παράλογο τρόπο στην ιστορία της ανθρωπότητας.

Αθηναιε θα θελα να ακουσω τους λογους για τους οποιους χαρακτηριζεις "μοναδικο και παραλογο" το αιτημα των παλεστινιων να επιστρεψουν στη χωρα απο την οποια εκδιωχθηκαν πριν απο 60 χρονια, τη στιγμη που οι εβραιοι ζητησαν και πετυχαν την επιστροφη τους μετα απο 2000 χρονια, σε μια χωρα που δεν τους ανηκει. Και ολα αυτα επδειδη ο θεος τους ειπε οτι η χωρα αυτη τους ανηκει... Αντε να βρεις τωρα διαφορες μεταξυ εβραιων και ταλιμπαν... αδικος κοπος. Ας ελπισουμε οτι οι Ιρανοι θα αποκτησουν γρηγορα πυρηνικα μπας και δουμε μια γρηγορη εξοδο των θρασυτατων κατακτητων απο την κατεχομενη παλεστινη.

Παρεπιπτωντως, ο θεος μου ζητησε να σου πω οτι μου χρωστας 10 χιλιαδες ευρω, γι αυτο σε παρακαλω να τα ετοιμασεις γρηγορα.

Ασε μας ρε Αθηναιε, δεν εισαι για Χουμους αλλα για πολλα, μα παρα πολλα, αμετρητα γιαουρτια.

 
At 19/7/06 5:06 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Great site loved it alot, will come back and visit again.
»

 
At 22/7/06 9:42 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

I say briefly: Best! Useful information. Good job guys.
»

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home