Τρίτη, Μαΐου 30, 2006

Διπλή αθώωση



«Τα ναζιστικά εγκλήματα ήταν έργο μιας ομάδας εγκληματιών, που με τη δημαγωγία και τον τρόμο παραπλάνησαν τον γερμανικό λαό και τον χρησιμοποίησαν ως εργαλείο στη μανία τους για καταστροφή και κυριαρχία».

Με μια φράση που πέταξε στη διάρκεια της επίσκεψής του στο Άουσβιτς, ο Πάπας Βενέδικτος ΙΣΤ' αθώωσε ολόκληρο τον γερμανικό λαό για τα εγκλήματα της ναζιστικής περιόδου. Σύμφωνα με αυτό το «παιδί της Γερμανίας», που στο τέλος του πολέμου υπηρετούσε στον γερμανικό στρατό, οι συμπατριώτες του δεν φέρουν καμιά ευθύνη για το Ολοκαύτωμα. H μόνη απορία του αρχηγού της Καθολικής Εκκλησίας είναι το πού βρισκόταν ο Θεός όταν διαπράττονταν όλα εκείνα τα εγκλήματα. «Γιατί ο Κύριος σώπασε;» αναρωτήθηκε. «Πώς μπόρεσε να επιτρέψει αυτό το έγκλημα;»...

H προσέγγιση αυτή είναι ιδιαίτερα βολική. Όταν επικεντρώνεις την ομιλία σου στον Θεό, απευθύνοντας ένα φιλοσοφικό ερώτημα που έχουν θέσει στο παρελθόν ο Ελί Βιζέλ, ο Εμμανυέλ Λεβινάς και πολλοί άλλοι, αποφεύγεις να μιλήσεις για τους ανθρώπους. Στο όνομα της συμφιλίωσης και της ενότητας, πετάς στο καλάθι τα βασικά συμπεράσματα όλων των σοβαρών ιστορικών που έχουν αποδείξει ότι οι διώξεις των Εβραίων υποστηρίχθηκαν από το μεγάλο μέρος του γερμανικού λαού και ότι τα περισσότερα ναζιστικά εγκλήματα έγιναν από «συνηθισμένους» ανθρώπους. «H παρουσίαση του γερμανικού λαού ως ακούσιου εργαλείου στα χέρια του Γ' Ράιχ είναι μια λανθασμένη και μυθολογική αφήγηση της Ιστορίας», λέει στην Κοριέρε ο Ντάνιελ Γκολντχάγκεν, συγγραφέας του βιβλίου «Πρόθυμοι δήμιοι: οι εκτελεστές του Χίτλερ». Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπήρξαν και Γερμανοί που αντιστάθηκαν στον Χίτλερ και πέθαναν στα στρατόπεδα. Ήταν όμως η μειοψηφία.

Ακόμη σοβαρότερη είναι μια άλλη «παράλειψη» του Πάπα στην ομιλία που εκφώνησε στο Άουσβιτς. Αντίθετα με τον προκάτοχό του, που το 1998 είχε το θάρρος να ζητήσει συγγνώμη για τον ρόλο της Καθολικής Εκκλησίας και των χριστιανών στις διώξεις των Εβραίων, ο σημερινός Ποντίφικας προτίμησε να σωπάσει. Να έκρινε άραγε σκόπιμο να μην επανέλθει σε ένα θέμα που έχει πλέον αποσαφηνιστεί; «Είναι παράλογο», απαντά ο Γκολντχάγκεν. Όταν διατυπώνεις ερωτήματα, δεν μπορείς να παραμένεις μόνο σε αυτά που δεν μπορούν να απαντηθούν. Γιατί η Εκκλησία δεν βοήθησε τους Εβραίους; Πού ήταν το Βατικανό όταν ένας ολόκληρος λαός εξοντωνόταν στους θαλάμους αερίων; Αν δεν δοθούν απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα, αν η Καθολική Εκκλησία δεν εξετάσει με τίμιο και υπεύθυνο τρόπο το παρελθόν της, δεν μπορεί να υπάρξει συμφιλίωση ανάμεσα στους χριστιανούς και τους Εβραίους.

Είναι αλήθεια ότι ο Βενέδικτος, αντίθετα με τον Ιωάννη Παύλο, πρόφερε στο Άουσβιτς τη λέξη «Ολοκαύτωμα». Αυτό όμως δεν είναι αρκετό. H φιλοσοφική, και όχι ιστορική, θεώρηση της Ιστορίας είναι παραπλανητική. Και μπορεί να αποβεί επικίνδυνη.

16 Comments:

At 30/5/06 1:38 μ.μ., Blogger CAESAR said...

H μόνη απορία του αρχηγού της Καθολικής Εκκλησίας είναι το πού βρισκόταν ο Θεός όταν διαπράττονταν όλα εκείνα τα εγκλήματα.

Η δική μας απορία εξακολουθεί να είναι διαχρονική,
πού βρίσκεται ακόμη και τώρα;

 
At 30/5/06 1:48 μ.μ., Anonymous pyrheraklit said...

Η συλλογική ευθύνη είναι όμως αμφιλεγόμενη. Μια εμπεριστατωμένη ανάλυση για το πώς και γιατί έφτασε ο γερμανικός λαός στο ναζισμό και τις μετέπειτα θηριωδίες διάβασα στο τελευταίο βιβλίο του Παπαγιώργη, "Τρία μουστάκια. Ψιχία μηδενισμού".

 
At 30/5/06 2:14 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Αμην! (από τα πρόσφατα του Γαβρά - το συνιστώ).
Αν και μικρός την εποχή που τελείωνε ο πόλεμος, ο Ράτσιγκερ έχει ζοφερό πεπραγμένο. Η καθολική εκκλησία, ακόμη ζοφερότερο.
Δεν ήταν βέβαια μόνον αυτοί που στήριξαν το Χίτλερ και συνέβαλαν καταλυτικά στην αποκτήνωση του γερμανικού λαού.
Αλλά αν είναι να αναζητήσουμε ευθύνες σε ο,τι αφορά τη σημερινή στάση κοσμικών και θρησκευτικών ηγεσιών στην Ευρώπη έναντι του Ναζισμού, να μη βάλουμε στο λογαριασμό και αυτές της Εσθονίας ή της Λιθουανίας ας πούμε;; Ο... πάπας μας μάρανε;;

 
At 30/5/06 2:22 μ.μ., Blogger ιχνηλάτης said...

"When the leaders become conscious of mass psychology and take it into their own hands, it ceases to exist in a certain sense... Just as little as people believe in the depth of their hearts that the Jews are the devil, do they completely believe in their leader. They do not really identify themselves with him but act this identification, perform their own enthusiasm, and thus participate in their leader's performance... It is probably the suspicion of this fictitiousness of their own 'group psychology' which makes fascist crowds so merciless and unapproachable. If they would stop to reason for a second, the whole performance would go to pieces, and they would be left to panic."
Theodor Adorno

Αν παραδεχθούμε τον Αντόρνο ως αυθεντία στο θέμα της ατομικής και μαζικής ψυχολογίας, τότε οφείλουμε να κρίνουμε με περισσότερη επιείκεια τον Βενέδικτο ( στο συγκεκριμένο θέμα βέβαια, γιατί σε πολλά άλλα του αξίζει κανονικό κράξιμο ) και τον απλό γερμανό πολίτη της μαύρης εκείνης περιόδου.
Το θέμα της συλλογικής ευθύνης των Γερμανών για το έγκλημα του Ολοκαυτώματος έχει προκαλέσει τις πιο έντονες συζητήσεις στους κόλπους της Αριστεράς, διεθνώς. Σε σημείο μάλιστα που να έχει προκαλέσει διασπάσεις και αβυσσαλέο μίσος μεταξύ συντρόφων.
Δεν έχω να προσθέσω πολλά στα όσα κατα καιρούς έχουν ειπωθεί και γραφτεί.
Πάγια θέση μου όμως είναι η τήρηση σοβαρών επιφυλάξεων, για να το πω ήπια, απέναντι στους θιασώτες της θεωρίας της συλλογικής ευθύνης, που αυτομάτως συνεπάγεται συλλογική τιμωρία..
Άλλως, δικαιώνεται πλήρως ο κάθε παλαβός φονταμενταλιστής καμικάζι που ανατινάζεται σε λεωφορεία και καφετέριες του Ισραήλ, για να τιμωρήσει συλλήβδην τους Ισραηλινούς για τα εγκλήματα της κυβέρνησης τους σε βάρος των παλαιστινίων. ( " αφού αυτοί ψήφισαν τον Σαρόν, είναι και αυτοί υπεύθυνοι " είναι το μόνιμο επιχείρημα )
Δικαιώνεται επίσης ο κάθε Μπιν Λάντεν που στέλνει νεαρούς εύπιστους θρησκόληπτους να πέφτουν με τα αεροπλάνα τους στις πολυκατοικίες. Επειδή πολλοί από αυτούς ψήφισαν τον Μπους.
Και για όσους διατηρούν επιφυλάξεις για τον Αντόρνο, θυμίζω ότι είναι αυτός που είπε το περίφημο " Το να γράφεται ποίηση μετά το Αουσβιτς είναι βαρβαρότητα ".

 
At 30/5/06 3:21 μ.μ., Blogger Πάνος said...

Αμ δεν είναι μόνο οι δικοί μας αρχιπαπάδες γάτες με πέταλα...

(...όταν πρόκειται να κάνουν το μαύρο άσπρο, εννοώ)

 
At 30/5/06 8:20 μ.μ., Anonymous controcorrente said...

Δεν θα συμφωνησω, η ομιλια του Βενεδικτου ηταν μια μεγαλη ομιλια. Η ερωτηση του Παπα-μεγαλος θελογος και μελετητης του Χριστινισμου μιας θρησκεια που υποστηριζει οτι ο Θεος ειναι πανταχου παρων -για το που ηταν ο θεος οταν αυτο το εγκλημα διαπραττοταν εχει μεγαλες θεολογικες προεκτασεις.
.
Αλλωστε και οι ιδιοι οι Εβραιοι με την ευκαιρια του εβραικου γευματος το Πασχα αναφερονται στο ολοκαυτωμα μιλωντας για τον” κακο τυρρανο” και τους “ εκτελεστες των εγκληματων του”.

 
At 30/5/06 10:56 μ.μ., Anonymous νυκτοφύλακας said...

Κι εγώ δεν αντιλαμβάνομαι ακριβώς τι έπρεπε να πει ο πάπας. Μήπως θα έπρεπε να καταδικάσει ολόκληρο τον γερμανικό λαό; Ή μόνο ένα μέρος του; Έτσι όμως δεν θα έπρεπε να συμπεριλάβει και τους υπόλοιπους που συνεργάστηκαν με τους ναζί στην εκδίωξη των εβραίων - των ελλήνων συμπεριλαμβανομένων;

Νομίζω ότι οι γερμανοί έχουν κάνει τους λογαριασμούς τους με το εγκληματικό τους παρελθόν, περισσότερο από τους ιταλούς και ασφαλώς πολύ περισσότερο από τους γάλλους. Για τους έλληνες δεν το συζητάμε. Οι επευφημίες τους στη Θεσσαλονίκη όταν οι ναζί οδηγούσαν τους εβραίους στα τρένα για τα στρατόπεδα συγκέντρωσης και το πλιάτσικο στις περιουσίες των μελλοθάνατων σκεπάστηκαν από το έπος της αντίστασης.

 
At 30/5/06 11:32 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

 
At 31/5/06 10:19 π.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Πρέπει να σημειώσουμε πάντως οτι το θέμα με τις εκφράσεις του πάπα το σήκωσε και η πολωνική (ακρο-)δεξιά κυβέρνηση με τους σε διεθνές επίπεδο "προστάτες"/υποστηρικτές της (παρεμπιπτόντως: δεξιά φρικτά αντισημιτική και σκοταδιστική), επειδή ο πάπας (διορατικά ποιών ίσως) επιχείρησε να αποσυνδέσει την εκκλησία από το αίσχος του "Ράδιο Μαρίγια".

 
At 31/5/06 10:53 π.μ., Blogger issavrus said...

Ειδες που το ταξιδι τελικα στο Ισραηλ δεν ηταν τοσο αθωο τελικα!

 
At 31/5/06 12:50 μ.μ., Blogger Μιχάλης Μητσός said...

Είδες, φίλε issavrus, τι γίνεται όταν διεκδικείς την έκφραση άποψης για έναν άνθρωπο έχοντας διαβάσει τρία κείμενά του; Γιατί αν είχες παρακολουθήσει την αρθρογραφία μου για μεγαλύτερο διάστημα, θα ήξερες τις πάγιες απόψεις μου, στις οποίες περιλαμβάνεται και η πεποίθησή μου για τη συλλογική ευθύνη (τότε) του γερμανικού λαού. Ενα θέμα που έχουν τεκμηριώσει δεκάδες φιλόσοφοι και ιστορικοί, από τη Χάνα Αρεντ ως τον Γκολντχάγκεν.
Ο υπαινιγμός σου - αν τον αντιλαμβάνομαι σωστά - είναι χυδαίος και σου τον επιστρέφω.

 
At 31/5/06 5:54 μ.μ., Blogger issavrus said...

Ειλικρινα δεν καταλαβα που "διεκρινες" χυδαιοτητα. Συνεχιζω να υποστηριζω τον σχολιασμο με ορισμενες επιπλεον παρατηρησεις. Δεν διακρινω καμμια διαφορα αναμεσα στην προσπαθεια που καταβαλουν οι κυβερνητικες αρχες -και φυσικα οχι μονο- του κρατους του Ισραηλ για την ωραιοποιηση της πολιτικης τους στην Μεση Ανατολη -και οχι μονο-.
Η μεταβαση σου εκει ασφαλως και εξυπηρετει σκοπους προπαγανδας απο την μερια της κυβερνησης του κρατους αυτου. Τωρα αν αυτο εγινε μεσω μιας μη κυβερνητικης οργανωσης αυτο νομιζω οτι το καταλαβαινεις και εσυ οτι ειναι ενα παιχνιδι που δεν το "παιζουν" κατ' αναγκη μονο ολοκληρωτικες κυβερνησεις. Το ταξιδι αυτο θα ηταν χρησιμο αν μπορουσες -ατε να εχετε επαφες π.χ με τους Ισραηλινους πιλοτους που αρνουνται -και για τον λογο αυτο αποστρατευονται ατιμωτικα- να πεταξουν σε αποστολες εναντιων αμαχων, αν ειχατε επαφες με την νεους οι οποιοι αρνουνται να κτυπησουν αμαχους κλπ κλπ. Αγαπητε φιλε ηταν ενα ταξιδι με τα εξοδα πληρωμενα και περασες καλα ειχες και το προβλημα κατα την αναχωρηση σου για να εχεις να λες. Αυτη ηταν η ουσια του σχολιασμου μου. Τωρα αν εσυ αισθανεσαι την αναγκη να γραψεις κατι θετικο για το κρατος του Ισραηλ εγω προσωπικα δεν εχω κανενα προβλημα. (ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΕΧΟΥΝ ΦΤΕΡΑ . Ευγενιος Ο'νηλ).
Υ.Γ Μπορω να σου δωσω στοιχεια για επισκεψεις στην Ναζιστικη Γερμανια δημοσιογραφων απο ολο τον κοσμο με εξοδα πληρωμενα απο το Υπουργειο Προπαγανδας (Goebels) την περιοδο 1933-1939 ακομη και μετα την εναρξη του πολεμου.

 
At 6/6/06 7:52 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Η θρησκεία πρέπει να ποινικοποιηθεί και οι παπάδες να περιθωριοποιηθούν ή να σπουδάσουν κάτι σοβαρό και να διοχετευθούν στην έρευνα και την πρόοδο. Δεν είναι δυνατόν να ασχολούμαστε άλλο με αυτούς τους καραγκιόζηδες.

 
At 8/6/06 8:51 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Hey what a great site keep up the work its excellent.
»

 
At 19/7/06 5:06 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Very pretty design! Keep up the good work. Thanks.
»

 
At 22/7/06 9:42 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Super color scheme, I like it! Keep up the good work. Thanks for sharing this wonderful site with us.
»

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home