Διπλή αθώωση
«Τα ναζιστικά εγκλήματα ήταν έργο μιας ομάδας εγκληματιών, που με τη δημαγωγία και τον τρόμο παραπλάνησαν τον γερμανικό λαό και τον χρησιμοποίησαν ως εργαλείο στη μανία τους για καταστροφή και κυριαρχία».
Με μια φράση που πέταξε στη διάρκεια της επίσκεψής του στο Άουσβιτς, ο Πάπας Βενέδικτος ΙΣΤ' αθώωσε ολόκληρο τον γερμανικό λαό για τα εγκλήματα της ναζιστικής περιόδου. Σύμφωνα με αυτό το «παιδί της Γερμανίας», που στο τέλος του πολέμου υπηρετούσε στον γερμανικό στρατό, οι συμπατριώτες του δεν φέρουν καμιά ευθύνη για το Ολοκαύτωμα. H μόνη απορία του αρχηγού της Καθολικής Εκκλησίας είναι το πού βρισκόταν ο Θεός όταν διαπράττονταν όλα εκείνα τα εγκλήματα. «Γιατί ο Κύριος σώπασε;» αναρωτήθηκε. «Πώς μπόρεσε να επιτρέψει αυτό το έγκλημα;»...
H προσέγγιση αυτή είναι ιδιαίτερα βολική. Όταν επικεντρώνεις την ομιλία σου στον Θεό, απευθύνοντας ένα φιλοσοφικό ερώτημα που έχουν θέσει στο παρελθόν ο Ελί Βιζέλ, ο Εμμανυέλ Λεβινάς και πολλοί άλλοι, αποφεύγεις να μιλήσεις για τους ανθρώπους. Στο όνομα της συμφιλίωσης και της ενότητας, πετάς στο καλάθι τα βασικά συμπεράσματα όλων των σοβαρών ιστορικών που έχουν αποδείξει ότι οι διώξεις των Εβραίων υποστηρίχθηκαν από το μεγάλο μέρος του γερμανικού λαού και ότι τα περισσότερα ναζιστικά εγκλήματα έγιναν από «συνηθισμένους» ανθρώπους. «H παρουσίαση του γερμανικού λαού ως ακούσιου εργαλείου στα χέρια του Γ' Ράιχ είναι μια λανθασμένη και μυθολογική αφήγηση της Ιστορίας», λέει στην Κοριέρε ο Ντάνιελ Γκολντχάγκεν, συγγραφέας του βιβλίου «Πρόθυμοι δήμιοι: οι εκτελεστές του Χίτλερ». Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπήρξαν και Γερμανοί που αντιστάθηκαν στον Χίτλερ και πέθαναν στα στρατόπεδα. Ήταν όμως η μειοψηφία.
Ακόμη σοβαρότερη είναι μια άλλη «παράλειψη» του Πάπα στην ομιλία που εκφώνησε στο Άουσβιτς. Αντίθετα με τον προκάτοχό του, που το 1998 είχε το θάρρος να ζητήσει συγγνώμη για τον ρόλο της Καθολικής Εκκλησίας και των χριστιανών στις διώξεις των Εβραίων, ο σημερινός Ποντίφικας προτίμησε να σωπάσει. Να έκρινε άραγε σκόπιμο να μην επανέλθει σε ένα θέμα που έχει πλέον αποσαφηνιστεί; «Είναι παράλογο», απαντά ο Γκολντχάγκεν. Όταν διατυπώνεις ερωτήματα, δεν μπορείς να παραμένεις μόνο σε αυτά που δεν μπορούν να απαντηθούν. Γιατί η Εκκλησία δεν βοήθησε τους Εβραίους; Πού ήταν το Βατικανό όταν ένας ολόκληρος λαός εξοντωνόταν στους θαλάμους αερίων; Αν δεν δοθούν απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα, αν η Καθολική Εκκλησία δεν εξετάσει με τίμιο και υπεύθυνο τρόπο το παρελθόν της, δεν μπορεί να υπάρξει συμφιλίωση ανάμεσα στους χριστιανούς και τους Εβραίους.
Είναι αλήθεια ότι ο Βενέδικτος, αντίθετα με τον Ιωάννη Παύλο, πρόφερε στο Άουσβιτς τη λέξη «Ολοκαύτωμα». Αυτό όμως δεν είναι αρκετό. H φιλοσοφική, και όχι ιστορική, θεώρηση της Ιστορίας είναι παραπλανητική. Και μπορεί να αποβεί επικίνδυνη.
10 Comments:
H μόνη απορία του αρχηγού της Καθολικής Εκκλησίας είναι το πού βρισκόταν ο Θεός όταν διαπράττονταν όλα εκείνα τα εγκλήματα.
Η δική μας απορία εξακολουθεί να είναι διαχρονική,
πού βρίσκεται ακόμη και τώρα;
Η συλλογική ευθύνη είναι όμως αμφιλεγόμενη. Μια εμπεριστατωμένη ανάλυση για το πώς και γιατί έφτασε ο γερμανικός λαός στο ναζισμό και τις μετέπειτα θηριωδίες διάβασα στο τελευταίο βιβλίο του Παπαγιώργη, "Τρία μουστάκια. Ψιχία μηδενισμού".
Αμην! (από τα πρόσφατα του Γαβρά - το συνιστώ).
Αν και μικρός την εποχή που τελείωνε ο πόλεμος, ο Ράτσιγκερ έχει ζοφερό πεπραγμένο. Η καθολική εκκλησία, ακόμη ζοφερότερο.
Δεν ήταν βέβαια μόνον αυτοί που στήριξαν το Χίτλερ και συνέβαλαν καταλυτικά στην αποκτήνωση του γερμανικού λαού.
Αλλά αν είναι να αναζητήσουμε ευθύνες σε ο,τι αφορά τη σημερινή στάση κοσμικών και θρησκευτικών ηγεσιών στην Ευρώπη έναντι του Ναζισμού, να μη βάλουμε στο λογαριασμό και αυτές της Εσθονίας ή της Λιθουανίας ας πούμε;; Ο... πάπας μας μάρανε;;
Δεν θα συμφωνησω, η ομιλια του Βενεδικτου ηταν μια μεγαλη ομιλια. Η ερωτηση του Παπα-μεγαλος θελογος και μελετητης του Χριστινισμου μιας θρησκεια που υποστηριζει οτι ο Θεος ειναι πανταχου παρων -για το που ηταν ο θεος οταν αυτο το εγκλημα διαπραττοταν εχει μεγαλες θεολογικες προεκτασεις.
.
Αλλωστε και οι ιδιοι οι Εβραιοι με την ευκαιρια του εβραικου γευματος το Πασχα αναφερονται στο ολοκαυτωμα μιλωντας για τον” κακο τυρρανο” και τους “ εκτελεστες των εγκληματων του”.
Κι εγώ δεν αντιλαμβάνομαι ακριβώς τι έπρεπε να πει ο πάπας. Μήπως θα έπρεπε να καταδικάσει ολόκληρο τον γερμανικό λαό; Ή μόνο ένα μέρος του; Έτσι όμως δεν θα έπρεπε να συμπεριλάβει και τους υπόλοιπους που συνεργάστηκαν με τους ναζί στην εκδίωξη των εβραίων - των ελλήνων συμπεριλαμβανομένων;
Νομίζω ότι οι γερμανοί έχουν κάνει τους λογαριασμούς τους με το εγκληματικό τους παρελθόν, περισσότερο από τους ιταλούς και ασφαλώς πολύ περισσότερο από τους γάλλους. Για τους έλληνες δεν το συζητάμε. Οι επευφημίες τους στη Θεσσαλονίκη όταν οι ναζί οδηγούσαν τους εβραίους στα τρένα για τα στρατόπεδα συγκέντρωσης και το πλιάτσικο στις περιουσίες των μελλοθάνατων σκεπάστηκαν από το έπος της αντίστασης.
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Πρέπει να σημειώσουμε πάντως οτι το θέμα με τις εκφράσεις του πάπα το σήκωσε και η πολωνική (ακρο-)δεξιά κυβέρνηση με τους σε διεθνές επίπεδο "προστάτες"/υποστηρικτές της (παρεμπιπτόντως: δεξιά φρικτά αντισημιτική και σκοταδιστική), επειδή ο πάπας (διορατικά ποιών ίσως) επιχείρησε να αποσυνδέσει την εκκλησία από το αίσχος του "Ράδιο Μαρίγια".
Είδες, φίλε issavrus, τι γίνεται όταν διεκδικείς την έκφραση άποψης για έναν άνθρωπο έχοντας διαβάσει τρία κείμενά του; Γιατί αν είχες παρακολουθήσει την αρθρογραφία μου για μεγαλύτερο διάστημα, θα ήξερες τις πάγιες απόψεις μου, στις οποίες περιλαμβάνεται και η πεποίθησή μου για τη συλλογική ευθύνη (τότε) του γερμανικού λαού. Ενα θέμα που έχουν τεκμηριώσει δεκάδες φιλόσοφοι και ιστορικοί, από τη Χάνα Αρεντ ως τον Γκολντχάγκεν.
Ο υπαινιγμός σου - αν τον αντιλαμβάνομαι σωστά - είναι χυδαίος και σου τον επιστρέφω.
Η θρησκεία πρέπει να ποινικοποιηθεί και οι παπάδες να περιθωριοποιηθούν ή να σπουδάσουν κάτι σοβαρό και να διοχετευθούν στην έρευνα και την πρόοδο. Δεν είναι δυνατόν να ασχολούμαστε άλλο με αυτούς τους καραγκιόζηδες.
Very pretty design! Keep up the good work. Thanks.
»
Δημοσίευση σχολίου
<< Home