H Eμπρού δεν θα μετακομίσει ακόμη
Το δικαστήριο του Άμστερνταμ προφανώς είχε κέφια. Επικαλούμενο την ευρωπαϊκή Σύμβαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, που εγγυάται την οικιακή γαλήνη, διέταξε τη βουλευτή Αγιαάν Χίρσι Αλί να μετακομίσει επειδή η παρουσία της συνιστά κίνδυνο για τους γείτονες.
H Εμπρού Ουμάρ ήταν τυχερή. Οι δύο νεαροί - Μαγρεμπίνοι, σύμφωνα με την αστυνομία - που της επιτέθηκαν στις 20 Απριλίου έξω από το σπίτι της δεν τη σκότωσαν. Απλώς την κτύπησαν λιγάκι. H 36χρονη Ολλανδή δημοσιογράφος, που κατάγεται από την Τουρκία, επιμελείται εδώ και έξι μήνες στην εφημερίδα Metro τη στήλη που είχε ο σκηνοθέτης Τέο Βαν Γκογκ, ο οποίος δολοφονήθηκε στις 2 Νοεμβρίου 2004 επειδή είχε προσβάλει το ισλάμ. H επίθεση εναντίον της ήταν προφανώς μια προειδοποίηση. Αλλά εκείνη δηλώνει ότι δεν θα αλλάξει τη ζωή της. Θα εξακολουθήσει να γράφει άρθρα εναντίον του βίαιου και αδιάλλακτου ισλάμ, όταν την καλούν στην τηλεόραση θα πηγαίνει, ενώ αρνείται να ζητήσει αστυνομική προστασία. Όταν βέβαια κάποιος άγνωστος την πλησιάζει στον δρόμο αισθάνεται ένα σφίξιμο, αλλά θα το συνηθίσει.
H Εμπρού Ουμάρ μπορεί προς το παρόν να εξακολουθήσει να μένει και στο σπίτι της, αντίθετα με τη Χίρσι Αλί που έλαβε εντολή να μετακομίσει σε ένα απομονωμένο σπίτι. Όπως διηγήθηκε την περασμένη εβδομάδα στη Νέα Υόρκη η ίδια η βουλευτής, που γεννήθηκε πριν από 33 χρόνια στη Σομαλία και υπήρξε συνεργάτις του Βαν Γκογκ στην ταινία «Υποταγή», οι γείτονές της κατήγγειλαν ότι οι απειλές των τρομοκρατών εναντίον της ζωής της συνιστούν κίνδυνο και για τη δική τους καθημερινότητα - και το δικαστήριο τους δικαίωσε. Ίσως να σκέφτηκε κιόλας ότι η βουλευτής δεν χρειάζεται μόνιμη κατοικία, αφού συνεχώς ταξιδεύει. Να, αυτόν τον καιρό περιοδεύει σε όλο τον κόσμο για να προωθήσει το καινούργιο της βιβλίο, την «Εγκλωβισμένη Παρθένα», όπου υποστηρίζει ότι οι μουσουλμάνοι έχουν χάσει την ισορροπία ανάμεσα στη θρησκεία και τη λογική. «Ο διάλογος με το ισλάμ», γράφει, «θα καταστεί δυνατός μόνον όταν η Ευρώπη και οι Ηνωμένες Πολιτείες προστατεύσουν την ελευθερία της έκφρασης».
H Εμπρού Ουμάρ, πάλι, δεν έχει ψευδαισθήσεις. Κάθε διάλογος με τους φανατικούς της θρησκείας είναι αδύνατος, λέει στην Κοριέρε. «Δεν έχω κανένα πρόβλημα με τους μουσουλμάνους που βιώνουν την πίστη τους ως ιδιωτική, αυστηρά προσωπική υπόθεση. Με αυτόν τον τρόπο συμπεριφέρονται οι γονείς μου και είμαι απόλυτα σύμφωνη μαζί τους. Με όλους εκείνους, όμως, που θέλουν να επιβάλουν κανόνες πολιτικής και κοινωνικής συμπεριφοράς στηριγμένους σε θρησκευτικές διατάξεις, δεν είναι δυνατή καμιά συζήτηση». Κι αυτό δεν ισχύει μόνο για τους μουσουλμάνους, αλλά για όλους τους φονταμενταλιστές: υπάρχει για παράδειγμα στην Ολλανδία ένα χριστιανικό κόμμα που υποστηρίζει ανοιχτά τις διακρίσεις κατά των γυναικών. Πώς να κάνεις διάλογο με τους φανατικούς και τους ηλίθιους;
10 Comments:
Κάθε διάλογος με τους φανατικούς της θρησκείας είναι αδύνατος
Θα συμφωνούσα αν μέναμε στο ιδιωτικό επίπεδο, όπου εξάλλου η Ουμάρ δηλώνει οτι δεν έχει πρόβλημα.
Τώρα, στην πολιτική, ο διάλογος όχι μόνον είναι δυνατός, αλλά απαραίτητος και αναπόφευκτος.
Για να δούμε λοιπόν τι θ'απαντήσει μόλις ξυπνήσει ο Μπους, στο ραβασάκι απ'την Περσία...
Ας επαναλάβουμε για μια κόμη φορά το τετριμμένο εδώ και ενάμιση αιώνα:
Ο θρησκευτικός φανατισμός δεν είναι αυτοφυής στους ανθρώπους. καλλιεργείται επιμελώς από αυτούς που ζητάνε πιστούς στρατιώτες στις επιδιώξεις τους.
Ποτέ η πίστη σε μια θρησκεία από μόνη της δεν σπρώχνει στη βία. Μόνο όταν κάτω από το όνομά της κρύβονται παγκόσμιες ή τοπικές ηγεμονικές βλέψεις, γίνεται επικίνδυνη.
dober dan
P.D.
Ο γελιοδεστατοι γειτονες της αξιοπρεπεστατης Ηιρσι Αλι δεν επικαλεστηκαν μονο τον κινδυνο για την ζωη τους αλλα και οτι η παρουσια της βουλευτου μειωνει την αξια των κατοικιων τους! Το ολλανδικο δικαστηριο εδωσε δικιο στους ισλαμοφασιστες και στους εκκολαπτομενους δολοφονους επικαλουμενο την ευρωπαικη συμφωνια για τα ανθρωπινα δικαιωματα που προστατευει την κοινη ησυχια και την ακεραιοτητα της εκαστοτε οικιας. Το δικαιωμα του καθενος μας να ζουμε οπου θελουμε δεν υπαρχει για το εν λογω δικαστηριο.
Ας ελπισουμε οτι στην επομενη εκδικαση της υποθεσης η αποφαση θα ακυρωθει και δεν θα αφησει να γινει η-με το πανεμορφο χαμογελο- Αλι η Αννα Φρανκ της σημερινης Ολλανδιας.
Να συμπληρώσω ότι η Ουμάρ δεν συμφωνεί με τη γενικότερη στάση της Χίρσι Αλί. Τη θεωρεί κάπως επιδεικτική και ασυμβίβαστη προς το βουλευτικό της αξίωμα. Η ίδια είναι πιο χαμηλών τόνων. Προς το παρόν τουλάχιστον...
Μιχάλη κανένα νεώτερο με το ραβασάκι του Αχμαντινεζάντ;
Εμένα δεν πήρε το μάτι μου τίποτα...
-Και κάτι άλλο άσχετο: σιγοψήνεται ο Σαρκοζύ για πρωθυπουργός... πληθαίνουν οι δηλώσεις των τζουτζέδων του και τα δημοσιεύματα στις εφημερίδες... για να δούμε...
Το "ραβασάκι απ'την Περσία" μου άρεσε, Μαύρο Πρόβατο, το είπα και στη σύσκεψη. Οχι, δεν υπάρχουν νέα επ'αυτού. Υπάρχει όμως ένα ρεπορτάζ στη σημερινή Φιγκαρό - θα το είδες - ότι πάμε για άμεσες συνομιλίες ΗΠΑ και Τεχεράνης. Μεταξύ μας, δεν υπάρχει κι άλλη λύση. Οσο για τον Σαρκοζί, ο Σιράκ τον πρότεινε για πρωθυπουργία και οι δικοί του φοβούνται μήπως πει το ΝΑΙ...
Για τη Μέρκελ, όμως, δεν μου είπες σύντροφε. Φαίνεται ότι κεντάει, μας πειράζει που είναι δεξιά, δηλαδή εκπρόσωπος του μισητού κεφαλαίου;
Οσο για τον Σαρκοζί, ο Σιράκ τον πρότεινε για πρωθυπουργία και οι δικοί του φοβούνται μήπως πει το ΝΑΙ...
Εμένα σα να μου φαίνεται οτι σιγοψήνεται...
Για τη Μέρκελ, όμως, δεν μου είπες σύντροφε.
Εγώ ανησυχούσα για το τι θ'απογίνει η εξωτερική πολιτική της Γερμανίας, χωρίς τον Φίσερ;
;-))
Ειδικά στη Μέρκελ, έχω μια συμπάθεια "του προσώπου": άνθρωπος που ξέρει Φυσική, δεν μπορεί να είναι τελείως κακός...
-Νυχτέρι; Καλό κουράγιο!
Από τα φονταμενταλιστικά κινηματα στις αραβικές χώρες έως φιλελευθερες τάσεις στα ταταρικά εδάφη της Ρωσίας: το Ισλάμ έχει παρα πανω από μια εκφάνσεις. Η αξιωματική αντιληψη η οποία αποθαρρυνει την εκλογικευση ή ακομα και την ενδελεχή έρευνα θεμάτων που άπτονται της θρησκείας (taqlid) εξηγεί την πρώτη περίπτωση. Οι μεταρρυθμιστες και πιο φιλελευθεροι που έχουν υπερβεί το εμπόδιο τη δευτερη. Σε καθε περιπτωση, το Ισλάμ -ως θρησκεία- είναι ευάλωτο.
Ο θρησκευτικος φανατισμός όπως όμως και η ξενοφοβία καλλιεργούνται. Ωστόσο βασική εξηγηση για την ευρεία αποδοχή (ή τουλάχιστον ανοχή από τους φιλελευθερους) του φανατισμού ή της ξενοφοβίας αντιστοιχα, είναι ότι η αντιθετη άποψη (αυτή δηλάδή που αποθαρρύνει τον φανατισμο ή την ξενοφοβία) δεν είναι εδραιωμένη στην κοινωνική αντίληψη ή ακομα έρχεται και σε σύγκρουση με αυτή.
Αυτό κατά τη γνώμη μου εξηγεί επαρκώς τις αποφάσεις των δικαστηρίων: οι Ολλανδοί αποδεικνύουν οτι δεν εχουν καλλιεργήσει εκείνες τις δομές που θα επέτρεπαν (τουλάχιστον) στα θεσμοθετημενα σωματα να λειτουργησουν αμεροληπτα και συμφωνα με το δίκαιο.
Και ναι γιατί είναι δύσκολο. Ωστοσο πρέπει σε κοινωνικο επίπεδο να υπερβουμε την συστηματική εθελοτυφλία καθώς δεν μπορεί εσαεί να λειτουργεί ως πανάκεια. Με την μεταναστευση να αυξάνεται μέρα με την μέρα, κάποτε πρέπει να κοιτάξουμε το πρόβλημα στα μάτια.
Πολύ ωραίο! Η διάκριση μεταξύ μεταξύ της θρησκείας, των θρησκειών καλύτερα, και της πολιτικής έκφρασής τους είναι το ζητούμενο. Ειδικά όταν η πολιτική θρησκεία, η επιβολή δηλαδή θρησκευτικών κανόνων στην κοινωνία, λαμβάνει όμορφα ονόματα , όπως «το βίωμα» , το «κοινοτικό πνεύμα» και άλλα τέτοια που ακούμε και στην πατρίδα μας.
Δημοσίευση σχολίου
<< Home