Πέμπτη, Μαΐου 11, 2006

Ο φιλόσοφος και οι μουλάδες



Ο φιλόσοφος αυτός θα μπορούσε να διδάσκει το αντικείμενό του σε οποιοδήποτε πανεπιστήμιο της Αμερικής, του Καναδά ή της Ευρώπης. Αλλά προτίμησε να μείνει στη χώρα του, για να οικοδομήσει - ο αφελής - την «κοινωνία των πολιτών».

Ο Ραμίν Τζαχανμπεγλού είναι ένας πολύ ενδιαφέρων άνθρωπος. Σπούδασε Φιλοσοφία, Ιστορία και Πολιτικές Επιστήμες στη Σορβόννη, όπου και πήρε διδακτορικό. Στη συνέχεια πήγε στο Χάρβαρντ, αλλά επέστρεψε στη χώρα του, το Ιράν, για να διδάξει Πολιτική Φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο της Τεχεράνης και να συμβάλει στην οικοδόμηση ενός πυρήνα δημοκρατίας. Έγραψε αρκετά βιβλία, μεταξύ των οποίων το «Γκάντι: οι ρίζες της μη βίας», το «Ιράν ανάμεσα στην παράδοση και τη νεωτερικότητα» και συνεντεύξεις με τον Τζωρτζ Στάινερ, τον Αϊζάια Μπερλίν, τον Νόαμ Τσόμσκι. Και διατήρησε στενούς δεσμούς με Ευρωπαίους φιλοσόφους, όπως τον Ντεριντά, τους οποίους προσπαθούσε να πείσει να επισκεφθούν το Ιράν για να στηρίξουν έμπρακτα την προσπάθεια εκδημοκρατισμού. Όπως έγινε στην Ανατολική Ευρώπη.

Την περασμένη εβδομάδα, ο Τζαχανμπεγλού έδωσε μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη στη Λιμπερασιόν. Οι Ιρανοί - είπε - ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για τη δυτική φιλοσοφία, καθώς τη θεωρούν σκέψη της αντίστασης και του ανοίγματος στον κόσμο. H ενασχόληση με τη φιλοσοφία είναι ένας τρόπος εξόδου από το σύστημα και ένα εργαλείο στοχασμού σε όλα τα επίπεδα - ανθρωπολογικό, οντολογικό - του ιρανικού πολιτισμού. Όταν ο Ρίτσαρντ Ρόρτυ επισκέφθηκε τον Ιούνιο του 2004 την Τεχεράνη για μία διάλεξη, έσπευσαν να τον ακούσουν 2.000 άνθρωποι. Όταν πεθαίνει ένας Γάλλος φιλόσοφος, οργανώνεται την ίδια εβδομάδα στην Τεχεράνη ένα συνέδριο για το έργο του. Ο ίδιος ο πρόεδρος του Κοινοβουλίου, ο Γκολάμ-Αλί Χαντάντ Αντέλ, έχει μεταφράσει Καντ.

Στην ερώτηση αν ο Ιρανός φιλόσοφος είναι ελεύθερος, ο Τζαχανμπεγλού απάντησε ότι εξαρτάται από τα θέματα που πραγματεύεται. Όσοι ασχολούνται με την ισλαμική φιλοσοφία βρίσκονται στο εσωτερικό του συστήματος, άρα έξω από την κοινωνία των πολιτών, και έχουν πολύ περισσότερα προβλήματα. Όσοι έχουν ως αντικείμενό τους την πολιτική φιλοσοφία έχουν λιγότερα μέσα, αλλά είναι πιο δημοφιλείς μεταξύ των νέων. Στη δεύτερη κατηγορία ανήκει και ο ίδιος, αφού στις διαλέξεις του μιλά για τη Χάνα Άρεντ, τον Πωλ Ρικέρ, τον Λίο Στράους, τον Καστοριάδη. Αλλά αυτό δεν τον έσωσε από τους μουλάδες. Στις 28 Απριλίου, ενώ ετοιμαζόταν να επιβιβαστεί στο αεροπλάνο για να μεταβεί στις Βρυξέλλες, συνελήφθη και κλείστηκε στη φυλακή. Οι κατηγορίες που αντιμετωπίζει είναι βαριές: κατασκοπεία και αντεθνική δράση. Ο συντηρητικός Τύπος, μάλιστα, του αποδίδει επαφές με «μοναρχικούς κύκλους του εξωτερικού και του εσωτερικού». Οι διανοούμενοι του Ιράν ανησυχούν πολύ. H Γαλλία και ο Καναδάς ανακοίνωσαν ότι παρακολουθούν από κοντά την υπόθεσή του. Αλλά αυτό δεν είναι αρκετό. H Τεχεράνη χρησιμοποιεί τον φιλόσοφο ως διαπραγματευτικό όπλο στο μπρα-ντε-φερ με την Αμερική και την Ευρώπη. H απελευθέρωσή του είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη συνέχιση του διαλόγου.

12 Comments:

At 11/5/06 12:13 μ.μ., Blogger Μαριέλε said...

Εστω αφελώς...

Αλλά τί να τήν κάνουμε τήν φιλοσοφία σε τέτοιους μικρόψυχους καιρούς?

 
At 11/5/06 12:40 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Πολλά τα ερωτήματα που γεννά το σημερινό κείμενο.

Καταρχήν, πού πήγε το ... αραβικό καμασούτρα;
:-)))

Σοβαρότερα τώρα: αν ο Ραχμίν Τζαχανμπεγλού είναι απλά ένας φωτισμένος φιλόσοφος, που εργάζεται για το διάλογο των πολιτισμών και τη διάδοση των αξιών του Διαφωτισμού στο Ιράν, πώς μπορεί η σύλληψή του να αξιοποιηθεί ως διαπραγματευτικό ατού των μουλάδων σε σκληρά παζάρια με τις "Μεγάλες Δυνάμεις";

Ομολογώ οτι δεν καταλαβαίνω. Βρήκα πάντως ένα σάιτ που φαίνεται να είναι δικό του (εδώ) όπου στη ρουμπρίκα "άρθρα" βρίσκει κανείς ενδιαφέροντα κείμενα και συνεντεύξεις (αγγλικά - ρίχτε μια ματιά!).

Η εικόνα που "βγαίνει" από αυτά είναι ενός στρατευμένου διανοούμενου, το κέντρο της προβληματικής του οποίου είναι η πολιτική, και που υποστηρίζει διακριτικά και αποτελεσματικά την πολιτική των αμερικανών στην περιοχή. National Endowment of Democracy ένα πράγμα.

Για όσους τον έχουν έτοιμο τον "καλό λόγο", να διευκρινίσω οτι καταδικάζω ανεπιφύλακτα τη σύλληψη ενός ανθρώπου επειδή η πολιτική του θέση ενοχλεί τις "αρχές". Μένω όμως με την απορία για το νόημά της - και η μόνη λογική εξήγηση είναι οτι πρόκειται περισσότερο για μήνυμα που απευθύνεται στο εσωτερικό του Ιράν. Μήπως ο Τζαχανμπεγλού είχε εμπλακεί στις φοιτητικές "αναταραχές" λίγα χρόνια πριν; Μήπως οργανώνεται πάλι ένα τέτοιο "έγχρωμο" επεισόδιο, και η σύλληψη εντάσσεται στην προληπτική καταστολή του;

 
At 11/5/06 12:56 μ.μ., Blogger Μαριέλε said...

Μήπως άραγε ΄φταίνει οι γεωστρατηγικοί σχεδιασμοί?..[!!!!!]

Ε,ναι αφελείς απορίες,αφελούς παρατηρητή...

 
At 11/5/06 1:02 μ.μ., Blogger Μιχάλης Μητσός said...

Καλώς όρισες Μαριέλε, πού είχες εξαφανιστεί;
Αμάν βρε Μαυροπρόβατε! Να μη γράψω καλά λόγια για κάποιον, πράκτορα των Αμερικανών και του ΝΕD θα μου τον βγάλεις. Δεν έχουμε κανέναν μπλόγκερ στο Ιράν να μας λύσει τις απορίες;

 
At 11/5/06 1:15 μ.μ., Blogger Μαριέλε said...

Γειά σου Μιχάλη!
Ειχα το laptop στον τεχνικό.
Χαίρομαι πού ξαναβρηκα την ομηγυρη.
Αλλος αφελής αυτός ο μπλόγκερ στο Ιραν!

 
At 11/5/06 4:27 μ.μ., Blogger Μιχάλης Μητσός said...

Οσο για το αραβικό Κάμα Σούτρα, δεν είπα ότι το έκανα για τη στήλη (αύριο θα έχω σεξουαλικό!) Είναι ένα κομμάτι από τις σημερινές διεθνείς σελίδες των ΝΕΩΝ, όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να πάρει στο digital.tanea.gr.
Ασχετο: προσοχή οι μηχανόβιοι! Μην ξεχνάτε το κράνος παιδιά. Μην τρέχετε. Σήμερα χάσαμε έναν εκλεκτό συνάδελφο, ένα νέο παιδί, τον Πάτροκλο τον Πανανίδη.

 
At 11/5/06 6:57 μ.μ., Blogger Stathis said...

Πήγα στο Link που έδωσες μαύρο πρόβατο. Για να είμαι ειλικρινής μόνο τους τίτλους των άρθρων και των βιβλίων του πρόλαβα να δω. Αλλά αναρωτιέμαι, το να υποστηρίζει κάποιος τη δημοκρατία, την ελέυθερη σκέψη και την κοινωνία των πολιτών, τον κατατάσει αυτομάτως στους υποστηρικτές της πολιτικής των ΗΠΑ;
Θα προσπαθήσω πάντως να μελετήσω τα άρθρα του για μια καλύτερη κατανόηση. Αν τα διάβασες θα με διευκόλυνε μια παραπομπή σου σε ένα ή δύο περισσότερο χαρακτηριστικά απ αυτά.

 
At 11/5/06 7:38 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

 
At 11/5/06 7:39 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Αλλά αναρωτιέμαι, το να υποστηρίζει κάποιος τη δημοκρατία, την ελέυθερη σκέψη και την κοινωνία των πολιτών, τον κατατάσει αυτομάτως στους υποστηρικτές της πολιτικής των ΗΠΑ;
Το εντελώς αντίθετο: τον κατατάσσει στους σκληρούς πολέμιούς της. Το συμπέρασμά μου ήταν explicit: πουθενά δεν γίνεται καμμία κριτική στην πολιτική των ΗΠΑ στην περιοχή (ενώ οι σχετικές στο θέμααναφορές είναι συνεχείς).

Μιχάλη, κακώς κατάλαβα κι έκανα όρεξη!
-Τι κρίμα για τον άνθρωπο, διάβασα την είδηση στο ιν και σοκαρίστηκα, πολύ πρόσφατα διάβαζα δικό του ρεπορτάζ στ'αθλητικά...

 
At 11/5/06 8:58 μ.μ., Blogger Μαριέλε said...

Ομολογώ ότι κι εγώ σημερα ενημερώθηκα από τα νέα γιά το αραβικό καμα σουτρα.

Αλλά οφείλω να σημειώσω ότι αυτό πού απολαμβάνω πάντα μέσα σε αυτό το μπλόγκ ,δεν είναι τίποτε άλλο από τίς βαθιά ανθρώπινες παρεμβάσεις τού Μιχάλη.Κι αυτό είναι ενα μάθημα γιά ολους μας!

 
At 11/5/06 9:08 μ.μ., Blogger CAESAR said...

Η ερώτηση απευθύνεται στον Ζάν-Λύκ Γκοντάρ:
...Και η φιλοσοφία;
-Ο Μωρίς Μπλανσό έλεγε ότι η φιλοσοφία είναι η σύντροφός μας, μέρα-νύχτα, ακόμα κι όταν χάνει το όνομά της, ακόμη κι όταν απουσιάζει. Μια σύντροφος παράνομη.
...............
Ο Ραμίν Τζαχανμπεγλού είναι ένας πολύ ενδιαφέρων άνθρωπος. Σπούδασε Φιλοσοφία,... στις 28 Απριλίου, ενώ ετοιμαζόταν να επιβιβαστεί στο αεροπλάνο για να μεταβεί στις Βρυξέλλες, συνελήφθη και κλείστηκε στη φυλακή)
.................

 
At 11/5/06 10:39 μ.μ., Blogger ιχνηλάτης said...

Μιχάλη, κάθε φορά που θα γράφεις ένα άρθρο για κάποιον πολιτικό κρατούμενο σε κάποια χώρα με αντιδημοκρατικό αυταρχικό καθεστώς θα επαναλαμβάνω το ίδιο σχόλιο :

Σε ένα τέτοιο καθεστώς όλοι οι πολίτες είναι πολιτικοί κρατούμενοι.

Τώρα, σε ό,τι αφορά το αραβικό καμασούτρα, δεν ξέρω αν είναι δεοντολογικά σωστό να γράψω εδώ κάποιο σχόλιο για άρθρο ενός συναδέλφου σου σε άλλη στήλη ΤΩΝ ΝΕΩΝ, αλλά ο Σεμπέλ κάνει τον πιο εξωφρενικό ισχυρισμό στο βιβλίο του, όταν γράφει ότι το Ισλάμ σε κάποια ιστορική φάση είχε απενοχοποιήσει το σεξ !!
Ουδέν αναληθέστερον, φυσικά. Το ίδιο ισχύει και για τον Χριστιανισμό και για τον Ιουδαισμό.
Ο Σεμπέλ κάνει και άλλες ιστορικές ακροβασίες γράφοντας ότι η Σαρία - ο ισλαμικός νόμος, δηλαδή - επιβλήθηκε τον ένατο αιώνα, και ότι μέχρι τότε τα πράγματα ήταν πιο..ερωτικά στις αραβικές κοινωνίες.
Καταρχήν η σαρία επιβλήθηκε αμέσως με την επικράτηση της νέας θρησκείας, και το πρώτο πράγμα που έκανε ήταν να απαγορεύσει την ερωτική ποίηση που κυριαρχούσε μέχρι τότε..
Τα όσα αναφέρει ο Σεμπέλ βεβαίως υπήρξαν, αλλά συνέβαιναν πάντα σε περιόδους ελαστικής εφαρμογής της σαρία - τότε δηλαδή που οι άραβες μεγαλούργησαν στις τέχνες και στις επιστήμες - παρέμειναν ωστόσο πάντα στο περιθώριο και πάντα υπό διωγμό.

Αυτά τα λίγα προς το παρόν, και ανυπομονώ - όπως όλη η παρέα, είμαι βέβαιος - για το σέξι άρθρο που μας υπόσχεσαι για αύριο :))))

ΥΓ
Παρά τους αστεϊσμούς, οφείλω κι εγώ να εκφράσω τα συλλυπητήρια μου σε όλους στα ΝΕΑ για το θάνατο του νεαρού συναδέλφου σας.

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home