Παρασκευή, Φεβρουαρίου 17, 2006

Ένα μηχάνημα πάνω από το Mαϊάμι



«H πολιτική μοιάζει με ένα κοπάδι από σκυλιά. Μόνο το πρώτο σκυλί ξέρει γιατί γαβγίζει, τα υπόλοιπα απλώς ακολουθούν».

Αυτή την εικόνα είχε στο μυαλό του ο Κάρλος Φουέντες όταν έγραφε το τελευταίο του βιβλίο, τον «Θρόνο του Αετού». Βρισκόμαστε στο 2020. Ο πρόεδρος του Μεξικού προκαλεί την οργή της Αμερικανίδας ομολόγου του, της Κοντολίζα Ράις, αποφασίζοντας αύξηση της τιμής του μεξικανικού πετρελαίου και απαιτώντας την αποχώρηση των αμερικανικών στρατευμάτων από την Κολομβία. Λίγες ημέρες μετά, διακόπτεται ολόκληρο το σύστημα επικοινωνιών του Μεξικού, που ελέγχεται από το Μαϊάμι. Ξαφνικά, το Μεξικό βρίσκεται χωρίς τηλέφωνο, φαξ και e-mail. Σε μια χώρα όπου οι πολιτικοί δεν έγραφαν ποτέ τίποτα, οι επιστολές γίνονται το μοναδικό μέσο επικοινωνίας. Ο πρόεδρος γράφει λοιπόν στον εξόριστο προκάτοχό του, ζητώντας συμβουλές. Κι εκείνος του απαντά: «Παρ' όλο που κέρδισες τις εκλογές, μην ξεχνάς ποτέ πως στο τέλος θα χάσεις την εξουσία. Ξέρω για τι πράγμα μιλάω. Να είσαι έτοιμος. Χρειάζεται πολύ μεγαλύτερη φαντασία όταν είσαι πρώην πρόεδρος, απ' όση όταν είσαι πρόεδρος. Κι αυτό, επειδή είναι αναπόφευκτο να αφήσεις ένα πρόβλημα πίσω σου, ένα πρόβλημα που έχει όνομα: το δικό σου».

Τα πρόσωπα είναι βέβαια φανταστικά, αλλά η χώρα είναι υπαρκτή, όπως υπαρκτό είναι και το μεγαλύτερο πρόβλημά της: ότι το σύστημα επικοινωνιών της εξαρτάται από ένα μηχάνημα που κρέμεται πάνω από το Μαϊάμι. Όποια στιγμή θέλουν, οι Ηνωμένες Πολιτείες μπορούν να διακόψουν τις επικοινωνίες του Μεξικού. Δεν το κάνουν γιατί δεν τους συμφέρει. Και δεν τους συμφέρει - λέει ο Μεξικανός συγγραφέας σε συνέντευξή του στον ιστιακό τόπο Open Democracy - επειδή ξαφνικά υπάρχουν πολλοί πόλοι εξουσίας στον κόσμο. H Κίνα, η Ινδία, η Ινδονησία, η Ταϊβάν. H Χιλή, για παράδειγμα, κατάφερε να διαφοροποιήσει με ειρηνικό τρόπο το εμπόριο και τις επενδύσεις της και να πάψει να εξαρτάται από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Σ' έναν τέτοιο κόσμο, μια χώρα μπορεί να λειτουργήσει με μεγαλύτερη ανεξαρτησία και να μείνει όρθια ακόμη κι αν οι Αμερικανοί τα βάλουν ξαφνικά μαζί της.

Σ' έναν τέτοιο κόσμο, ο πολιτικός ρόλος ενός λογοτέχνη είναι περιορισμένος. Στην πραγματικότητα, λέει ο Φουέντες, πάντα έτσι ήταν τα πράγματα. Ένα μυθιστόρημα διεισδύει στην κοινωνία με βραδείς ρυθμούς, μόνο μακροπρόθεσμα επηρεάζει τις εξελίξεις. Ο Ονορέ ντε Μπαλζάκ δεν είχε άμεσα πολιτικά αποτελέσματα, μακροπρόθεσμα όμως μας βοήθησε να κατανοήσουμε την αστική τάξη του 19ου αιώνα. Το ίδιο συνέβη και με τον Μαρξ. Υπάρχουν φυσικά εξαιρέσεις. Με τα «Σταφύλια της Οργής», ο Τζων Στάινμπεκ έφερε αμέσως στην επιφάνεια τα προβλήματα των μεταναστών της Οκλαχόμα. Ο Ντίκενς ταρακούνησε την κοινωνία της εποχής του. Το ίδιο και ο Εμίλ Ζολά. Και ο Όργουελ. Στην περίπτωση του Προυστ, όμως, υπάρχουν αμφιβολίες.

5 Comments:

At 17/2/06 7:01 μ.μ., Blogger Κωστής Γκορτζής said...

Ένσταση στις Διαστάσεις!
Αυτά τα περί σκύλων να τα ξεχάσετε!
Όλοι ξέρουν γιατί γαυγίζουν. Δεν είναι Ζώα σαν τους ανθρώπους να ακολουθούν τυφλά τα αρχιζώα...
Δεύτερον, οποιοσδήποτε κάτοχος βόμβας μερικών κιλοτόνων, μπορεί να διακόψει τις επικοινωνίες σε τεράστια έκταση αν σκάσει την μπομπίτσα του στο κατάλληλο ύψος εκτός ατμόσφαιρας.
Γι αυτό μη πετάξετε το παλιό ραδιόφωνο της γιαγιάς, αυτό με τις λυχνίες. Θα είναι τα μόνα που θα δουλεύουν.
Και, ευτυχώς που το EMP δεν μπορεί να σβήσει τα περιεχόμενα των βιβλίων. Ξεσκονείστε τα. Θα σας χρειαστούν.

 
At 18/2/06 12:34 μ.μ., Blogger nik-athenian said...

Και ο λαϊκιστής Τσάβες σήμερα αύξησε το βαθμό του τσαμπουκά του με λεονταρισμούς προς τις ΗΠΑ.
Μήπως κάτι ψήνεται στην περιοχή;
Μήπως οι ΗΠΑ οδηγούν την κατάσταση έτσι ώστε να δώσουν προς κάθε κατεύθυνση πάλι ένα μήνυμα ισχύος;
Έλα όμως που δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι πάντα τους βγαίνει το σχέδιο!

 
At 18/2/06 6:11 μ.μ., Blogger Κωστής Γκορτζής said...

Μπήκε η Άνοιξη!
Ολοκάθαρο. Από τον λυρισμό των σχολίων του αγαπητού Ιχνηλάτου.

Θα διαβάσω το βιβλίο από περιέργεια για το πώς συνδέεται το περιεχόμενό του με την εικόνα/ εισαγωγή "των σκυλιών που γαυγίζουν".
Η λοιπή, κατά Μιχάλη, παρουσίαση δεν με διαφώτισε παρά τον περίτεχνο τρόπο που μας οδηγεί στον επιλογικό προβληματισμό για τον πολιτικό ρόλο του λογοτέχνη.
Εγώ έχω την εντύπωση ότι οι λογοτέχνες επεξεργάζονται στοιχεία που ήδη υπάρχουν -ακατέργαστα- στην κοινωνία και "διεισδύουν" στη φαντασία του λογοτέχνη/λογοπλόκου ο οποίος και τους δίνει μια λογικοφανή προοπτική στον χρόνο.
Το ίδιο κάνουν και οι καφετζούδες...Μπορεί να μιλάμε για "κολοσσούς" της λογοτεχνίας, αλλά την εποχή ΄της υστερίας του Κώδικα ντα Βίντσι δεν εμπιστεύομαι κανέναν. Γι αυτό κρατώ πισινή μέχρι να το διαβάσω.

 
At 18/2/06 8:54 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Θα είχε πιστεύω, ενδιαφέρον εαν ένας λογοτέχνης, αναγνωρισμένος παγκόσμια, αναλάμβανε κάποτε την εξουσία μιας, ας πούμε μεγάλης χώρας.

 
At 23/2/06 1:17 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

παραλίγο να γίνει στο Περού με τον Mario Vargas Llosa

η προεκλογική διαδικασία στο σύνολό της περιγράφεται στο αυτοβιογραφικό "Το Ψάρι στο Νερό"

(λίγο καθυστερημένο το σχόλιο, αλλά σήμερα διαβάζω μαζεμένα τα άρθρα της τελευταίας εβδομάδας:-s)

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home