Παρασκευή, Φεβρουαρίου 10, 2006

Πόλεμος μη-πολιτισμών



Όπως κάθε κρίση που σέβεται τον εαυτό της, έτσι και η σύγκρουση για τα σκίτσα του Μωάμεθ έδωσε τροφή σε θεωρίες συνωμοσίας. Μερικές είναι διασκεδαστικές, άλλες διδακτικές, όλες είναι κατά κάποιον τρόπο πολιτικά ευπρεπείς.

# H κρίση ήταν μια συνειδητή και μελετημένη προβοκάτσια της ευρωπαϊκής Δεξιάς. Δεξιά ήταν η δανική εφημερίδα που πρωτοδημοσίευσε τα σκίτσα, δεξιά η γερμανική Ντι Βελτ που έσπευσε να τα αναδημοσιεύσει, δεξιά και η γαλλική Φρανς-Σουαρ που έριξε λάδι στη φωτιά. (H αλήθεια είναι ότι η σατιρική Charlie-Hebdo δεν είναι ακριβώς δεξιά, αλλά κάθε κανόνας έχει τις εξαιρέσεις του). Ο στόχος αυτής της συνωμοσίας είναι να καλλιεργηθεί το έδαφος για ένα αντιμουσουλμανικό πογκρόμ, ανάλογο με το αντιεβραϊκό πογκρόμ της δεκαετίας του '30. Όπως είπε άλλωστε ο Γκύντερ Γκρας στην Ελ Παΐς, τα σκίτσα του Μωάμεθ θυμίζουν κάτι αντισημιτικές καρικατούρες που δημοσιεύτηκαν τη ναζιστική περίοδο σε μια διάσημη γερμανική εφημερίδα, την Der Strϋmer. Όπερ έδει δείξαι.

# H ένταση των τελευταίων ημερών ήταν ένα κόλπο των Αμερικανών με πολλούς στόχους. Πρώτον ήθελαν να αποδείξουν τη θεωρία του Χάντινγκτον περί πολέμου πολιτισμών. Δεύτερον, ήθελαν να προετοιμάσουν την κοινή γνώμη για τον επικείμενο βομβαρδισμό του Ιράν και την απομόνωση της Συρίας. Δεν είναι τυχαίο ότι η Κοντολίζα επέρριψε προχθές την ευθύνη σε αυτές τις δύο χώρες για τις διαδηλώσεις και τους εμπρησμούς των πρεσβειών. (Πολύ άκομψο εκ μέρους της, είπε ένας καθηγητής σε μια ραδιοφωνική εκπομπή). Είναι αλήθεια, βέβαια, ότι ο Μπους κράτησε προσεκτική στάση και καταδίκασε τη δημοσίευση των σκίτσων. Αλλά μάλλον το έκανε για ξεκάρφωμα.

# Όλη αυτή η έκρηξη βίας που παρακολουθήσαμε ενορχηστρώθηκε και υποδαυλίστηκε από τα μέσα ενημέρωσης για να αυξήσουν την αναγνωσιμότητα ή τη θεαματικότητά τους. Βλέποντας την κυκλοφορία της να πέφτει, η Φρανς-Σουαρ πιάστηκε από το θέμα των ημερών για να πουλήσει μερικά φύλλα παραπάνω (Μόνο που ο διευθυντής ξέχασε να ενημερώσει τον εκδότη. Όταν λοιπόν ο τελευταίος είδε ξαφνικά το πρωί το επίμαχο φύλλο, έγινε έξαλλος και τον απέλυσε). Την ίδια οπορτουνιστική στρατηγική ακολούθησαν και τα άλλα δυτικά μέσα. Όσο για το Αλ-Τζαζίρα, που μεταδίδει μέρα-νύχτα ρεπορτάζ γύρω από τα σκίτσα ξεσηκώνοντας τους Μουσουλμάνους, το κάνει αποκλειστικά από αίσθηση υψηλού δημοσιογραφικού καθήκοντος.

# H ελευθερία της έκφρασης που διεκδικούν όσοι δημοσίευσαν τα σκίτσα είναι μύθος. Θα τολμούσαν οι ίδιοι αυτοί άνθρωποι να γράψουν κάτι εναντίον του διευθυντή τους; «Αυτό που βλέπουμε δεν είναι μια αντιπαράθεση μεταξύ δύο πολιτισμών, αλλά μεταξύ ενός μη-πολιτισμού και ενός άλλου μη-πολιτισμού», λέει ο Γκρας. H γενναία Αγιαάν Χίρσι Αλί, η σομαλικής καταγωγής ολλανδή βουλευτής που κάλεσε χθες από το Βερολίνο την Ευρώπη να μην υποταχθεί στους φανατικούς, θα πρέπει προφανώς να διαλέξει σε ποιον μη-πολιτισμό ανήκει.

19 Comments:

At 10/2/06 11:37 π.μ., Blogger Μαύρος Γάτος said...

Αγιάαααν Χίρσι-Άλι και ξερό ψωμί. Σε όποιο κόμμα και αν είναι. Μέχρι και Ολλανδία πάω για να την ψηφίσω.

 
At 10/2/06 12:06 μ.μ., Blogger sal.ló said...

Διαφωνώ και εγώ με τη συνωμοσιολογία όμως αμφιβάλλει κανείς ότι κάποιος/-οι εκμεταλλεύτηκαν τη συγκυρία για να φανατίσουν; Και δε μιλώ για αόρατα κέντρα, εννοώ τον μουφτή εν είδει Τσάκαλου που είναι λίγο εριστικός, προσκολλημένος στην παράδοση κ.ο.κ. που εκμεταλλεύεται την αρνητική τάση απέναντι στη δύση για να γίνει δημοφιλής. Να επισημάνουν ανύπαρκτα χάσματα; Και δε μιλώ για αόρατα ειδησεογραφικά τράστ αλλά για απόψεις τύπου "μην υποτάσσεστε στους φανατικούς, στους βαρβάρους" από αίσθημα ανιδιοτελούς φιλελευθερίας και μόνον...

Γίνεται να συγκρουστούν πολιτισμοί; Μήπως έχει ο Γκράς δίκιο και μόνο μη-πολιτισμοί μπορούν να συγκρούονται; Από πότε γίναμε εμείς και αυτοί; Από τότε μάλλον που ανατρέψαμε την ουσία κάθε πολιτισμού και τον καταστήσαμε μέσο μίας ανύπαρκτης πολεμικής. Από τότε μάλλον που ο σεβασμός στην διαφορετικότητα έγινε υποταγή. Θα μου πείτε, τι λές ρε φίλε; Αυτοί σκότωσαν επειδή δημοσιεύτηκαν γελοιογραφίες του προφήτη... Θα απαντήσω κι εγώ με κυνικότητα κι εμείς σκοτώσαμε για να έχουμε φτηνό πετρέλαιο. Ισοπαλία. Παράλογον;

 
At 10/2/06 12:11 μ.μ., Blogger Spi_Der said...

Κυρία, κυρίαααα...με αντιγράφειιιι :-))))))) :

http://spiderpoison.blogspot.com/2006/02/and-of-course-everyone-has-secret.html

 
At 10/2/06 12:17 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Κατά τη γνώμη μου, μια από τις πιό ενδιαφέρουσες παρεμβάσεις στην ιστορία με τα σκίτσα ήταν αυτή εδώ (και βέβαια, όσα μας είπε ο ιχνηλάτης ;-))
Πάντως, όπου το πράγμα συζητήθηκε και ανεξάρτητα από τους όρους (το επίπεδο) της συζήτησης, προκύπτει η ανάγκη να κατανοηθεί η πολιτική (επιμένω!) διάσταση της κρίσης αυτής.
Μια συνήθης παρεκτροπή λοιπόν, είναι (στο βαθμό η κουβέντα είναι "εύκολη" και αποσπασματική) να κολλήσει κανείς στα "ντεσού" της ιστορίας (που οπωσδήποτε υπάρχουν), και για τη χαρά της σύνθεσης μιας απλής "αφήγησης", να συμπληρώσει αφελώς τις λεπτομέρειες που λείπουν με αυθαίρετες παραδοχές.
Είναι εξίσου αφελές, στο όνομα της χοντροκοπιάς και της αυθαιρεσίας των "αφηγήσεων" αυτών, να απορρίπτουμε την ύπαρξη της μυστικής διπλωματίας και των ντεσού.
Μ'άλλα λόγια, γενικώς το να κατακεραυνώνεις τη συνωμοσιολογία δεν εξαφανίζει τις συνωμοσίες, όπου αυτές υπάρχουν!

Για να πω κι εγώ την αμπελοφιλοσοφία μου, μιλάμε για την απαγόρευση της αναπαράστασης που επιβάλλει το Κοράνι στους άτυχους πιστούς του, αλλά σ'ένα άλλο επίπεδο, οι πρώτοι που υποφέρουν μια κρίση αναπαράστασης, είμαστε εμείς, οι (δυτικοί) πολίτες, που αδυνατούμε να μαζέψουμε τα κομμάτια του "πάζλ" του όλου θέματος.
Είμαι κι εγώ αντισυνωμοσιολόγος, υπό την έννοια οτι πιστεύω οτι (όχι μόνο τώρα, αλλά και ιστορικά) η μηχανορραφία είναι δευτερεύουσα πλευρά στα γεγονότα, που είναι ταυτόχρονα απρόβλεπτα σε "μικροσκοπικό" επίπεδο, ενταγμένα σε πολύπλοκες ιστορικές δυναμικές, όταν τα παρατηρούμε από κάποια απόσταση. Αισιοδοξώ οτι ακόμα και με τη λειψή αναπαράσταση που έχουμε γι αυτά, μπορούμε να τα κρίνουμε πολιτικά, όπως είναι στην ουσία τους, πράγμα που είναι αναγκαίος όρος για όποιον θέλει από ενεργούμενο, να πάρει τη θέση του υποκείμενου στην ιστορία (εδώ τελειώνει η αμπελοφιλοσοφία).
Δεν μπαίνω στην ουσία του θέματος - νομίζω οτι το άρθρο στο οποίο παραπέμπω μπορεί να αποτελέσει καλή εισαγωγή για επί της ουσίας συζήτηση.

 
At 10/2/06 7:00 μ.μ., Blogger Κωστής Γκορτζής said...

Αποπολιτισμός, κάπου ο Ημίαιμος τον είχε οσφρυστεί.
Πάντως, τα ευστόχως γραφόμενα, αποδεικνύουν και την αμηχανία των πολιτών να εντοπίσουν πειστικές αιτίες των συμβαινόντων.

 
At 10/2/06 7:37 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Οι "μη-πολιτισμοι" του Γκρας ειναι ενας βολικος ορος που χρησιμοποιουμε ειτε γιατι δεν καταλαβαινουμε την πολυπλοκοτητα μιας εποχης, ειτε γιατι μας αρεσει να κρυβομαστε πισω απ αυτον, μη θελοντας να δουμε την πραγματικοτητα κατα προσωπο. Δυστυχως ο Χαντιγκτον ειχε δικιο, αυτο που δεν προεβλεψε ηταν οτι η συγκρουση αρχιζει μεσα στις ιδιες τις ισλαμικες κοινωνιες.

 
At 10/2/06 8:29 μ.μ., Blogger Κωστής Γκορτζής said...

Μιχάλη, επειδή είναι προφανές ότι γυρίζουμε γύρω γύρω συμφωνοδιαφωνούντες, εκτιμώ ότι δεν θα βγεί κάποια άκρη αν δεν συμφωνήσουμε πρώτα όλοι σε έναν ορισμό του "πολιτισμού".

 
At 11/2/06 12:34 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Αν και διαφωνώ με την αντίληψη του Χάντινγκτον,αγαπητέ Ιχνηλάτη,οφείλουμε να επισημάνουμε δύο σημεία:α)ότι αν και στα 3/4 του βιβλιου αναλύει και θεμελώνει την ''συγκρουσιακή΄΄ του θεωρία κάπου στο τέλος(κεφ.12,σελ.445)προτρέπει τις ΗΠΑ να μη χαράζει πολιτική βασισμένη στην αναγκαιότητα επιβολής της δυτικής κουλτούρας(εδω ο όρος είναι προφανώς ευρύτερος).Ίσως να θέλει να σωσει τα προσχήματα...,β)όπως πολύ σωστά επισημάνθηκε,η ΄΄κακία΄΄ του Χάντινγκτον δεν είναι καινόυριο φαινόμενο,η ''ρεαλιστική΄΄ οπτική της εγγενής συγκρουσιακής τάσης του ανθρώπου και της πολιτικής του οργάνωσης καλά κραττεί απο τα χρόνια του Θουκυδίδη και του Χομπς και...Και δεν είναι τυχαίο ότι το άρθρο και το βιβλίο του Χ. ήρθε ως απάντηση στο ΄΄τέλοσ του κόσμού΄΄ ενός άλλου ΄΄αναγνωρισμένου΄΄ ακαδημαικού,του Φουκουγιάμα.Την ιδεολογική σύγκρουση αντικατέστησε πλέον η πολιτισμική...Δεν τον θέλω τέτοιο ρεαλισμό!

 
At 11/2/06 2:09 μ.μ., Blogger nik-athenian said...

Θ' αφήσω λίγο τον Χάντιγκτον και θα αναρωτηθώ:
Γιατί τα πράγματα πρέπει να έχουν μια μόνο εξήγηση;
Γιατί να μην ισχύουν συγχρόνως μερικές από τις εξηγήσεις που κατέγραψε ο Μιχάλης;
Μπορεί άραγε η ιστορία να αναληθεί με όρους της fuzzy logic;
Η δική μου θέση είναι ότι μπορεί!

 
At 11/2/06 2:22 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Συμφωνώ με τον Πάνο! Φίλτατε ιχνηλάτη, τρώγοντας έρχεται η όρεξη. Θα περιμένω λοιπόν, μόλις δοθεί η ευκαιρία, να μας πεις και για τον άλλο "αστερισμό" των διαμορφωτών της πολιτικής της Ουάσιγκτον: τους μαθητές του Λήο Στρώς. Φίλε Μιχάλη, θα κάνεις καμμιά "πάσα";

 
At 11/2/06 4:45 μ.μ., Blogger Κωστής Γκορτζής said...

Πριν ποστάρεις το άρθρο του Σαββάτου "Η εποχή της αντίδρασης", ανεβάζω το σχόλιο λόγω έλλειψης χρόνου.
Μόνο έκπληκτοι δεν είναι όσοι διαπιστώνουν ότι το τηλέφωνό τους παρακολουθείται.
Έκπληκτος είμαι εγώ που στη σοβαρή ανάλυσή σου βάζεις ως παράμετρο τις ένθεν και ένθεν γελοιότητες περί "αντεθνικών" επαφών και άλλα καραγκιοζιλίκια (στα οποία εντάσσω και την "έκρηξη" του Γιωργάκη που ευτυχώς δεν την συμπεριέλαβες και αυτή).
Από εκεί και πέρα, ενδιαφέροντα τα του ΕΚΟ (δεν διάβασα τον κάβουρα ακόμη) και το πισογύρισμα της ιστορίας.
Συμφωνώ γενικά με το σκεπτικό της αιτιολόγησης της ανάδειξης των "συνδρόμων" σημαντικών στρωμάτων της κοινωνίας. Σωστή η άποψή σου ότι ο Μπούς, ο Χάϊντερ, ο Μπερλουσκόνι, κλπ (αλλά και η καγκελάρια -θα κόψει λέει το δώρο Χριστουγέννων!- )είναι η φωνή των συνδρόμων αυτών που κάποια δύναμη έδωσε.
Ποιά είναι η δύναμη αυτή, όμως, δεν διαφαίνεται στο πασαδόρικο -και πιασαδόρικο- σημερινό άρθρο.
Και προβλέπω ρεκορ σχολίων. Επιμένω, όμως, (το είχα πεί και στις Ενστάσεις) ότι πριν βουτήξουμε στην απεραντοσύνη των σχολιασμών, θα πρέπει να ορίσουμε "τι είναι Πολιτισμός".

 
At 12/2/06 3:55 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Γελοια περιπτωση ο Στρως......ενας ανθρωπος που εκανε μια απο τις πιο εξυπνες και διεισδυτικες μεταδιαφωτιστικες κριτικες στον μοντερνο ανθρωπο και στις υπερβολες του...ας το δεχτουμε....
οι συγκρουση πολιτισμων του Χαντιγκτον? μια απ'τα ιδια....
τοτε πως αλλιως να ονομασουμε τις τρομοκρατικες ενεργειες στην νεα υορκη, μπαλι, μαδριτη,λονδινο, κασαμλανκα, τουρκια, μπεσλαν, πακισταν στο ονομα του ισλαμ? την δολοφονια βαν γκογκ? στην αγγλια ανεβαζουν τον ταμερλαννο και λογοκρινουν το σημειο που πρσβαλλει τους μουσουλμανους....οι μουσουλμανοι ξεσηκωνονται για 4 καρικατουρες, στην ιταλια φτιαχνουν φατνες και ντυνουν τους μαγους με κελεμπιες, στο Μιλανο λειτουργυν σχολεια σαν μανδρασες, στην τουρκια σκοτωνουν παπαδες, συχνα διαβαζουμε δηλωσεις περι χαλιφατων και ανδαλουσιας, και περι κατακτησης της ρωμης, τι ειναι ολα αυτα? μηπως μια απλη λογομαχια μεταξυ φιλων? καποτε οι ευρωπαιοι θεωρουσαν υπερβολη το να πεθανουν για την νταντσικα, ας το δεχτουμε κι αυτο......να πεθανουμε ομως για ενα κοπαδι ιχνηλατηδων ε αυτο παει πολυ....

 
At 12/2/06 1:19 μ.μ., Blogger nik-athenian said...

Και γιατί να δεχτούμε ότι το Ισλάμ γεννάει την τρομοκρατία και όχι ότι αυτή γεννιέται από ανθρώπους που θέλουν την εξουσία ή και απλά την εκδίκηση και βαφτίζουν την τρομοκρατία τους: επιταγή του Ισλάμ;
Το ίδιο συμβαίνει και με διάφορες ομάδες πολιτικής και στρατιωτικής εξουσίας στη Δύση. Βέβαια δεν βάζουν βόμβες και δεν δολοφονούν ομήρους, αλλά κάνουν κάτι πιο έξυπνο: Υποστηρίζουν αρχικά τους φονταμενταλιστές, μέχρι να εδραιωθούν για να παίξουν στη συνέχεια το ρόλο ελευθερωτή από τους ίδιους.
Controcorente, κανείς δεν θέλει να βάλει το κεφάλι του στον πάγκο του χασάπη για μια νάιλον σημαία.
Ο Δικαιόπολις αντιπροσωπεύει πάντα τον κοινό άνθρωπο.

 
At 12/2/06 7:06 μ.μ., Blogger Κωστής Γκορτζής said...

Ιχνηλάτη, μη μου συγχίζεσαι.
Ο Αποπολιτισμός , ως παγκόσμιο φαινόμενο, υπάρχει και εδώ, στα μπλόγκς.
Προκύπτει από τη θρησκευτική προσήλωση σε πρόσωπα που εκπροσωπούν την εκφυλιστική τάση της επι-κριτικής χωρίς προτάσεις.
Με βαρύγδουπα ονόματα, Ελληνικά ή ξένα, κάθονται σαν τους Κορσικανούς παππούδες του Αστερίξ στο παγκάκι και κρίνουν, κρίνουν, κρίνουν ό,τι περνάει από μπροστά τους.
Και κάνουν ακριβώς ότι κάνουν οι ιμάμηδες και οι προγάστεροι παππάδες. Φανατίζουν και Τυφλώνουν.
Αν και καθαρόαιμος, καλωήρθες (άλλωστε πάντοτε ήσουν) στους αδέσποτους...

 
At 21/8/17 10:39 π.μ., Blogger raybanoutlet001 said...

gucci sito ufficiale
polo ralph lauren
rolex replica
oakley sunglasses
ugg boots
skechers shoes
ugg outlet
atlanta falcons jerseys
dolphins jerseys
saics running shoes

 
At 2/11/17 10:27 π.μ., Blogger jeje said...

retro jordans
hermes belt
air max 95
adidas superstar
jordan retro
yeezy boost
adidas yeezy
kyrie 4
kate spade handbags
true religion outlet

 
At 28/7/18 5:04 π.μ., Blogger Unknown said...

www0727




coach outlet online
polo ralph lauren
pandora jewelry outlet
supreme outlet
moncler outlet
ray ban sunglasses
mulberry handbags
canada goose outlet
ray ban sunglasses
nike outlet store



 
At 19/10/18 6:39 π.μ., Blogger Unknown said...

coach outlet
goyard bag
yeezy shoes
lebron 11
air jordan
golden goose outlet
michael kors handbags
adidas superstar
tory burch shoes
nike flyknit racer

 
At 1/3/19 10:53 π.μ., Blogger John said...

cheap snapbacks
nike outlet
chaussure louboutin femme
superdry clothing
ugg outlet store
adidas shoes
adidas yeezy boost
nike factory outlet
jordan shoes for sale
air jordans
20190301yuanyuan

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home