Δευτέρα, Ιανουαρίου 30, 2006

Συλλέκτης νεκρών γραμμάτων



«Το χαρτί ήταν η ασπιρίνη μου. Το να ψάχνω τους κάδους απορριμμάτων μού επέτρεψε να εξερευνήσω την ύπαρξή μου. Χωρίς αυτό, ή θα είχα αυτοκτονήσει ή θα είχα τρελαθεί». Ζαν-Λυκ Μπυγκέ.

Όλα ξεκίνησαν στις αρχές της δεκαετίας του '80. Ο Ζαν-Λυκ δεν είχε φράγκο, και μάζευε τα γυάλινα μπουκάλια από τα σκουπίδια για να τα ανταλλάσσει με ψωμί και τυρί. Μια μέρα που έψαχνε ένα ανταλλακτικό για το πλυντήριό του που είχε χαλάσει, έπεσε πάνω σ' έναν μικρό σωρό από «ενδιαφέροντα χαρτιά». Τα πήρε σπίτι, τα μελέτησε και του γεννήθηκε το ενδιαφέρον για τα νεκρά γράμματα. Από τότε άρχισε να μαζεύει ό,τι χαρτί είχε τυπωθεί και είχε πεταχτεί στα σκουπίδια. Όπως λέει, «όλα τα χαρτιά που έχουν επιζήσει έχουν ενδιαφέρον».

Στην αρχή, έψαχνε τους κάδους απορριμμάτων με έναν φακό. Σιγά-σιγά όμως οργανώθηκε, εφοδιάστηκε με μια λάμπα αλογόνου και μια μεγάλη μπαταρία που την κουβάλαγε στην πλάτη. «Χρειάζεται πολύ φως για να βρεις χαρτιά σε 30 κυβικά μέτρα απορριμμάτων», λέει στη Λιμπερασιόν. Μέσα σε είκοσι χρόνια, έστησε τοίχους ολόκληρους από φυλλάδια, αρχεία, καταλόγους, συλλογές, επιστολές, διατριβές. Εβδομήντα τόνους υλικό. Μπορείς να βρεις εκεί τα πάντα, από τον "Νικομήδη" του Κορνέιγ μέχρι έναν οδηγό για τον καθεδρικό ναό της Μανς, κι από ένα πιστοποιητικό εμβολιασμού του 1929 μέχρι μια φωτογραφία γυναικών με λουλουδάτα καπέλα. H συλλογή του, που στεγάζεται σε μια αποθήκη, δύο γκαράζ και τρία υπόγεια, περιλαμβάνει σπάνια έντυπα, αλλά τα χαρτιά που τον συγκινούν περισσότερο είναι τα ανώνυμα και καθημερινά. «Αν δεν υπήρχαν οι καθημερινοί άνθρωποι, δεν θα υπήρχε η μεγάλη Ιστορία. Οποιοδήποτε κομμάτι χαρτί έχει χρησιμοποιηθεί από κάποιον δίνει πληροφορίες για τον τρόπο με τον οποίο έζησε. Κρατάω τα πάντα γιατί είναι η ζωή των ανθρώπων». Μια μέρα ανακάλυψε σε ένα παλιό πακέτο δικαστικών αποφάσεων την υπόθεση ενός τύπου που καταδικάστηκε τη δεκαετία του '30 επειδή έριξε μια φλούδα πορτοκαλιού από το μπαλκόνι του θεάτρου της πόλης του, της Λονς. Έψαξε και τον βρήκε, είχε γίνει ταχυδρόμος.

Ο Ζαν-Λυκ Μπυγκέ είναι σήμερα 51 ετών. Εδώ και δέκα χρόνια έχει ιδρύσει την οργάνωση Jadis (Άλλοτε), αφιερωμένη στη διάσωση της γραπτής κληρονομιάς, και κάθε τόσο οργανώνει εκθέσεις για να μπορεί ο κόσμος «να νιώθει τη ζωή μιας φωτογραφίας, ενός βιβλίου». Μα πριν από δύο εβδομάδες δέχθηκε μια δυσάρεστη επίσκεψη. Δύο δικαστικοί κλητήρες τού έδωσαν προθεσμία ενός μηνός να αδειάσει δύο από τα τρία υπόγεια που έχει καταλάβει. Για λόγους ασφαλείας, του είπαν. Ο Ζαν-Λυκ δεν είχε ποτέ σοβαρά προβλήματα με τις αρχές, κάθε φορά που αστυφύλακες τον έπιαναν να ψάχνει τους κάδους απορριμμάτων τούς έπειθε ότι έχει καλό σκοπό, αλλά τώρα πρέπει να βρει μια λύση, η κατάσταση είναι σοβαρή.

6 Comments:

At 30/1/06 12:45 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

...παρέλειψες όμως ν'αναφερθείς στην ταλαιπωρία της... γυναίκας του, που έχει πνιγεί στη χαρτούρα του τρελάρα :-))))
(γίνεται ένας υπαινιγμός στο ρεπορτάζ της Λιμπέ)

 
At 30/1/06 4:25 μ.μ., Blogger Μιχάλης Μητσός said...

Εγώ, word verification; Σαν κι εσένα είμαι, νομίζεις; Εγώ είμαι υπέρ της ελεύθερης έκφρασης ρε... Δεν ξέρω καν πώς δουλεύει αυτό το πράγμα. Πάντως είναι αλήθεια πως ηρεμήσαμε. Ημίαιμε, πότε θα κάνουμε εκείνη την κουβέντα περί εξουσίας;

 
At 30/1/06 7:34 μ.μ., Blogger Μιχάλης Μητσός said...

Πάνο, φοβάμαι πως δεν κατάλαβες το λεπτό μου χιούμορ! Εννοούσα πως δεν θέλω ούτε να ξέρω πώς δουλεύει αυτό το πράγμα, εγώ ο υπέρμαχος της ελευθερίας της έκφρασης που δεν θα δημοσιεύσω όμως αύριο στις διεθνείς σελίδες των ΝΕΩΝ τα σκίτσα με τον Μωάμεθ που ενοχλούν τους Μουσουλμάνους και την έχουν πέσει στους Σκανδιναβούς...

 
At 30/1/06 7:41 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

1.Αγαπητε ανωνυμε λυπαμαι που δεν σου αρεσει το λεξιλογιο μου αλλα εχω μαθει να λεω τα πραγματα με το ονομα τους παρα το γλωσσικο μεταμοντερνο μπουρδελο που ζουμε.Για μενα οποιος στοχευει αμαχους και γυναικοπαιδα για να πετυχει οποιονδηποτε σκοπο ειναι τρομοκρατης, ειτε αυτος λεγεται Αραφατ ειτε χαμας ειτε προκειται για τις εβραικες οργανωσεις της δεκαετιας του σαραντα (η ισραηλινη ιστοριογραφια τις αποκαλει καθαρα τρομοκρατικες)

2.Οι ελληνες ποτε δεν εκαναν τακτικη την δολοφονια αμαχων και γυναικοπαιδων, θα σε παρακαλουσα να μην παραχαραζουμε την ελληνικη ιστορια στο ονομα του Αραφατ δεν νομιζω οτι αξιζει τον κπο.

3. Μιλας για προτεκτορατο τον ΗΠΑ, προκειται για υπεραπλουστευση μιας πολυ πιο πολυπλοκης ιστοριας. Μηπως θελεις να σου θυμισω πως φτασαμε σε αυτο το σημειο? θες να σου θυμισω τα γκετα, του διωγμους τις σφαγες, τον εξευτελισμο που υπσστησαν οι εβραιοι στην Ευρωπη με αποκορυφομα το ολοκαυτωμα? εκει βρισκεται ο προθαλαμος της τραγωγιας εκεινης της περιοχης και οχι φυσικα στις ΗΠΑ οπως υποστηριζουν δημοσιογραφισκοι και διαννοουμενοι για γελια.

4. Πιστευεις πραγματικα οτι οι ισλαμικς κονωνιες μπορουν να συγκριθουν με με την εβραικη η με την αμερικανικη? δεν μπορει να εισαι τοσο ασχετος....

5. Το προβλημα συνδιαλαγης μεταξυ χαμας και Ισραηλ αφορα καθαρα την χαμας, αν αναγνωρισει το Ισραηλ και καταθεσει τα οπλα καλως, διαφορετικα ειναι πολυ δυσκολο να συνδιαλαγεις με καποιον που δεν σε αναγνωριζει και θελει την καταστροφη σου, δεν νομιζεις?
Και ειναι φοβερα δυσκολο να γινει κατι τετοιο αφου το μισος της χαμας προς του εβραιους στηριζεται περισσοτερο στην θρησκεια και λιγοτερο στην εδαφικη επικρατεια. Η Χαμας δεν ειναι απελευθεροτικο κινημα αλλα ισλαμικο.
Φτανει να διαβασει κανεις το 11 αρθρο του καταστατικου της:”Η Χαμας πιστευει οτι η ισλαμικη γη της παλαιστινης.....και εχει ανατεθει στις γεννεες μεχρι την μερα της Αναστασης.... ειναι αδυνατον να απαρνηθουμε αυτη την γη....”

 
At 31/1/06 12:24 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Μέχρι τη μέση του άρθρου πίστευα ότι η ιστορία είχε ενδιαφέρον, και ότι θα μου γεννούσε κάποια έμπνευση για..ρητό.

Μετά όμως είδα ότι ο τύπος το γύρισε στο μπίζνες το πράγμα και είπα να κρατήσω το ρητό για άλλη φορά.

 
At 31/1/06 4:03 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Προς controcorrente:
Ωραία τα παραπάνω σχόλιά σου για Ισραήλ, ισλαμιστές κλπ. Το ότι και οι Εβραίοι έχουν Χαμένες Πατρίδες στην Ευρώπη φαίνεται να το ξεχνούμε στην Ελλάδα (γιατί παρόλες τις έντονες αντι-Ισραηλινές απόψεις μας, σε γενικές γραμμές είμαστε άσχετοι με το Μεσανατολικό). Όσον αφορά όμως τις δικές μας θηριωδίες, διάβασε καλύτερα το τμήμα των απομνημονευμάτων που Μακρυγιάννη που αναφέρεται στον τρόπο που φέρθηκαν οι Έλληνες στον Τουρκικό πληθυσμό της Τριπολιτσάς. Για τον Μαύρο Καβαλάρη (=Πλαστήρας) και το σεϊτάν ασκέρ (=στρατός του Σατανά. Έτσι αποκαλούσαν οι Τούρκοι την εν λόγω Ελληνική μεραρχία) έγραψε ο Πάνος. Όσο για τον ίδιο ανώνυμο που έγραψε "Με αυτη τη λογικη δεν θα υπηρχε σημερα Ελλαδα, αλλα ουτε και Ισραηλ", έχει μήπως υπόψη του το παράδειγμα του Γκάντι και της Ινδίας; Το οποίο από ένα σημείο και ύστερα ακολουθήσανε επιτυχώς και οι μαύροι της Ν. Αφρικής; Και ας αφήσουμε κατά μέρους την καραμέλα της Παλαιστινιακής απελπισίας (που για πολλούς αριστερούς, εδώ και αλλού, λίγο-πολύ εξαγνίζει τα εγκλήματα των καμικάζι). Οι Παλαιστίνιοι ηγέτες, που καθοδηγούν και εκμεταλλεύονται τους ενδεχομένως απελπισμένους καμικάζι, δεν είναι οι ίδιοι απελπισμένοι.

Κώστας

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home