Ο τρόμος του σκιτσογράφου
«Θέλαμε μονάχα να κάνουμε σάτιρα. Στη Δανία είμαστε συνηθισμένοι να μιλάμε για τα πάντα, να κάνουμε επίθεση σε οποιονδήποτε. H οργή των μουσουλμάνων είναι βαθύτατα ανησυχητική».
Τα τηλέφωνα, ο ανταποκριτής της Κοριέρε ντέλα Σέρα τα βρήκε από το Internet. Αλλά ο πρώτος σκιτσογράφος τον οποίο αναζήτησε αρνήθηκε να του μιλήσει. «H αστυνομία μάς συμβούλευσε να μη μιλάμε στα μέσα ενημέρωσης» είπε, «είδατε τι έγινε στην Ολλανδία με τον Τέο βαν Γκογκ, είναι λυπηρό, αλλά θα επιλέξω τη σιωπή». Ο δεύτερος σκιτσογράφος δέχθηκε να μιλήσει, υπό τον όρο όμως να μη δημοσιευθεί το όνομά του. H φωνή του προδίδει τρόμο, αλλά κυρίως έκπληξη. «Θέλετε την αλήθεια; Είμαι τρομοκρατημένος. Το ζήτημα ξέφυγε από κάθε έλεγχο. Πίστευα πάντα ότι η σάτιρα μπορεί να έχει ως αντικείμενο οτιδήποτε, την πολιτική φυσικά, αλλά και τη θρησκεία. Γιατί οι μουσουλμάνοι, ή οι Εβραίοι, να έχουν διαφορετική μεταχείριση από τους χριστιανούς;».
Την ίδια άποψη είχε μέχρι χθες και ο Δανός πρωθυπουργός. Από τον περασμένο Σεπτέμβριο που πρωτοδημοσιεύθηκαν σε μια εφημερίδα τα σκίτσα που απεικόνιζαν τον Μωάμεθ, ο Αντερς Φογκ Ράσμουσεν επέμενε ότι αυτό που προέχει είναι η ελευθερία της έκφρασης. Μπροστά στις έντονες αντιδράσεις που σημειώθηκαν όμως τις τελευταίες ημέρες σε όλη τη Μέση Ανατολή, μπροστά στις απειλές προς τους Δανούς υπηκόους και τις εκκλήσεις για μποϊκοτάρισμα των δανέζικων προϊόντων, αναγκάστηκε να κάνει πίσω και να δηλώσει ότι δεν θα απεικόνιζε ποτέ «με προσβλητικό τρόπο» τον Μωάμεθ, τον Ιησού ή κάποιον άλλο θρησκευτικό χαρακτήρα. Συγγνώμη για τον θόρυβο που δημιουργήθηκε ζήτησε και ο διευθυντής της εφημερίδας που δημοσίευσε τα επίμαχα σκίτσα.
Αλλά το θέμα ούτε τώρα έληξε, οι διαδηλωτές στη Γάζα ζητούν παραδειγματική τιμωρία των υπευθύνων (δηλαδή;) και η δανοσουηδική εταιρεία Arla Foods - με ετήσιο τζίρο στη Μέση Ανατολή πάνω από 400 εκατομμύρια ευρώ - βλέπει με τρόμο τις πωλήσεις της να καταρρέουν. Και τα ερωτήματα είναι αμείλικτα. Ποιος θα προσδιορίζει στο εξής τον «προσβλητικό» χαρακτήρα ενός σκίτσου; Θα συγκροτηθεί άραγε κάποια επιτροπή που θα αποφασίζει κάθε φορά για τα όρια της σάτιρας και της κριτικής; Και γιατί να μην ισχύει το ίδιο για τα δημοσιογραφικά κείμενα, τις απόψεις, τα βιβλία; Τι θα απαντήσουμε αύριο στον Ισραηλινό πρεσβευτή που θα ζητήσει την απόσυρση ενός σκίτσου ή ενός έργου τέχνης λόγω του «αντισημιτικού» του χαρακτήρα;
Όταν η ιταλική εφημερίδα ρωτά τον (ανώνυμο) σκιτσογράφο αν θα ξανάκανε σήμερα το ίδιο σκίτσο, εκείνος δίνει μια διαφωτιστική απάντηση: «Αν όλα αυτά οδηγήσουν σε διάλογο με τον μουσουλμανικό κόσμο, η απάντηση είναι NAI. Αν όμως υπάρχει κίνδυνος να συμβεί κάτι σε μένα ή την οικογένειά μου, η απάντηση είναι ΟΧΙ». Εδώ βρίσκεται λοιπόν το πρόβλημα: όταν το δικαίωμα στην ελεύθερη έκφραση προσκρούει στη ζωή των παιδιών μας, η συζήτηση πρέπει να ξαναρχίσει από το μηδέν.
21 Comments:
Τον Ισραηλινό πρεσβευτή γιατί τον βάζετε; Για ισορροπία; Αν εξαιρέσει κανείς τη " Snowhite" στη Σουηδία που ήταν μια ηλιθιότητα που προσέβαλε όσους ισραηλινούς αμάχους πολίτες είχαν σκοτωθεί από την Παλαιστίνια-δικηγόρο τρομοκράτη,έχετε κάποιο άλλο ανάλογο επεισόδιο υπόψιν σας; Που κ σε αυτό δεν ζητήθηκε απόσυρση απλά ο γελοίος Ισραηλινός πρεσβευτής πήγε στην έκθεση κ δημιούργησε επεισόδιο, κάτι που ήταν απαράδεκτο βέβαια.
Κ πάλι είναι αστείο να συγκρίνουμε τον ισλαμοφασισμό κ τον τρόμο που εξαπολύει με τέτοια επεισόδια.Λέτε ποτέ να δούμε ισραηλινούς πολίτες να διαδηλώνουν κ να ζητούν την υποδειγματική τιμωρία κάποιου καλλιτέχνη;Λέτε να δούμε Χριστιανούς να κάνουν το ίδιο; Πού βασίζετε την υπόθεσή σας λοιπόν;
Τί απαντήσαμε στον Καρατζαφέρη για το έργο στην OUTLOOK κ τί στο Δανο(;) σκιτσογράφο της " Ζωής του Ιησού";
Ε το ίδιο θα απαντήσουμε κ στον καθένα.
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
Όσον αφορά στον Χάντερερ( τον Δανό σκιτσογράφο), αναφέρομαι βέβαια στο χριστιανόπουλο που τον μήνυσε κ κατάφερε πρωτοδίκως την κατάσχεση του έργου του " Η ζωή του Ιησού". Αυτά εν Ελλάδι.
Να θυμήσω κ τις άπειρες φορές που στην Ευρώπη ο εκλεγμένος πρωθυπουργός του Ισραήλ έχει σκιτσαριστεί ως Χίτλερ... Δεν διαπίστωσα να ψάχνουν τους έντρομους σκιτσογράφους στις κρυψώνες τους, ούτε αυτοί να δηλώνουν έντρομοι για τη ζωή των οικογενειών τους.
Ατυχής η σύγκριση λοιπόν, να μην πω εξοργιστική.
μαλλον για εναν Αυστριακο μιλας αθηναιε...
Οντως απαραδεκτη η προσπαθεια λογοκρισιας των καλλιτεχνων. Και θα ημουνα εκπληκτος με την αντιδραση των μουσουλμανων αν δεν ειχα δει ηδη τους ορθοδοξους να αντιδρουν το ιδιο και χειροτερο. Ο φασισμος και η ολοκληρωτικη σκεψη δυστυχως δεν ειναι αποκλειστικο προνομιο του Ισλαμ...
Εχεις δίκιο Πάνο, και ήδη το ζήτημα έχει πάρει πανευρωπαϊκές διαστάσεις. Συμφωνείς, φαντάζομαι, πως δεν θα μπορούσαν την περασμένη Δευτέρα, ας πούμε, να πάρουν το θέμα πάνω τους τα ΝΕΑ... Τις προάλλες, που αναρχοαυτόνομοι ήρθαν από δω κάτω και διαμαρτύρονταν για ένα δημοσίευμα, δεν είδα να υπερασπίζεται κανείς την ελευθερία της έκφρασης. Ούτε όταν ο Στεφάν Κουρτουά προσκλήθηκε στο Πανεπιστήμιο για μια ομιλία και το ΚΚE εμπόδισε την πραγματοποίηση της εκδήλωσης, είδα να γίνονται διαδηλώσεις υπέρ της ελευθερίας του λόγου.
Γιατί σε εξόργισε Αθήναιε η σύγκριση με τους Ισραηλινούς; Διαβήματα για "αντισημιτικά" σκίτσα έχουν γίνει, ακόμη και "μαύρες λίστες" έχουν συνταχθεί (του θέματος έχει επιληφθεί και η ΕΣΗΕΑ). Ο σημερινός ισραηλινός πρεσβευτής στην Ελλάδα, που τον εκτιμώ πολύ, έχει στείλει γράμμα στην Ελευθεροτυπία διαμαρτυρόμενος για το σκίτσο ενός συντάκτη της τον οποίο δεν εκτιμώ καθόλου. Οταν το έμαθα, πήρα τον πρεσβευτή τηλέφωνο και του είπα ότι αυτά είναι μαλακίες και η σάτιρα δεν λογοκρίνεται. Το δέχθηκε, και είναι προς τιμήν του.
Εγώ δεν έκανα σύγκριση ανάμεσα στους μουσουλμάνους εξτρεμιστές και τους εβραίους, έγραψα απλώς ότι η ελευθερία της έκφρασης ισχύει για όλους. Ο αντισημιτισμός, ο αντιισλαμισμός, ο αντιχριστιανισμός, αποτελούν συχνά προσχήματα για την κατάπνιξη του διαλόγου.
Αγαπητοι φιλοι, δυστυχως δεν εχω πολυ χρονο για να απαντησω σε ολους και σε ολα με λεπτομερειες για αυτο θα ειμαι επιγραμματικος
1. Μιλησα για τακτικη ως μεθοδικη χρησιμοποποιηση μεσων για την επιτευξη καποιου συγκεκριμενου σκοπου. Οπως και να εχουν α πραγματα ομως, τα ιστορικα γεγονοτα που αναφερετε τα γνωριζω πολυ καλα, δεν προκειται ομως για τακτικες αλλα για εκρηξεις μισους, και φυσικα δεν περναει απο το μυαλο μου να τα δικαιολογησω , προκειται για μελανοτατες ιστορικες στιγμες του ελληνικου παρερλθοντος. Ντρεπομαι για αυτους και δεν θεωρω του εκτελεστες τους αντιστασιακους οπως κανετε καποιοι απο εσας με τους παλαιστινιους τρομοκρατες. Δεν νομιζω να οφειλουμε την δημιουργια του συγχρονου ελληνικου κρατους στις σφαγεςες της Τριπολιτσας και 1922.
2.Προσωπικα δεν μιλησα για δικαιολογηση των ισραηλινων ενεργειων λογω ολοκαυτωματος, αυτος το γραφεις εσυ (κλασικη περιπτωση καποιου που εχει μαθει 5 σλογκαν- ποιηματακια και τα κοπαναει). Απαντησα στο φιλο που κατηγορει τις ΗΠΑ για προτεκτορατο Ισραηλ (ο ισραηλινος πρακτορα που προσφατα συνελαβαν στις ΗΠΑ του ξεφυγε ομως) εγραψα κατι πολυ απλο: αν οι ευρωπαιοι ειχαν φερθει ανθρωπινα στους εβραιους δεν θα υπηρχε λογος απαιτησης δημιουργιας κρατους εκ μερους αυτων η ακομα και αν υπηρχε κανενας δεν θα επερνε το μερος τους. Για να μην μιλησω για την διαχειρηση της Παλαιστινης απο Οθωμανους και Βρεαττανους οπως επισης και για την βλακωδη υποστηριξη του μεγαλου μουφτη της Ιερουσαλημ στους ναζιστες, μηπως και γι αυτα οι αμερικανοι φταινε? δεν μαθατε ακομα οτι ο αντιαμερικανισμος ειναι πνευματικος αυνανισμος?
3.Γραφεις: “ο Ισραηλινος στρατος που εκτελει αδιακριτα αμαχους, ξενους εργατες ανθρωπιστικων οργανωσεων και κυριως, παιδια” αστο καλυτερα, δεν πεφτω σε τετοιου ειδους παγιδες. Γνωριζω πολυ καλα την παλαιστινιακη προπαγανδα στην Ευρωπη μεσω του DEA, του ευρωαραβικου διαλογου, που σκοπο εχει την προωθηση αυτης της προπαγανδας μεσω πολιτικων, ΜΜΕ και αλλων οργανισμων. Γνωριζεις οτι πριν απο 6 χρονια περιπου ο ανταποκριτης της ιταλικης κρατικης τηλεορασης RAI στην Ιερουσαλημ ζητησε γραπτως συγγνωμη στον Αραφατ γιατι κατα την διαρκεια των ειδησεων εδειξαν ενα πραγματικο βιντεο απο το λιτζαρισμα 2 ιραηλινων στρατιωτων απο παλαιστινιους? Θυμασαι την μαχη στην πολη Ζενιν?ολοι τοτε μιλησαν για τον θανατο 700 αμαχων μηπως σε ενημερωσαν τα ιδια ΜΜΕ οτι μετα απο ερευνα του ΟΗΕ που ακολουθησε αιτημα της Σαουδικης Αραβιας οι νεκροι ηταν 54 απο τους οποιους 21 ισραηλινοι στρατιωτες; Δυστυχως κατα καιρους υπαρχουν αθωα θυματα μεταξυ των παλαιστινιων αλλα αυτο συμβαινει γιατι οι τρομοκρατες παλαιστινιοι ειναι τοσο “ανδρες” και παλικαρια που κρυβονται μεταξυ των αμαχων δεν ειναι τακτικη του ισραηλινου στρατου.
4. Αν οι αραβες ειναι δευτερης κατηγοριας πολιτες στο Ισραηλ στις λοιπες αραβικες χωρες ζουν σαν υπανθρωποι. Στο ισραηλ βγαζουν τους δημαρχους τους, τους βουλευτες τους εχουν τις εφημεριδες τους, η ισραηλινη εφημεριδα Χαρετζ συχνα περνει το μερος τους, ειρηνιστες ισραηλινοι περνουν το μερος τους και οπως μου ειχε πει καποτε ο φιλος παλαιστινιος που μεγαλωσε στο ισραηλ και δεν τρεφει καμια συμπαθεια προς αυτο “ζουμε καλυτερα απο τους λοιπους αραβες”. Δυστυχως δεν μπορει να ειναι ολα ροδινα σε μια χωρα που καθε στιγμη περιμενει το παλαιστινιο καμικαζι.
5.Τελειωνεις με το “Το συμπερασμα μου ειναι οτι δυστυχως η πολλη δυναμη παντοτε διαφθειρει”
“H εξουσια φθερει οποιoν δεν την εχει”
Andreotti Giulio
Ειχε απολυτο δικιο.
Δεν μπορούμε να συγκρίνουμε ούτε τις διαμαρτυρίες των εβραίων ούτε τα καμώματα των χριστιανών με τις απειλές των ισλαμιστών. Σε τελευταία ανάλυση, οι πρώτοι το πολύ να καταφύγουν σε κάποιο δικαστήριο κ να μηνύσουν τους βλάσφημους. Οι δεύτεροι όμως ασκούν απροκάλυπτη κ πραγματική βία σε όσους διαφωνούν μαζί τους ή τους εξετάζουν κριτικά.Οι άνθρωποι αυτοί κινδυνεύουν πραγματικά.
Δεν μπορούμε να βάζουμε στην ίδια παλάντζα τον πολίτη που μήνυσε τον Χάρντερερ με τους εγκληματίες που απειλούν τη ζωή των σκιτσογράφων.
Κατά τα άλλα συμφωνώ μαζί σας.Η ελευθερία της έκφρασης είναι ιερή. Ο καθένας έχει δικαίωμα να λέει ο,τι θέλει για τους χριστιανούς, τους εβραίους, του μουσολμάνους, το ολοκαύτωμα κλπ. Αυτό στο οποίο πρέπει να είμαστε αμείλικτοι είναι η ιδεολογικοποίηση της βίας.
Καταδικάζω βέβαια κατηγορηματικά όπως όλοι εδώ τις απειλές για τη ζωή του σκιτσογράφου, όπως και τη δολοφονία του Ολλανδού, όπως και το φατβά για τον Ρουσντί και όλα τα άλλα.
Καταδικάζω επίσης, όπως όλοι εδώ, τις επαγγελματικές "προγραφές", τις μαύρες λίστες και τον αποκλεισμό εξαιτίας μιας έκφρασης.
Ωστόσο δεν μπορεί να ειπώνονται παντού τα πάντα. Απ'αυτήν την άποψη, δε διαφωνώ με τη γαλλική νομοθεσία που δεν επιτρέπει πχ την προσβολή της μνήμης του Ολοκαυτώματος (κι αυτό για τη σημερινή ιστορική περίοδο-όχι για πάντα).
Επίσης δε διαφωνώ καθόλου με την... καζούρα ως μέσο δημόσιας έκφρασης, το γιαούρτωμα κτλ. - φτάνει να γίνονται καλή τη πίστη και με μέτρο.
Είδα πάντως ένα σκίτσο του Δανού σκιτσογράφου, αυτό που κυκλοφορεί στο δίκτυο, με το Μωάμεθ με τουρμπάνι-βόμβα. Το βρίσκω εξαιρετικά ηλίθιο, αντίθετα με όποια καρικατούρα των ιμάμηδων-μουλάδων (το ίδιο θα έλεγα για μια καρικατούρα του Ιησού ή του Βούδα).
Εσείς;
Αγαπητέ Πρόβατο.
Διαφωνώ μαζί σας ως προς την ποινικοποίηση της άρνησης του Ολοκαυτώματος. Το λέει πολύ ωραία ο Μανδραβέλης. Η βλακεία δεν ποινικοποιείται.
Επίσης, δεν μπορώ να μην παρατηρήσω πως η επισταμένη μελέτη του Ολοκαυτώματος οφείλεται κ στους αρνητές του οι οποίοι άρχισαν να διατυπώνουν τις θέσεις τους σχεδόν από την επαύριο του Β'Παγκοσμίου Πολέμου. Οι αρνητές μας ανάγκασαν να γίνουμε πιο σοβαροί, να μελετήσουμε περισσότερο κ πιο επισταμένα.
Στον ρατσισμό πρέπει να απαντούμε με ακόμη μεγαλύτερη ελευθερία λόγου κ στα συνθήματα με επιχειρήματα.
Μόνο μια πληροφορία (δεν έχω χρόνο ν'απαντήσω στο φίλο Αθήναιο, με τον οποίο δε διαφωνώ και πολύ στο ζήτημα): θα βρείτε τα επίμαχα σκίτσα εδώ
Η Φρανς-Σουάρ προσπαθεί να τσιμπήσει κανένα φύλλο-πάει για κλείσιμο.
Πολύ πολύ σωστά γραμμένο και απολύτως σχετικό με το προηγούμενο περί θανατικής ποινής όπου συγκρούται το κοινωνικό Δίκαιο με το προσωπικό δίκιο. Για σκεφτείτε το...
Controcorrente, ε όχι και να υιοθετήσουμε τις θέσεις του κ. Αντρεόττι, υου πιο εξουσιδιεφθαρμένου πολιτικού στον 20 αιώνα!
Πάνο ποιός σε "τρέχει" και προσπαθείς να πρωταθλητεύσεις στο "φιλελεύθερον πνεύμα";
Εχεις υπόψη σου το Βέλγο entarteur?
Νομίζω οτι σχετικά με το σκιτσογράφο ομονοούμε όλοι - βέβαια όχι με το ίδιο σκεπτικό.
Πέρα λοιπόν από το σημερινό, να θέσω κι εγώ ένα θέμα άξιο του μπλογκ του "διασημότερου έλληνα μπλόγκερ": "αδικήματα λόγου" υπάρχουν σε μια δημοκρατική πολιτεία (όπως την εννοεί ο καθένας;;)
PS Η λέξη που μου βγήκε στο verification: orgyba
Τα ΜΑΤ τα αγαπάμε,
Κακία δεν κρατάμε !
( Δεν είναι άσχετο. Διαβάστε και θα καταλάβετε )
Το είχα θεωρήσει ως ένα από τα πλέον ευρηματικά και χιουμοριστικά συνθήματα που άκουσα ποτέ.
Το φώναζαν ρυθμικά μερικοί αναρχικοί στο κέντρο της Αθήνας, πριν από κάμποσα χρόνια, επευφημώντας τους άνδρες των ΜΑΤ ( ναι, ναι, καλά διαβάσατε ! ) που συμπλέκονταν με τους φονταμενταλιστές των παραεκκλησιαστικών οργανώσεων μέσα και έξω από τα σινεμά που πρόβαλαν την ταινία του Μάρτιν Σκορτσέζε " Ο τελευταίος πειρασμός ". Η ταινία, βασισμένη στο μυθιστόρημα του Ν. Καζαντζάκη, είχε θεωρηθεί βλάσφημη και προσβλητική για τους πιστούς του Ιησού.
*****
Πριν από λίγα χρόνια πάλι, γνωστός έλληνας σκιτσογράφος είχε μπει στη διεθνή ετήσια μαύρη λίστα των αντισημιτών για μερικά σκίτσα του, που είχαν θεωρηθεί βλάσφημα και προσβλητικά για τους Ισραηλινούς. Την ίδια χρονιά και στην ίδια λίστα είχαν συμπεριληφθεί και μερικοί έλληνες δημοσιογράφοι και πολιτικοί, μεταξύ των οποίων και ο Ανδρέας Ανδριανόπουλος ( ναι, ναι, καλά διαβάσατε ! ) επειδή είχε πάρει συνέντευξη, για την εκπομπή που έκανε τότε στον Αλφα, από τον τότε παλαιστίνιο πρέσβη στην Αθήνα, και " ..άφησε αναπάντητες τις επιθέσεις του παλαιστίνιου διπλωμάτη εναντίον του Ισραήλ " ( ! ) όπως αναφέρει η έκθεση.
*****
Αναφέρω τα δύο αυτά περιστατικά όχι ως επιχείρημα συμψηφισμού του θρησκευτικού φανατισμού όλων των πιστών, αλλά ως μια απλή υπενθύμιση της ρήσης για το όπιο του λαού..
*****
Η ελευθερία της έκφρασης έχει παραμείνει ένα ανεκπλήρωτο ιδανικό, από την εποχή της υπέροχης θεωρητικής θωράκισης της από τον John Stewart Mill.
Σήμερα, ακόμα και στις πιο ανεκτικές και δημοκρατικές κοινωνίες, οι πολίτες είναι ελεύθεροι να πουν αυτά που..επιτρέπεται να πουν.
Μου έκανε εντύπωση όμως η άποψη του φίλτατου Μαύρου Πρόβατου ότι ..Ωστόσο δεν μπορεί να ειπώνονται παντού τα πάντα. Ενώ υποστηρίζει ( και πολύ καλά κάνει βεβαίως ) το δικαίωμα του Δανού σκιτσογράφου να σατιρίσει την πιο ιερή μορφή για τους μουσουλμάνους, τον Μωάμεθ, τάσσεται υπέρ της απαγόρευσης της ελευθερίας έκφρασης όταν πρόκειται για την αμφισβήτηση του Ολοκαυτώματος. Σπεύδω, πάλι, να δηλώσω ότι δεν αμφισβητώ το Ολοκαύτωμα και αντιθέτως το θεωρώ μια από τις μελανότερες σελίδες στην ιστορία του Ανθρώπου.
Ομως, τέτοιες επιλεκτικές απαγορεύσεις στην ελευθερία έκφρασης, κατοχυρωμένες μάλιστα με αυστηρούς νόμους σε πολλές χώρες σήμερα, ρίχνουν άφθονο νερό στο μύλο του Μπενλαντινισμού.
Φαντάζομαι τον σκοταδιστή δολοφόνο, στο επόμενο διάγγελμα του στο Αλτζαζίρα, να υποκινεί εκατομμύρια αφελείς μουσουλμάνους λέγοντας : Κοιτάξτε την υποκρισία της Δύσης. Απαγορεύει με νόμους την αμφισβήτηση της Εβραικής ιστορίας, αλλά επιτρέπει την προσβολή του Προφήτη !
*****
Βέβαια, κατανοώ τη συγνώμη που ζήτησε ο πρωθυπουργός της Δανίας. Ζούμε σε ένα περίπλοκο και επικίνδυνο κόσμο. Και έπρεπε ο άνθρωπος να λάβει υπόψη του τα ύψιστα εθνικά συμφέροντα της χώρας του. Να προστατέψει, δηλαδή, τις πωλήσεις της μαγιονέζας στις αραβο-μουσουλμανικές αγορές.
Να δούμε πως θα το χειριστούν τώρα ο Σιράκ και η Μέρκελ..
*****
Ηθικό δίδαγμα ; Χριστιανοί, Μουσουλμάνοι, Εβραίοι, Βουδιστές, απέχουμε ακόμα έτη φωτός από το όραμα του J. S. Mill.
*****
Πάνο, με εξαίρεση τις επιφυλάξεις μου για τη συμφωνία σου με τον Αθήναιο και τον S G, το υπόλοιπο σχόλιο σου με βρίσκει..σχεδόν σύμφωνο :)
*****
Καζούρα με μέτρο ; !.. Γιαούρτωμα καλή τη πίστη ; !..
Δεν σε αναγνωρίζω σήμερα σύντροφε mouton noir..
*****
Ημίαιμε, θα τα ακούσεις κι εσύ με την πρώτη ευκαιρία για την άποψη σου περί θανατικής ποινής. Είναι δυνατόν βρε να είσαι υπέρ, και με τέτοιο πάθος ; ! Τί πάθατε όλοι αυτές τις μέρες ; !
Σπεύδω να διορθώσω το προς Πάνο μήνυμα : του S G είναι μια χαρά σχόλιο και συμφωνώ μαζί του.
achillea, πολύ καλό το κείμενο σου.
Κοίταξα το προφίλ σου. 25 χρονών ! Μπράβο. Διαβασμένος και ενημερωμένος. Αλλά κυρίως ήπιος και μετριοπαθής. Στην ηλικία σου με τύφλωνε ο φανατισμός. Από το ποδόσφαιρο μέχρι την πολιτική.
Εύγε νεαρέ.
Οπως ήταν προβλέψιμο, το θέμα "φούσκωσε" και πήγε πολύ παραπέρα από τα συγκεκριμένα σκίτσα (τα οποία είναι νομίζω 12 τον αριθμό - στο λινκ που παραθέτω είναι τα 6).
Το θέμα της ελευθερίας έκφρασης (και της λογοκρισίας) δεν εξαντλείται με τις σκέψεις του Στιούαρτ Μίλλ. Ούτε βέβαια μπορεί ο Βολταίρος να μας περιγράψει τι γίνεται στην 5η γαλλική Δημοκρατία, που διαθέτει ολόκληρο νομικό οπλοστάσιο "πλαισίωσης" της ελευθερίας έκφρασης. Να παρατηρήσω μόνο οτι δεν υπάρχει κράτος χωρίς λογοκρισία. Οτι η κατάσταση θα ήταν ιδανική εαν μέναμε έστω στην εφαρμογή των νόμων (την ημέρα της ομιλίας Μπους οι δυνάμεις ασφαλείας απαγορεύσαν την είσοδο στο χώρο μιας μητέρας σκοτωμένου στο Ιράκ φαντάρου, παρότι είχε το δικαίωμα να παραβρίσκεται ως προσκεκλημένη μέλους του κογκρέσσου, επειδή φορούσε ένα μπλουζάκι με έναν αριθμό - αυτόν των σκοτωμένων αμερικανών στρατιωτών στο Ιράκ).
Και οτι, όπως σωστά παρατηρεί ο Καρλ Σμίτ, "καταλαβαίνεις κράτος" στις έκτακτες περιστάσεις...
Κλείνω εδώ για να μη γάφω μέχρι αύριο - εξάλλου, επαναλαμβάνω, θα ξαναδωθεί η ευκαιρία να μιλήσουμε γι αυτά - δυστυχώς.
Κι άντε τώρα να υπερασπιστώ εγώ, δηλαδή, το δικαίωμα του Φίλτατου ιχνηλάτη να διαδίδει ότι είμαι υπέρ της θανατικής ποινής. Δε γίνεται.
Είμαι υπέρ της ζωής, είμαι υπέρ της ελευθερίας, είμαι υπέρ της ομορφιάς, αλλά ΚΑΤΑΝΟΩ, ΣΕΒΟΜΑΙ και το ανθρώπινο ένστικτο, λάτρεις όλοι εσείς του Άκι Πάνου...
Δεν έχω σκοτώσει ούτε μυρμήγκι, ακόμη και για ορισμένες Τερέζες που απόθαναν από τη σόλα μου, νοιώθω τύψεις!
Αλλά ο κόσμος και η ζωή δεν είναι άσπρο-μαύρο του στυλ"όποιος δεν είναι απολύτως μαζι μας, είναι εναντίον μας". Αυτό είναι του Μπους και του Μπιν Λάντεν που καταδικάζουν καθημερινά σε θάνατο χιλιάδες ανθρώπους. Γιαυτό ψηφίζω Μ.Π.
Ερρρ στην πραγματικότητα η άρνηση του Ολοκαυτώματος είναι λίγο πιο πολυπλοκο θέμα από τα άλλα που συζητούμε εδώ κ η ποινικοποίηση του συνδέεται με τους hate laws. Η άρνηση του ολοκαυτώματος χρησιμοποιείται ως επιχείρημα για τη δαιμονοποίηση των εβραίων και φτάνει στο σημείο από ορισμένους οι οποίοι βασίζονται στην ψευδοιστορία να ζητούν την εξόντωση των εβραίων.
Παρ'όλα αυτά όμως πιστεύω πως είναι λάθος. Για την ύπαρξη των hate laws είμαι λίγο σε δίλημμα. Πιστεύω πως η προτροπή σε έγκλημα είναι ποινικό αδίκημα κ πως σωστά υπάρχουν οι νόμοι που ποινικοποιούν κακουργηματικές πράξεις που είναι μασκαρεμένες σε "ιδέες" κ "πολιτικές απόψεις". Το " σκοτώστε του μαύρους κ τους εβραίους" δεν είναι πολιτική θέση. Είναι προτροπή σε έγκλημα.
πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση την οποία μόλις διάβασα - πριν από μερικές ώρες αναδημοσίευσα στο blog μου ένα από τα σκίτσα.
όχι γιατι μου αρέσει ιδιαιτέρως.
- επειδή θα δώσω και τη ζωή μου για να διαφυλάξω την ελευθερία του λόγου μου, την οποία διαφύλαξαν με τη ζωή τους οι πρόγονοι μου
- και επειδή δεν θα μου πει εμένα κανένας τι θα λέω και τι όχι - και σε καμία περίπτωση μερικοί φανατικοί ημίτρελλοι που νομίζουν ότι μπορεί να αλονίζουν στον κόσμο και να τα κάνουν γυαλιά καρφιά ελεύθερα. Και αυτός ο αφορισμός ισχύει και για τα δύο άκρα - τους νεο-Χριστιανικούς σταυροφόρους του Bush και τους προ-νεωτερικούς εξτρεμιστές του Ισλάμ.
Υπάρχει μία πολύ λεπτή γραμμή μεταξύ λόγων και πράξεων. Σίγουρα ο διαχωρισμός αυτός δεν είναι τέλειος αλλα είναι καλύτερος από έναν αυθαίρετο διαχωρισμό μεταξύ λόγων ...και άλλων λόγων.
Η ελευθερία του λόγου δεν είναι ούτε πολυτέλεια, ούτε μία απλή αξία. Είναι η αρχή, ο κανόνας του παιγνιδιού - ο "καταστατικός" κανόνας. Μόνο με την ελευθερία της έκφρασης (και με ότι αυτή περιλαμβάνει) μπορούμε να διαφυλάξουμε τον πλουραλισμό και την πολυ-πολιτισμικότητα.
Η "πολιτικώς ορθή" στάση του να καταδικάζει κανείς τα σκίτσα και να εκφράζει συμπάθεια με τους εξτρεμιστές δεν είναι ούτε έξυπνη, ούτε ιδιαιτέρως ορθολογική άποψη. Ο περιορισμός της ελεύθερης έκφρασης με οποιοδήποτε μέσο δεν βλάπτει μόνο το Χριστιανισμό ή τον δυτικό "τρόπο ζωής" - βλάπτει τις ίδιες αυτές τις θρησκείες και αξίες που υποτίθεται ότι προστατεύει και οι οποίες αργά ή γρήγορα θα βρεθούν από θύματα, θύτες - όπως όλες οι θρησκείες και αξίες που είναι υπεράνω κριτικής.
Δυστυχώς δεν είναι όλα τόσο απλά! Βρισκόμαστε σε μια πολυπολιτισμική κοινωνία, με ανοικτά σύνορα, με μετανάστες εκατοντάδες χιλιάδες στην Ευρώπη και αλλού. Δεν είναι η Ευρώπη αυτή που ξέραμε πριν από 30 χρόνια. Ναι μεν η Ελευθερία του λόγου είναι κάτι σημαντικό για τις "Δημοκρατίες" μας, αλλά πρέπει να σέβεται κάποιες αξίες. Να έχει κάποια όρια. Φυσικά με τίποτα να μη φτάσουμε στην αναίρεση των δικαιωμάτων μας, αλλά καλό θα είναι να ξέρουμε τα όρια, για να μπορούμε να συνυπάρχουμε με ανθρώπους άλλων πεποιθήσεων. Αν θέλουμε να φτάσουμε μαζί τους κάπου αυτό θα γίνει με συναίνεση. Το να βρίζεις, να περιγελάς, να προσβάλεις δεν οδηγεί πουθενά. Όπως οι απαγορεύσεις και οι απειλές δεν οδηγούν πουθενά. Ο φανατισμός και η μισαλοδοξία είναι αποτέλεσμα ασυνενοησίας και αδυναμία πραγματικής επικοινωνίας και κατανόησης και των δύο πλευρών. Είναι προεόρτια φασισμού και συντηρητισμού. Και ίσως βαλτή από κάποιους που θα ήθελαν συμμάχους στον αγώνα τους για την κατάκτηση και απόκτηση των τελευταίων πηγών πετρελαίου...
ray ban sunglasses
mont blanc outlet
michael kors outlet
ralph lauren outlet
cheap ray ban sunglasses
ugg outlet
coach outlet
kobe 9
hermes belts
christian louboutin sale
Δημοσίευση σχολίου
<< Home