Πέμπτη, Δεκεμβρίου 22, 2005

Iσλαμικός νόμος για όλους;



Συμπαθής καθ' όλα η Χάουβα Ιμπραήμ. Μια γενναία γυναίκα, χωρίς αμφιβολία, και πολλαπλώς χρήσιμη. Αλλά με τον κεντρικό της στόχο δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε.

Γεννήθηκε πριν από 38 χρόνια στη Βόρεια Νιγηρία, στα μέρη όπου ισχύει ο ισλαμικός νόμος (σαρία). Ήταν πεισματάρα από μικρή. Έβλεπε τη μητέρα της να βράζει που δεν την είχαν αφήσει να σπουδάσει, και ορκιζόταν ότι σ' εκείνη δεν θα συμβεί το ίδιο. Μια μέρα βρήκε πεταμένη στον δρόμο μια σελίδα από εφημερίδα. Στη σελίδα υπήρχε η φωτογραφία μιας φοιτήτριας την ημέρα της αποφοίτησής της. Φορούσε φόρεμα και το καπελάκι της αποφοίτησης. Αυτή η εικόνα τής έδωσε θάρρος. Θα γίνω σαν κι αυτήν, είπε, μια γυναίκα με αυτοπεποίθηση. Κι έτσι, η Χάουβα Ιμπραήμ, κόρη ενός ιμάμη και μιας αναλφάβητης, μαύρη, χωρική και μουσουλμάνα, έγινε μια από τις γνωστότερες δικηγόρους της χώρας της. Στην αρχή, οι δικαστές δεν την άφηναν να μιλήσει. «Κάτσε κάτω», της έλεγαν, «είσαι γυναίκα». Χρειάστηκε να περάσουν τρία χρόνια για να αποκτήσει αυτό το δικαίωμα.

Μέχρι σήμερα, η Χάουβα έχει αναλάβει πάνω από 90 υποθέσεις ακρωτηριασμού, λιθοβολισμού ή μαστίγωσης για παραβίαση του ισλαμικού νόμου. H πιο γνωστή της πελάτισσα είναι η Αμίνα Λαουάλ, που είχε καταδικαστεί σε θάνατο με λιθοβολισμό επειδή έμεινε έγκυος εκτός γάμου. Την έσωσε. Αλλά τώρα έχει να αντιμετωπίσει την οργή της οικογενείας της επειδή χάρη σ' αυτήν έγινε διάσημη και παίρνει βραβεία. Όπως το βραβείο Ζαχάρωφ που παρέλαβε την περασμένη εβδομάδα στο Στρασβούργο. Εκεί, έδωσε μια συνέντευξη στην Ελ Παΐς, όπου εξηγεί γιατί οι περισσότεροι συμπατριώτες της υποστηρίζουν ποινές όπως ο λιθοβολισμός. «Ο κόσμος νομίζει πως η σαρία είναι καλή επειδή ταυτίζεται με τη θρησκεία», λέει. «Πιστεύουν ότι χάρη σ' αυτούς τους νόμους, λιθοβολώντας ας πούμε τις γυναίκες, θα φτάσουν σε μια κοινωνία αγνή, απαλλαγμένη από αμαρτίες. Πιστεύουν πως όταν ένα παιδί κλέψει ένα ζώο, πρέπει να του κόψουν το χέρι, και με τον τρόπο αυτό η κοινωνία θα γίνει πιο καθαρή».

H Χάουβα δεν δέχεται πως μια γυναίκα μπορεί να αποκτήσει παιδί χωρίς να είναι παντρεμένη. Αναλαμβάνει όμως υποθέσεις τέτοιων γυναικών επειδή πιστεύει πως στη χώρα της δεν υπάρχει ισονομία. Αν υπήρχε, θα τιμωρούνταν και οι άνδρες, όλοι οι άνδρες, φτωχοί και πλούσιοι. «Δεν έχω συναντήσει ούτε έναν πλούσιο άνδρα που να έχει τιμωρηθεί για παραβίαση του ισλαμικού νόμου», τονίζει. «Ούτε μια πλούσια γυναίκα. Αν θέλουμε πραγματικά μια κοινωνία απαλλαγμένη από αμαρτίες, πρέπει η σαρία να ισχύει για όλα τα κοινωνικά στρώματα». Όχι, Χάουβα. Αν θέλεις, αν θέλουμε, μια κοινωνία δίκαιη και πολιτισμένη - σ' όποιον πολιτισμό κι αν ανήκουμε, σ' όποιες αξίες κι αν πιστεύουμε - πρέπει η σαρία να μην ισχύει για κανέναν.

10 Comments:

At 22/12/05 11:39 π.μ., Blogger erva_cidreira said...

Δυστυχώς δεν είναι μόνον η σαρία το πρόβλημα στη Νιγηρία. Πρόσφατο είναι το σχίσμα στους κόλπους της αγγλικανικής εκκλησίας που προκάλεσε η ανένδοτη στάση των νιγηριανών επισκόπων να δεχθούν τη χειροτόνηση (ή όπως αλλιώς λέγεται) ομοφυλόφιλων ιερέων. Ο ετερο-σεξισμός είναι διαθρησκειακός.
Βέβαια, είναι πιο εύκολο να καταδικάζουμε στους άλλους αυτό που στη χώρα μας ανεχόμαστε. Ας μην ξεχνάμε το εξίσου καταπιεστικό νομικο-θρησκευτικό καθεστώς υπό το οποίον ζουν οι μουσουλμάνοι, ιδιαίτερα οι γυναίκες, στην Ελλάδα και την πρόσφατη απάντηση Παπαληγούρα στην ερώτηση Αλαβάνου για τη νομιμοποίηση των συμβιώσεων ομοφύλων.
Βλέπετε, δεν μπορεί να έχουμε όλοι και πάντα πρεσβυωπία.

 
At 22/12/05 12:34 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

"Der Mensch macht die Religion, die Religion macht nicht den Menschen. Und zwar ist die Religion das Selbstbewusstsein und das Selbstgefühl des Menschen, der sich selbst entweder noch nicht erworben oder schon wieder verloren hat. Aber der Mensch, das ist kein abstraktes, außer der Welt hockendes Wesen. Der Mensch, das ist die Welt des Menschen, Staat, Sozietät. Dieser Staat, diese Sozietät produzieren die Religion, ein verkehrtes Weltbewusstsein, weil sie eine verkehrte Welt sind. Die Religion ist die allgemeine Theorie dieser Welt, ihr enzyklopädisches Kompendium, ihre Logik in populärer Form, ihr spiritualistischer Point-d'honneur [Point-d'honneur: der Ehrenstandpunkt] ihr Enthusiasmus, ihre moralische Sanktion, ihre feierliche Ergänzung, ihr allgemeiner Trost- und Rechtfertigungsgrund. Sie ist die phantastische Verwirklichung des menschlichen Wesens, weil das menschliche Wesen keine wahre Wirklichkeit besitzt.
Der Kampf gegen die Religion ist also mittelbar der Kampf gegen jene Welt, deren geistiges Aroma die Religion ist."

Καλά Χριστούγεννα!

 
At 22/12/05 1:25 μ.μ., Blogger Μιχάλης Μητσός said...

Κάτι θέλει να μας πει το Μαύρο Πρόβατο, αλλά δεν καταλαβαίνουμε τι. Μαρξ τσιτάρεις, σύντροφε; Και κάτι ακόμη, άσχετο: κοιτάς ποτέ το ρημάδι το e-mail σου;

 
At 22/12/05 2:14 μ.μ., Anonymous Γιώργος Κ. said...

Χαιρετώ την παρέα και τον κ. Μητσό...

Στο τέλος του κειμένου κάπου υποτιμάται ο Ισλαμικός νόμος, δε νομίζω ότι τα πράγματα είναι ακριβώς έτσι. Ακόμα και τα διδάγματα του χριστιανισμού θα ήταν το ίδι ασφυκτικά και απολυταρχικά σε ένα θεοκρατικό καθεστώς.

Το ζήτημα της θέσης των γυναικών ανοίγει προκλήσεις που οι άνθρωποι αντιμετωπίζουν εδώ και χιλιάδες χρόνια, και κυριαρχούν ακόμα και στη σημερινή κοινωνία.

Το πώς θα προσεγγίσεις μια κοπέλα, αν θα ανταποκριθεί ή αν θα σε φτύσει, η ζήλια μέσα σε μια σχέση, το κέρατο, τα παιδιά εκτός γάμου, ή αν πάμε στις παρυφές ακραίων συμπεριφορών, το πώς η κοινωνία αντιμετωπίζει το βιασμό, τη σεξουαλική παρενόχλησα, την ομοφυλοφιλία.

Καλώς ή κακώς οι δυτικές κοινωνίες έχουν αντοιμετωπίσει αυτά τα θέματα με καλύτερο τρόπο από αυτό που οι διάφορες θρησκείες τα αντιμετωπίζουν.

Το ζήτημα, είτε στη Νιγηρία είτε στην Ελλάδα είναι να μπει σε δεύτερο πλάνο η θρησκεία και να κυριαρχίσει μια φιλελεύθερη,ανεκτική κοινωνία.

Βέβαια δε χρειάζεται να φτάσουμε στους λιθοβολισμούς της Νιγηρίας για να το δούμε αυτό. Δείτε την Καθολική εκκλησία που αντιστέκεται στη χρήση του προφυλακτικού, στις προγαμιαίες σχέσεις στην έκτρωση στο διαζύγιο.Ανάλογο συντηρητισμό βγάζει και η Ορθόδοξη εκκλησία, που πολλές φορές αναφέρεται και ως "ο Χριστόδουλος" καθαγιάζοντας τον κλήρο που έχει εντελώς ταυτόσημες απόψεις.

Αν τα πάρουμε όλα αυτά τοις μετρητοίς και αν υποθέσουμε ότι κάποια στιγμή θα κυριαρχήσουν, το αποτέλεσμα θα είναι εκρηκτικό και μόνη λύση θα είναι να λιθοβολούμε τις γυναίκες και να εκτελούμε τους gay...

Φιλικά!

 
At 22/12/05 6:57 μ.μ., Blogger Πάνος said...

Τα βασικά ειπώθηκαν ήδη, αλλά...

...το μαύρο πρόβατο, μας έστειλε!

(Μάρξ; Ένγκελς; Λούξεμπουργκ; Γιόσκα Φίσσερ; Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ; Όττο Ρεχάγκελ;)

 
At 22/12/05 7:31 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Φίλοι,
παρεξηγήσατε το χιούμορ μου
Είπα κι εγώ να παραθέσω Μαρξ θρησκευτικώ τρόπω, σαν σουράτα.
Ιδού και η μετάφραση στην αγγλική κοινή:

Man makes religion, religion does not make man. Religion is indeed man's self-consciousness and self-awareness so long as he has not found himself or has already lost himself again. But, man is no abstract being squatting outside the world. Man is the world of man -- state, society. This state and this society produce religion, which is an inverted consciousness of the world, because they are an inverted world. Religion is the general theory of this world, its encyclopaedic compendium, its logic in popular form, its spiritual point d'honneur, it enthusiasm, its moral sanction, its solemn complement, and its universal basis of consolation and justification. It is the fantastic realization of the human essence since the human essence has not acquired any true reality. The struggle against religion is, therefore, indirectly the struggle against that world whose spiritual aroma is religion.


Religious suffering is, at one and the same time, the expression of real suffering and a protest against real suffering. Religion is the sigh of the oppressed creature, the heart of a heartless world, and the soul of soulless conditions. It is the opium of the people.


The abolition of religion as the illusory happiness of the people is the demand for their real happiness. To call on them to give up their illusions about their condition is to call on them to give up a condition that requires illusions. The criticism of religion is, therefore, in embryo, the criticism of that vale of tears of which religion is the halo.


Criticism has plucked the imaginary flowers on the chain not in order that man shall continue to bear that chain without fantasy or consolation, but so that he shall throw off the chain and pluck the living flower. The criticism of religion disillusions man, so that he will think, act, and fashion his reality like a man who has discarded his illusions and regained his senses, so that he will move around himself as his own true Sun. Religion is only the illusory Sun which revolves around man as long as he does not revolve around himself.

Ξανά Merry Christmas σε όλους!

 
At 22/12/05 10:28 μ.μ., Blogger kosmopolitis said...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

 
At 23/12/05 6:36 μ.μ., Anonymous the missing link said...

Πάντα ετεροχρονισμένος...

Star trek prime directive (-2161 AD):
"Καθώς το δικαίωμα κάθε νοήμονος είδους να ζεί σύμφωνα με τη φυσιλογική πολιτισμική του εξέλιξη θεωρείται ιερό, κανένα μέλος του Αστρικού Στόλου δεν μπορεί να παρέμβει στην υγθή ανάπτυξη της εξωγήινης ζωής και κουλτούρας. Ως τέτοια παρέμβαση θεωρείται και η εισαγωγή ανώτερης γνώσης, ισχύος ή τεχνογνωσίας σε ένα κόσμο του οποίου η κοινωνία αδυνατεί να χειριστεί αυτά τα πλεονεκτήματα με συνετό τρόπο. [...] Αυτή η οδηγία 'εχει απόλυτη ισχύ έναντι οποιασδήποτε άλλης θεώρησης και αποτελεί ύψιστη ηθική υποχρέωση."
Σχετικά εφυές το παράθεμα του Αριστείδη Χατζή στο περιοδικό Cogito.

 
At 24/12/05 1:20 μ.μ., Anonymous Garine said...

Αγαπητέ,

κατ' αρχάς συγχαρητήρια για την κοινωνικής ευαισθησίας θεματολογία του ιστολογίου, που διαπίστωσα καθώς διέτρεξα τα διάφορα ποστ.
Πριν από 2 εβδομάδες ήμουν στο Στρασβούργο και παρακολούθησα και την απονομή αλλά και τις 2 ομιλίες της βραβευθείσας, την προηγουμένη και την ίδια μέρα. Σε καμία από τις 2 παρεμβάσεις της, δεν έκανε λόγο για ομοιόμορφη εφαρμογή της Σαρία ανά τη χώρα. Ούτε καν το υπαινίχθηκε. Ζήτησε βοήθεια για την αλλαγή που προσπαθεί να επιφέρει στη χώρα της. Δεν διάβασα το άρθρο της Pays αλλά πολύ συχνά αλλοιώνονται τα λεγόμενά μας. Σκοπίμως ή μη. Τέλος, ας μην ξεχνάμε τις άλλες 2 ομάδες που βραβεύθησαν, τους δημοσιογράφους χωρίς σύνορα και τις κυρίες με τα λευκά, στις οποίες το καστρικό καθεστώς στην αρχή απαγόρευσε να έρθουν και να παραλάβουν το βραβείο τους.

 
At 26/12/05 4:38 μ.μ., Blogger Elias The Greek said...

Ζώντας σε μία ισλαμική χώρα (Το Σουλτανάτο του Ομάν) και βιώνοντας τον ισλαμικό τρόπο ζωής του Ομάν, τολμώ να πω πως υπάρχει μεν υποκρισία σε μέρος του πληθυσμού (που συνδέεται με χαράμ-αμαρτωλές συμπεριφορές)αλλά οι άνθρωποι εδώ είναι ΠΟΛΥ πιο καθαροί σαν άνθρωποι. Σε κοιτάνε και βλέπεις μέσα τους. Καθαρότητα που σε ζαλίζει.
Η εμπειρία μου στην Ελλάδα μου λέει πως σε κοιτάνε και βλέπουν που και πως μπορούν να σε χρησιμοποιήσουν. Μήπως φταίει η θρησκεία τελικά?

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home