Πάντως οι φοιτητές σχηματίζουν ουρές
«Το ξέρετε ότι ο συγγραφέας χαρακτηρίζει τη χώρα σας παρανοϊκή;», ρωτά ο δημοσιογράφος μια κοπέλα που βγαίνει από το βιβλιοπωλείο Αkademon με το βιβλίο ανά χείρας. «Κι όμως», απαντά εκείνη χαμογελώντας, «για το δικό του βιβλίο κάνουμε ουρά».
Oι Ευμενίδες, το συγκλονιστικό βιβλίο του Τζόναθαν Λίτελ για το Ολοκαύτωμα, έχουν προκαλέσει αίσθηση σε όλο τον κόσμο. Σύμφωνα με τον Ισπανό ιστορικό Χόρχε Σεμπρούν, επιζήσαντα του στρατοπέδου Μπούχενβαλντ και μέλος της επιτροπής που απένειμε στον συγγραφέα το βραβείο Goncourt, κάθε βιβλίο που θα γράφεται τα είκοσι επόμενα χρόνια για το Ολοκαύτωμα θα συγκρίνεται αναγκαστικά με το έργο του Λίτελ. Από ένα περίεργο παιχνίδι της τύχης, όμως, οι Ευμενίδες μεταφράστηκαν μόλις τώρα στα εβραϊκά. Και στα βιβλιοπωλεία του Ισραήλ σχηματίζονται ουρές για την αγορά του, κυρίως από φοιτητές. Η νεολαία θέλει να διαβάσει, θέλει να μάθει, θέλει κυρίως να καταλάβει.
Όπως ήταν λογικό, οι εφημερίδες αναζήτησαν τον Λίτελ για να τους μιλήσει για την έρευνά του, τις εντυπώσεις του, τα συμπεράσματά του. Αλλά ο 40χρονος συγγραφέας, που γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη από μια εβραϊκή οικογένεια ρωσικής καταγωγής, δεν περιορίστηκε σ΄ αυτά. Σε συνέντευξή του στη Χααρέτζ, έκανε τρεις επίμαχες παρατηρήσεις. Πρώτον, ότι τον ενδιαφέρουν περισσότερο οι δήμιοι από τα θύματα, αφού οι πρώτοι αλλάζουν την πραγματικότητα ενώ τα δεύτερα την υφίστανται. Δεύτερον, ότι δεν έχει κανέναν λόγο να αισθάνεται Εβραίος- μια ιδιότητα που, όπως του έλεγε ο πατέρας του, ήθελαν να του επιβάλουν αυτοί που ήθελαν να τον σκοτώσουν. Τρίτον, ότι οι κληρονόμοι των ναζιστικών εγκλημάτων φορούν σήμερα τη στολή του ισραηλινού στρατού. «Όλοι λένε, κοιτάξτε τι έκαναν οι Γερμανοί στους Εβραίους πριν από το Ολοκαύτωμα: τους ξύριζαν, τους εξευτέλιζαν, τους ανάγκαζαν να καθαρίζουν τους δρόμους. Δεν θέλω να κάνω συγκρίσεις, αλλά το ίδιο ακριβώς συμβαίνει κάθε αναθεματισμένη μέρα στα παλαιστινιακά εδάφη».
Ο Λίτελ έχει φυσικά δίκιο. Αλλά η σύγκριση που έκανε αποτελεί ταμπού στο Ισραήλ. «Το Ολοκαύτωμα είναι μοναδικό, δεν μπορεί να συγκριθεί με τίποτα άλλο», λέει στη Στάμπα ένας από τους προοδευτικότερους συγγραφείς του Ισραήλ, ο Αβραάμ Γεοσούα, που του άρεσε πολύ το βιβλίο αλλά θεωρεί τις δηλώσεις του συγγραφέα εξωφρενικές. «Δεν ξέρει λοιπόν ότι στη δεύτερη Ιντιφάντα σκοτώθηκαν σε τέσσερα χρόνια 4.000 Παλαιστίνιοι και 1.000 Ισραηλινοί, όσοι σκοτώνονταν από τους SS σε μία ώρα;». Ο Γεοσούα δεν συμφωνεί ούτε με την αποκήρυξη του εβραϊσμού από τον συγγραφέα. «Είναι φανερό ότι ο Λίτελ έχει ένα πρόβλημα με τη θρησκευτική και πολιτιστική του ταυτότητα, αρκεί να δει κανείς ότι παρουσιάζει τον πρωταγωνιστή χωρίς τύψεις, χωρίς πόνο, χωρίς κάθαρση».
Όπου ακόμη και οι πιο φωτισμένοι διανοούμενοι του Ισραήλ παραμένουν δέσμιοι ορισμένων αθάνατων στερεοτύπων. Θλίψη.
7 Comments:
Δεν το γνωρίζω αλλά δεν θα μου έκανε εντύπωση αν μάθαινα πως η έκφραση "self-hating jew" εμφανίστηκε μετά την ίδρυση του Ισραήλ. Όπως και να έχει δίνει καλή ευκαιρία για (άλλο) ένα αντισιωνιστικό επιχείρημα. Ούτε στα ελληνικά δεν υπάρχει ανάλογη έκφραση, εδώ μας λένε απλά "απάτριδες", "προδότες" και "νεοτάξ".
Ωραίο άρθρο για ένα μάλλον κακό βιβλίο όπως έγραψε και στο πολύ καλό του ποστ ο Rakasha.
Και οι δύο συγγραφείς που αναφέρονται στο άρθρο αντιφάσκουν, καθώς απ'τη μία λένε πως αποφεύγουν τη σύγκριση ή δεν τίθεται καν ζήτημα σύγκρισης (μεταξύ Ολοκαυτώματος και Κατεχόμενων), και απ' την άλλη δεν κάνουν τίποτε άλλο από το να συγκρίνουν και να παραλληλίζουν.
Προφανώς το ζήτημα της μοναδικότητας ή μη του Ολοκαυτώματος είναι τεράστιο και σύνθετο. Με "επιστημονικούς" όρους θεωρώ πως τίποτε δεν πρέπει να ανάγεται σε ιερή αγελάδα και να εξαιρείται της κριτικής ή της διερεύνησης. Αυτό συνεπάγεται ότι η σύγκριση αποτελεί έναν από τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να εξηγήσουμε, να κατανοήσουμε και να αποτιμήσουμε το Ολοκαύτωμα. Ακόμα και αυτοί που το αναγορεύουν σε μοναδικό και ιδιαίτερο φαινόμενο πρέπει πρώτα να το συγκρίνουν με άλλες περιπτώσεις για να καταλήξουν σε αυτή τη θέση! Εντούτοις, δεν είναι όλες οι συγκρίσεις δόκιμες. Αυτό δεν σημαίνει ότι εκ των προτέρων πρέπει να τις αρνούμαστε (εν είδει ταμπού), αλλά να είμαστε έτοιμοι να δεχθούμε ότι κάποιες συγκρίσεις είναι λανθασμένες, ανούσιες ή ακόμα και παραπλανητικές.
Εν προκειμένω νομίζω πως με δεδομένο το τεράστιο ιστορικό και συναισθηματικό φορτίο που κουβαλάει το Ολοκαύτωμα, η διαρκής σύγκρισή του με την πολιτική του Ισραήλ στα Κατεχόμενα, περισσότερο υποβαθμίζει παρά ενισχύει την κριτική ενάντια σε αυτή την πολιτική. Και αυτό γιατί ακριβώς η συζήτηση μεταφέρεται από την ουσία, την κατάσταση στα Κατεχόμενα, σε μια διαμάχη για τη σημασία του Ολοκαυτώματος. Γιατί πρέπει άραγε να προσφεύγουμε στην σύγκριση με το Ολοκαύτωμα; Για να ενισχύσουμε ηθικά το επιχείρημά μας; Ο σαφής πολιτικός λόγος δεν αρκεί; Εν τέλει αυτή η στάση διαπράττει αυτό ακριβώς για το οποίο κατηγορεί την ισραηλινή αντίδραση: και οι δύο αφενός απολυτοποιούν το Ολοκαύτωμα αναγορεύοντας το σε υπέρτατο ηθικό ζήτημα, και αφετέρουν το χρησιμοποιούν εργαλειακά στην επιχειρηματολογία τους. Οι μεν το κάνουν για να αποφύγουν την κριτική, και οι δε για να τονίσουν την αντίθεσή τους. Το αποτέλεσμα όμως και στις δύο περιπτώσεις είναι η υποβάθμιση της πολιτικής ουσίας.
Μα ο Λίτελ κάνει τη σύγκριση με δεδομένο ότι έγραψε ένα συγκεκριμένο βιβλίο. Αλλοι έχουν προβεί σε ανάλογη σύγκριση για να προκαλέσουν ή να εντυπωσιάσουν.
Σύμφωνοι όσον αφορά τον Λίτελ, εγώ ξέφυγα ίσως από το συγκεκριμένο ζήτημα διερωτόμενος για την ορθότητα αναφορών στο Ολοκαύτωμα όταν μιλάμε για τα Κατεχόμενα. Το άρθρο σας μου έδωσε την εντύπωση ότι ενώ κατακρίνετε τα "αθάνατα στερεότυπα" των Ισραηλινών (εμμονή με το Ολοκαύτωμα, self-hating jew όπως λέει ο αθηναίος), δεν σας φαίνεται προβληματική η αναφορά στο Ολοκαύτωμα από τους επικριτές της ισραηλινής κατοχής.
Νομίζω ότι η έννοια του self-hating Jew ξεκινάει από την Αυστρο-ουγγαρία των αρχών του 20ου, όταν οι Εβραίοι, παγιδευμένοι μεταξύ των (γενικά αντισημιτικών) εθνικισμών και του (έτσι κι αλλιώς) γενικευμένου αντισημιτισμού, εσωτερίκευσαν την αντι-εβραϊκή προπαγάνδα. Γνωστό παράδειγμα ο πατέρας του Κάφκα, ο Χέρμαν Κάφκα, ο οποίος γλίτωσε διάφορες διώξεις και πογκρόμ παριστάνοντας τον μη-εβραίο (τον Γερμανό και, μετά το 1918, τον Τσέχο).
zhengjx20160812
michael kors outlet online
louis vuitton handbags
louis vuitton outlet
uggs for men
louis vuitton
oakley sunglasses
coach outlet online
louis vuitton outlet stores
louis vuitton purses
abercrombie outlet
supra footwear
cheap toms shoes
jordan 6s
michael kors handbags
nike store
jordan 3 powder blue
coach factory outlet online
rolex watches
canada goose sale
coach outlet store online clearances
timberland boots
louis vuitton outlet
ralph lauren sale
hermes birkin handbags
toms outlet
jordan retro 4
cheap jerseys
cheap air jordans
fitflop clearance
san antonio spurs jerseys
rolex watches
ugg boots
michael kors
oakley sunglasses
louis vuitton purses
clarisonic
ugg outlet store
cheap jerseys
uggs for women
washington wizards jerseys
ralph lauren uk
jordan 8
ugg boots
ugg boots
cheap basketball shoes
nike shoes
polo ralph lauren
armani exchange
ugg boots
nike shoes
Δημοσίευση σχολίου
<< Home