Τετάρτη, Μαρτίου 07, 2007

Τo πρώτο ιγκλού των Τροπικών



Είχε ψύχρα εκείνο το πρωί στη ζούγκλα. Ο Γερν Ρίελ στεκόταν στο μπαλκόνι του και παρατηρούσε τους πιθήκους να τρίβουν τα μάτια τους για να διαλύσουν την ομίχλη. Κάθε τόσο του έριχναν ένα δύσπιστο βλέμμα. Και τότε κτύπησε το τηλέφωνο.

Ήταν κάποιος κύριος ονόματι Λιανγκ Σανγκ, που άρχισε να του μιλάει για τα τεράστια κτίρια που είχε κτίσει στη Μαλαισία. «Κύριε Ρίελ», του είπε ξαφνικά, «θα μπορούσατε να κατασκευάσετε ένα ιγκλού;». «Συγγνώμη;». «Ένα ιγκλού, όπως εκείνα που κατασκεύαζαν οι Εσκιμώοι». Ο Ρίελ, που γεννήθηκε στη Δανία, έζησε δεκαέξι χρόνια στη Γροιλανδία, έγραψε καμιά εικοσαριά βιβλία και ύστερα μετακόμισε στη Μαλαισία για να "αποψυχθεί", έμεινε άναυδος. Ένα ιγκλού στους τροπικούς, όπου η μέση θερμοκρασία είναι 30 βαθμοί και το χιόνι είναι άγνωστο; «Έχω δει να φτιάχνουν, ίσως να μπορούσα» απάντησε. Βγήκε ξανά στο μπαλκόνι. Την ησυχία του πρωινού χάλαγε ο τσακωμός μιας ομάδας μακάκων ρέζους με μια ομάδα μακάκων με γουρουνοουρά, ενώ τη διένεξη παρακολουθούσε από απόσταση ένας γίββωνας. Ο Ρίελ χάθηκε στις σκέψεις του. Κι ύστερα έφθασε το αυτοκίνητο του Λιανγκ Σανγκ και τον πήρε.

Το θέμα του ιγκλού δεν συζητήθηκε καθόλου στη διαδρομή. Όταν έφτασαν στον προορισμό τους, ένα μεγάλο κτίριο που έμοιαζε με χάνγκαρ, ο Λιανγκ στάθηκε σε μια γωνιά και του είπε: «Εδώ θα φτιάξετε το ιγκλού. Από πίσω θα υπάρχει ένα παγοδρόμιο, κι εκεί κάτω μια μικρή πίστα για σκι». «Μα δεν έχει χιόνι, πώς θα φτιάξω ιγκλού;» διαμαρτυρήθηκε ο Ρίελ. «Το χιόνι έρχεται» απάντησε ο οικοδεσπότης. Κατευθύνθηκε στον τοίχο, πάτησε ένα πράσινο κουμπί κι άρχισε να χιονίζει. «Ωραίο χιόνι» είπε. Αλλά υπήρχε ένα πρόβλημα: έλειωνε αμέσως. Ο Λιανγκ πάτησε τότε ένα άλλο κουμπί κι άρχισε να φυσάει κρύος αέρας. «Τι θερμοκρασία επιθυμείτε κύριε Ρίελ;». Αλλά δεν γινόταν· το χιόνι ήταν ακατάλληλο και ένα ιγκλού από τέτοιο χιόνι θα σωριαζόταν με το πρώτο άγγιγμα. Ο συγγραφέας εξέφρασε τη λύπη του, κι όλη την υπόλοιπη μέρα - όπως γράφει στη Λιμπερασιόν - δεν μπορούσε να διώξει από το μυαλό του την απογοήτευση στο πρόσωπο του συνομιλητή του.

Τις επόμενες ημέρες ο Ρίελ έκανε βόλτες στο δάσος παρέα με τους πιθήκους και τα αγριογούρουνα, πήγε μέχρι το Πορτ Ντίκσον για να δει τη θάλασσα και ταξίδεψε νοερά μέχρι τη Γροιλανδία. Κι ένα πρωί πήρε τηλέφωνο τον Λιανγκ. «Έχω μια ιδέα. Ξέρετε να φτιάχνετε πάγο;». «Πάγο;». «Ναι, σαν αυτόν που βάζουμε στο ουίσκι». «Μπορώ να κάνω ό,τι πάγο θέλετε». «Πολύ καλά. Έρχομαι στην Κουάλα Λουμπούρ». Όταν έφτασε, του εξήγησε ότι θα χρησιμοποιούσαν πάγο αντί για χιόνι. Την άλλη μέρα ρίχτηκαν στη δουλειά με τη βοήθεια πέντε νεαρών Ινδονήσιων. Το απόγευμα οι Ινδονήσιοι έτρεμαν από το κρύο, αλλά τα είχαν καταφέρει. Ο Λιανγκ πάτησε το πράσινο κουμπί και το χιόνι που άρχισε να πέφτει κάλυψε όλες τις ατέλειες της κατασκευής. Το πρώτο ιγκλού των Τροπικών ήταν γεγονός.

8 Comments:

At 7/3/07 1:52 μ.μ., Blogger Dimitris Stefosis said...

Μιχάλη, διαβάζοντας το κείμενο του Riel το περασμένο Σάββατο και το σημερινό δικό σου άρθρο εξακολουθώ να έχω την ίδια "επιμελώς αφελή" απορία: προς τί, όλα αυτά;

 
At 7/3/07 2:05 μ.μ., Blogger Unknown said...

Τώρα αυτό παρουσιάζεται ως κάτι το θετικό; Η αρχιτεκτονική που επιβάλλεται στον τόπο, χωρίς να λαμβάνει υπόψη την μοναδικότητα και ιδιαίτερότητά του, πόσο μάλλον το genius loci, απέχει μακράν του προορισμού της. Στην καλύτερη περίπτωση είναι κιτς, στη χειρότερη δημιουργεί τεχνητα περιβάλλοντα με μη αναστρέψιμες συνέπειες. Ειδικά αυτό με το κουμπί μου θύμισε το "If it keeps up, man will atrophy all his limbs but the push-button finger" του μεγάλου Frank Lloyd Wright.

 
At 7/3/07 3:59 μ.μ., Blogger Μιχάλης Μητσός said...

Δημήτρη και b, μου άρεσε πολύ αυτή η ιστορία. Είναι τρελλή, είναι σουρρεαλιστική, αλλά είναι (προφανώς) αληθινή. Δεν έψαξα πολύ για τον Ρίελ, αλλά ψυχανεμίζομαι ότι είναι μεγάλη μορφή. Δεν κρίνω το θέμα, δεν λέω αν έπρεπε ή δεν έπρεπε να κατασκευαστεί αυτό το ιγκλού, δεν έχει άλλωστε καμία σημασία, αυτό που με ενδιέφερε ήταν οι λεπτομέρειες, ο παλαβός Μαλαίσιος, η μάχη των πιθήκων, η ζούγκλα, η θάλασσα, οι δυστυχείς Ινδονήσιοι, η τεχνολογία του ιγκλού, κι ο συγγραφέας που παρατηρεί και συμμετέχει.
Προς τι όλα αυτά, λοιπόν; Προς τίποτα. Τι νόημα έχει το να μας διηγείται κάποιος μια ιστορία; Μπορεί να μας αρέσει, μπορεί να μη μας αρέσει, μπορεί να μας αφήνει αδιάφορους. Ενας συνάδελφος στην εφημερίδα με ρώτησε σήμερα το πρωί τι κρύβεται πίσω από αυτή την ιστορία, τη διάβασε, λέει, τρεις φορές και δεν την κατάλαβε. Μα δεν υπάρχει τίποτα για να "καταλάβει". Υπάρχουν αντίθετα πολλά για να νοιώσει. Ετσι το βλέπω εγώ, τουλάχιστον.

 
At 7/3/07 4:15 μ.μ., Blogger Dimitris Stefosis said...

Εντάξει, Μιχάλη... Μάλλον εγώ από "επαγγελματική διαστροφή" είχα την εντύπωση ότι υπάρχει κάτι βαθύτερο που δεν είμαι σε θέση να κατανοήσω...
Με την ευκαιρία: δες αυτή την είδηση που σχετίζεται με το προχθεσινό άρθρο σου... Ίσως κάτι σου θυμίσει...

 
At 7/3/07 5:47 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Να κι ο μαγικός ρεαλισμός του βορρά...

Πρόκειται για άλλη μια υπέροχη μυθιστορία που κατασκεύασε ο Ριλ - του είδους που αποδίδεται στα γαλλικά με τον περίεργο όρο racontar, "μια αληθινήιστορία που είναι δύσκολο να πιστέψεις... ή το αντίστροφο!". Είχα διαβάσει παλιότερα τις "Μπαλάντες του Αλντούρ", όπου ένας κυνηγός στον πολικό κύκλο αποφασίζει να κάνει ραμαζάνι... όλη τη νύχτα! :-)) (εδώ το βιβλίο στα γαλλικά)... άραγε να έχει κανένα ρακοντάρ για τις καρικατούρες;...

 
At 7/3/07 6:11 μ.μ., Blogger Αθήναιος said...

Και φυσικά ο Μιχάλης το ήξερε ότι πρόκειται περί μυθιστορίας. Όμως, Μαύρο Πρόβατο, δεν έχει λίγο σημασία με τί περιεχόμενο γεμίζει κανείς το μαγικό ρεαλισμό; Άλλοι φαντασιώνουν τύπους που τους περιτριγυρίζουν κίτρινες πεταλούδες, πάθη κολασμένα που ανεβάζουν στους ουρανούς και κατεβάζουν στα τάρταρα μετά τους ήρωες, παιδιά καρποί μεγάλων ερώτων που γεννιούνται με το αστέρι στο κούτελο.

Έρχεται ο επιβήτορας του βορρά και φαντάζεται επεμβάσεις καταλυτικές στο περιβάλλον. Ινγκλού στους Τροπικούς και Ραμαζάνι στον Αρκτικό. Θέλει να αφήσει τη σφραγίδα του με το ζόρι. Χτίζει την υστεροφημία του πάνω στην επιβολή και όχι πάνω στην επιτυχή διεκπεραίωση ενός ισότιμου ερωτικού διαλόγου με το περιβάλλον.

Πω πω, μιλάω σαν πρώην αριστεριστής που έχει ασπαστεί προσφάτως την Ορθοδοξία και τα χει παίξει από τη νηστεία της Σαρακοστής. Δέστε με.

 
At 7/3/07 6:31 μ.μ., Blogger Μιχάλης Μητσός said...

Να τον δέσουμε τον Αθήναιο, ναι, όχι μόνο γιατί μιλάει σαν πρώην αριστεριστής (και διαφωνώ ριζικά μαζί του, δεν υπάρχει εδώ καμιά καταλυτική επέμβαση στο περιβάλλον), αλλά γιατί με επηρεάζει και γράφω κείμενα σαν αυτό που θα διαβάσετε αύριο.
Ε, ρε, επίθεση που θα μου εξαπολύσει ο Μαυροπρόβατος! Θα είναι γλυκειά, όμως, είμαι σίγουρος, όπως πάντα. Παρεμπιπτόντως, να που έμαθα από αυτόν ότι η σωστή προφορά του ονόματος του συγγραφέα είναι Ριλ.

 
At 7/3/07 9:09 μ.μ., Blogger Caesar said...

Mου θυμίζει λίγο και το "Τρούμαν Σόου" όπου όλα ήταν σ' ένα τεχνητό περιβάλλον !

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home