Πέμπτη, Δεκεμβρίου 28, 2006

Με ρυθμούς ιλιγγιώδεις



Η άνοδος του αθεϊσμού, η πτώση του νεοσυντηρητισμού, η άνθηση του μπλόγκινγκ, η απο-ιδεολογικοποίηση της πυρηνικής ενέργειας: να μερικές από τις σημαντικότερες «ιδέες» του 2006. Αλλά οι εικόνες αλλάζουν διαρκώς, με ρυθμούς ιλιγγιώδεις.

Ένα βιβλίο κυριαρχεί στην εκδοτική παραγωγή της χρονιάς που φεύγει. Η «Πλάνη του Θεού», του Ρίτσαρντ Ντώκινς, σηματοδοτεί την αντεπίθεση των αθεϊστών και προκαλεί κύμα συζητήσεων, δημοσιευμάτων, επιθέσεων, οδηγών, συμβουλών. Δεν υπάρχει εβδομάδα που να μη δημοσιευτεί κάπου ένας δεκάλογος του αθεϊσμού, μια ανάλυση των επιπτώσεων της θρησκείας στην παγκόσμια ιστορία, ένα σχόλιο για τους νέους «φονταμενταλιστές» που θέλουν να ρίξουν στη θρησκεία την ευθύνη για όλα τα δεινά του κόσμου. Και μόνο από τον προβληματισμό που προκαλεί, το βιβλίο πέτυχε τον στόχο του. Άλλωστε το αίμα που χύθηκε τα τελευταία χρόνια στο όνομα του Χριστού (από την αμερικανική Δεξιά) ή του Μωάμεθ (από τους φανατικούς ισλαμιστές) είναι πολύ, απαιτείται επειγόντως μετριοπάθεια, με Θεό ή χωρίς.

Το φιάσκο του πολέμου στο Ιράκ, που μετρά πλέον περισσότερους Αμερικανούς νεκρούς από την 11η Σεπτεμβρίου, ενταφίασε οριστικά την ιδέα ότι η δημοκρατία μπορεί να εξαχθεί και ότι η Μέση Ανατολή μπορεί να αλλάξει με τη βία. Ακόμη και ορισμένες εξελίξεις που φάνηκε να ενισχύουν προς στιγμήν τις θέσεις των νεο-συντηρητικών (η «επανάσταση των κέδρων» στον Λίβανο, ορισμένα ανοίγματα του Σαρόν, κάποια δειλά βήματα εκδημοκρατισμού στην Αίγυπτο) πνίγηκαν από τα ισραηλινά τανκς, τις συριακές προβοκάτσιες και τον ιρανικό φανατισμό. Η πίστη στη φυλή υπερισχύει πάντα της τεχνολογίας, γράφει ο Μπράιαν Άπλγιαρντ στους Σάντεϊ Τάιμς. Ακούμε ήδη τις θριαμβευτικές κραυγές όσων υποστήριζαν με πάθος ότι «οι Άραβες δεν κάνουν για δημοκρατία».

Οι μπλόγκερ έχασαν φέτος την αθωότητά τους: στη Γαλλία διεκδικεί την προεδρία μια γυναίκα που εφαρμόζει στην πράξη την ηλεκτρονική συμμετοχική δημοκρατία, στη Βρετανία και τις Ηνωμένες Πολιτείες οι μπλόγκερ ασκούν ισχυρή επιρροή στην πολιτική ζωή και στην Ελλάδα αυτή εδώ η εφημερίδα διέθεσε δύο σελίδες της για μια συνέντευξη με μια «βεντέτα» των ιστολογίων. Το 2006 ήταν όμως και η χρονιά που κατέρρευσε οριστικά ο μύθος ότι οι αλλαγές στο περιβάλλον είναι αντιστρέψιμες, ότι η αγορά μπορεί να δώσει κι εδώ τη λύση όπως (υποτίθεται ότι) τη δίνει στην οικονομία. Ο πράσινος «γκουρού» Τζέημς Λάβλοκ διακηρύσσει πλέον ότι η μόνη λύση είναι η πυρηνική ενέργεια, άλλοι προτιμούν να δοθεί έμφαση στις ανανεώσιμες πηγές, όλοι όμως συμφωνούν ότι κάτι πρέπει να γίνει και γρήγορα.

Γρήγορα, πολύ γρήγορα, αλλάζουν οι ειδήσεις, οι τάσεις, οι εικόνες. Δείτε την εξαιρετική ιστοσελίδα www. tenbyten. org, που επισήμανε στη στήλη αναγνώστης εκλεκτός: «100 λέξεις και εικόνες που προσδιορίζουν τον χρόνο» και αλλάζουν κάθε ώρα, μαζί με τα άρθρα στα οποία παραπέμπουν, ίσως ο καλύτερος ορισμός της παγκοσμιοποίησης

15 Comments:

At 28/12/06 2:09 μ.μ., Blogger philos said...

Πράγματι εξαιρετικό και καλαίσθητο το site που ανέφερες. Σου δίνει μία ξεκάθαρη αίσθηση παγκοσμιοποίησης!

 
At 28/12/06 2:26 μ.μ., Blogger Μαύρος Γάτος said...

O Λάβλοκ δήλωσε μέσα στο 2006 σχετικά με το αναστρέψιμο των επιπτώσεων των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στο περιβάλλον, ότι μόλις περάσαμε το σημείο της μη επιστροφής. Νομίζω ότι αυτή είναι μια σημαντική παράλειψη στο καίριο και εξαιρετικά εύστοχο άρθρο σου, Μιχάλη.

Σ:(((

 
At 28/12/06 3:43 μ.μ., Blogger Μιχάλης Μητσός said...

Ελα, ρε Πάνο, πες μου τώρα πως δεν ξέρεις. Ζηλεύεις, έτσι;

 
At 28/12/06 5:58 μ.μ., Blogger nik-athenian said...

Μα γι αυτό είμαστε στον μπλογκοχώρο βρε παιδιά. Εδώ δεν υπάρχουν μισθοδοσίες και δάνεια που τρέχουν. Οι μόνοι περιορισμοί είναι η αντοχή του καθενός και το ανανεώσιμο του λόγου του. Πιστεύετε στ' αλήθεια ότι κερδίζουν αναγνωσιμότητα και αναγνώριση όσοι συνεντευξιάζονται;

 
At 28/12/06 7:29 μ.μ., Blogger ioannisk said...

Διαφωνώ σε μερικά πράγματα μαζί σας.

"σχετικά με το αναστρέψιμο των επιπτώσεων των ανθρώπινων δραστηριοτήτων στο περιβάλλον" το 2006. Αυτό δεν το ξέρουμε. Μπορεί να έχουμε περάσει το point of no return εδώ και πολλά χρόνια, μπορεί πράγματι να το περάσαμε το 2006, μπορεί να το περάσουμε σε Χ χρόνια ή να μην ο περάσουμε ποτέ. Φυσικά μπορεί επίσης μελλοντικά η τεχνολογία να μας επιτρέψει να "διορθώσουμε" τις βλάβες ή οι ανθρώπινες δραστηριότητες να μην επηρεάζουν το περιβάλλον.

Όσο για τον αθεϊσμό κάνετε λάθος. Η άνοδος του άρχισε στα sixties, απλώς τα τελευταία χρόνια βλέπουμε την "αντεπίθεση" της θρησκείας, είτε με τους neo-cons, είτε με τους διάφορους φονταμαλιστές ισλαμιστές είτε με τον "δικό" μας αρχιεπίσκοπο (θα μου πείτε ότι ο αθεϊσμός στην Ελλάδα ήταν πάντα στο περιθώριο).

Δεν νομίζω ότι οι μπλόγκερς έχασαν την αθωότητα τους επειδή οι πολιτικοί δημιουργούν μπλογκς. Αν ήταν έτσι τα πράγματα θα την είχαμε χάσει από την στιγμή που άνοιξαν μπλογκς δημοσιογράφοι που γράφουν σε κομματικές φυλλάδες (δεν είναι προσωπικό για εσάς).

Όσον αφορά τους neo-cons θα δούμε μετά τις εκλογές του 2008 αν πράγματι το 2006 ήταν το έτος της πτώσης τους.

Πάντως σίγουρα συμφωνώ μαζί σας στο: "απαιτείται επειγόντως μετριοπάθεια, με Θεό ή χωρίς."

 
At 29/12/06 1:38 π.μ., Blogger Eleni63 said...

Eμένα πάλι γιατί το 2006 μου φάνηκε ιδιαίτερα γνώριμο δεν ξέρω. Από τότε που τελείωσε η ανακύκλωση της υποτίμησης της δραχμής όλο αναθεωρείται το ΄Σύνταγμα, όλο μια επανάσταση ανακυκλώνεται που όμως είναι τόσο γνώριμη και άκακη που σούρχεται να κλαις από απελπισία. Πράγματι το site που παραπέμπεις είναι πολύ ενδιαφέρον.
Αλήθεια πιστεύεις ότι η Σεγκο λειτουργεί σε πλαίσιο ηλεκτρονικής συμμετοχικής δημοκρατίας? Η ότι ο Ευάγγελος γράφει μόνος του τα μπλογκ? Θα συμφωνήσω ότι δημιουργεί καλή εντύπωση αυτή η δραστηριότητα. Ξέρω πάντως ένα σωρό λεβέντες που επιστρατεύονται να γράφουν διάφορα υμνητικά του τύπου είσαι και θα είσαι ο αρχηγός και άλλα συναφή.

 
At 29/12/06 11:01 π.μ., Blogger Μιχάλης Μητσός said...

Πανούλη, αφού θέλεις "σημερινή δουλειά", ιδού: συνέντευξη στον Φοίβο Καρζή, σήμερα το πρωί, γύρω στις 9 παρά δέκα. Και να σου πω κάτι που θα σε εξοργίσει; Επειδή η κουβέντα ήταν για τα βιβλία των μπλόγκερ που δεν διαφημίστηκαν αυτές τις γιορτές, νόμιζα στην αρχή πως ήσουν εσύ!
Το ξέρω ότι έχασα. Αλλά δούλευα ο καψερός.

 
At 29/12/06 11:17 π.μ., Blogger Αθήναιος said...

Ναι, έχασες εμένα να καταφέρομαι εναντίον του Σιωνισμού και τον Πάνο να τον υπερασπίζεται. Τον Πάνο να υπερασπίζεται το έθνος ως αρχή ανώτερη από το ανθρώπινο δικαίωμα και μένα να υποστηρίζω ακριβώς το αντίθετο.Αυτά, μεταξύ άλλων... Εγώ στη θέση σου θα έκανα μέχρι και υπερωρίες για να αποφύγω αυτο το σκηνικό!

 
At 29/12/06 8:09 μ.μ., Blogger rockerblogger said...

..Τον Πάνο να υπερασπίζεται το έθνος ως αρχή ανώτερη από το ανθρώπινο δικαίωμα και μένα να υποστηρίζω ακριβώς το αντίθετο.

Αθήναιε, δεν ξέρω αν αστειεύεσαι. Αλλά αν όντως έτσι είναι, περιττό να σου πω ότι διαφωνώ κάθετα με τον Πάνο (και με ξαφνιάζει η θέση του αυτή σε μεγάλο βαθμό) και συμφωνώ απόλυτα με σένα.
Τίποτα, ΤΙΠΟΤΑ, δεν είναι ανώτερο από τα ανθρώπινα δικαιώματα.

(ο πρώην Ιχνηλάτης, για να μη δημιουργηθεί σύγχυση:)

 
At 29/12/06 9:07 μ.μ., Blogger rockerblogger said...

Πάνο, θα πρόσεξες ότι έγραψα «αν είναι έτσι..» και «με ξαφνιάζει σε μεγάλο βαθμό η θέση του Πάνου».
Είναι προφανές λοιπόν ότι διατηρούσα σοβαρές αμφιβολίες για το αν είπες τέτοια πράγματα.
Πάντως, ωραίοι είσαστε με τον Αθήναιο όταν τα πίνετε. Άλλα λέει ο ένας, άλλα καταλαβαίνει ο άλλος!

ΥΓ
Κι απο δω και πέρα να με λέτε rockerblogger παρακαλώ!

 
At 29/12/06 9:25 μ.μ., Blogger rockerblogger said...

:)

 
At 29/12/06 11:13 μ.μ., Blogger Μαύρος Γάτος said...

Μπα, αυτό με τον Αθήναιο συμβαίνει και όταν ΔΕΝ πίνει...

Σ;)

 
At 30/12/06 1:52 π.μ., Blogger Αθήναιος said...

Αστεία πράγματα. Για να θεωρηθώ πιωμένος πρέπει να πιώ πολύ και τα χθεσινά για μένα ήταν για το κέφι, για να σταματήσω να κουνώ το πόδι μου νευρικά στο τέλος μιας κουραστικής ημέρας.

Άστα Πανούλη. Όταν σου είπα να ξεκαθαρίσεις ποια είναι η θέση σου απέναντι στον πολιτικό σχετικισμό δεν τον απέρριψες. Πώς γίνεται τώρα να είσαι και υπέρ του έθνους και υπέρ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και υπέρ του πολιτικού σχετικισμού είναι κάτι που θα το καταλάβω όταν αποφασίσω να πιω στ'αλήθεια.

Δεύτερον. Είσαι σαφώς υπέρ του Σιωνισμού και έχεις μια λογική βέβαια την οποία την αντιλαμβάνομαι αλλά όπως σου είπα η συγκεκριμένη λογική δεν επιλύει αλλά χειροτερεύει το πρόβλημα.Αλλά η άποψή σου για το ζήτημα θα φανεί όταν μου απαντήσεις στο μπλογκ σου για τα περί εβραϊκού έθνους. Με τη δική μου θέση που είμαι κάθετα εναντίον του έθνους και μάλιστα ενός τέτοιου κατασκευασμένου έθνους διαφώνησες. Για να δούμε λοιπόν πώς θα είσαι και κατά του Σιωνισμού και υπέρ της αναγκαιότητάς του.

Δηλαδή προσεχώς θα δούμε και τον τετραγωνισμό του κύκλου...

 
At 30/12/06 10:54 π.μ., Blogger Αθήναιος said...

Ούζο; Mon Dieu! "Ένα κοσμοπολίτικο, υπερεθνικό, Bellini--με Prosecco originale, για τον κ.Ζέρβα, παρακαλώ!"
Έτσι τσαχπινογαργαλιάρικα που τη βρίσκεις, μόνο με φυσσαλίδες μπορούμε να σε κάνουμε καλά...

Δεν φταίω πάντως εγώ. Ο Ιχνηλάτης στο καινούργιο του μπλογκ μου είπε να έρθω να δω τα καινούργια σχόλια.

In-πάλι αθώος είμαι,πάλι ο Ιχνηλάτης φταίει!-mode.

 
At 21/8/17 10:57 π.μ., Blogger raybanoutlet001 said...

ugg outlet
ugg outlet
mont blanc outlet
mont blanc outlet
coach outlet store
omega watches sale
jordan 8
oakland raiders jerseys
longchamp outlet
nike air max 90

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home