Τρίτη, Ιουνίου 13, 2006

Πάντως, έπεσε και κάπου έξω



Στην Ασία, την Αφρική και τη Λατινική Αμερική, οι ανισότητες μεγαλώνουν. Στη Δύση, ο πλούτος συγκεντρώνεται στα χέρια όλο και πιο λίγων, όλο και πιο ισχυρών. Μήπως όλα αυτά κάποιος τα είχε προβλέψει;

Πρόσφατη δημοσκόπηση του BBC αναγόρευσε τον Καρλ Μαρξ σε μεγαλύτερο φιλόσοφο όλων των εποχών, ενώ μια απλή αναζήτηση στο Google αποφέρει δεκάδες εκατομμύρια απαντήσεις. Πώς εξηγείται αυτή η ξαφνική «ανάσταση» του ανθρώπου που κατηγορήθηκε επανειλημμένα τον περασμένο αιώνα ότι έπεσε έξω σε όλες του τις προβλέψεις; Μιλώντας την περασμένη εβδομάδα στο Λονδίνο στο πλαίσιο της Εβδομάδας Εβραϊκού Βιβλίου, ο Έρικ Χόμπσμπομ έδωσε δύο εξηγήσεις. Πρώτον, το τέλος του επίσημου μαρξισμού της Σοβιετικής Ένωσης απάλλαξε τον Μαρξ από την ταύτισή του με τις λενινιστικές θεωρίες και τα καθεστώτα που τις πρέσβευαν. Ξαφνικά, ένα σωρό κόσμος είπε «για δες, ο Μαρξ έχει πει ενδιαφέροντα πράγματα». H δεύτερη εξήγηση, και σημαντικότερη, είναι ότι ο παγκοσμιοποιημένος καπιταλιστικός πλανήτης που ανέκυψε τη δεκαετία του '90 μοιάζει από πολλές πλευρές με τον κόσμο που περιέγραφε το 1848 ο Μαρξ στο Κομμουνιστικό Μανιφέστο. H παγκοσμιοποιημένη οικονομία έχει τα χαρακτηριστικά που είχε προβλέψει. Αυτό δεν σημαίνει ότι έπεσε μέσα σε όλα. Για παράδειγμα, η πρόβλεψη ότι ένα όλο και πιο μαζικό προλεταριάτο θα ανέτρεπε τον καπιταλισμό στις βιομηχανικές χώρες δεν επαληθεύτηκε. Γιατί; Επειδή ο καπιταλισμός μπορεί θαυμάσια να στερηθεί την εργατική τάξη, όπως στερήθηκε στο παρελθόν τους αγρότες.

Δύο φορές ο Μαρξ πίστεψε ότι ο καπιταλισμός είχε φτάσει στο τέλος του, και δύο φορές κατάλαβε ότι το σύστημα της αγοράς είχε μπροστά του μέλλον. Όπως είπε στην ίδια εκδήλωση ένας άνθρωπος που δεν είναι ούτε υπήρξε ποτέ μαρξιστής, ο Γάλλος συγγραφέας Ζακ Ατταλί, έχουν γίνει ώς τώρα τρεις αποτυχημένες προσπάθειες παγκοσμιοποίησης. H πρώτη έγινε στα τέλη του 18ου αιώνα και πνίγηκε με τους Ναπολεόντειους πολέμους. H δεύτερη σημειώθηκε εκατό χρόνια αργότερα και έλαβε τέλος με τον πόλεμο του 1914-18. H τρίτη ξεκίνησε το 1920, αλλά διακόπηκε κι αυτή όταν ξέσπασε ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος. H τέταρτη προσπάθεια θα έχει μάλλον κι αυτή την ίδια τύχη, αν και το τέλος της δεν θα σφραγιστεί από έναν πόλεμο, αλλά από τα στοιχεία που δεν ήθελε με τίποτα ο Μαρξ: τον προστατευτισμό και τον απομονωτισμό.

Πώς θα γλιτώσουμε από τη βαρβαρότητα; Για τον Ατταλί, η μόνη λύση είναι ο συμβιβασμός ανάμεσα στην οικονομία της αγοράς και τη δημοκρατία, που προς το παρόν ακολουθούν συγκρουσιακές πορείες: η πρώτη εισβάλλει παντού, στην εκπαίδευση, στην υγεία, στις μεταφορές, η δεύτερη έχει ανάγκη από σύνορα. Ο Χόμπσμπομ, πάλι, ελπίζει ότι τα τρία ή τέσσερα κράτη που αντιπροσωπεύουν σήμερα τη μισή ανθρωπότητα θα ενώσουν τις δυνάμεις τους και θα πάρουν αποφάσεις που θα αλλάξουν τον κόσμο. Θα επιτευχθεί αυτός ο συνασπισμός πριν από τη μεγάλη καταστροφή; Κανείς δεν ξέρει. Χρειάζεται τόλμη, χρειάζεται και τύχη.

22 Comments:

At 13/6/06 2:07 μ.μ., Blogger Ecumene said...

Ο Χόμπσμπομ, πάλι, ελπίζει ότι τα τρία ή τέσσερα κράτη που αντιπροσωπεύουν σήμερα τη μισή ανθρωπότητα θα ενώσουν τις δυνάμεις τους και θα πάρουν αποφάσεις που θα αλλάξουν τον κόσμο.


Κινα,Ινδια,Ιαπωνια...μηπως και Ρωσια;;;;...


Κατι παρομοια ελεγε και ο Καζαντζακης...ειχε εναποθεσει
τις ελπιδες του στην ΚΙΤΡΙΝΗ ΦΥΛΗ...

ψαχνουμε αντιβαρο και τριτο πολο...
(?)...............................

 
At 13/6/06 2:10 μ.μ., Blogger Ecumene said...

Πάντως, έπεσε και κάπου έξω.....

οτι θα γινει η επομενη επανασταση
στην ΙΝΔΙΑ...
κατι πρεπει να χε πει και για
Αμερικη,ε;..

 
At 13/6/06 3:03 μ.μ., Blogger Jason said...

"...το τέλος του επίσημου μαρξισμού της Σοβιετικής Ένωσης απάλλαξε τον Μαρξ από την ταύτισή του με τις λενινιστικές θεωρίες και τα καθεστώτα που τις πρέσβευαν."

Ακριβώς έτσι είναι.
Οι πολύ ενδιαφέρουσες κοινωνιολογικές του θεωρίες ακόμα και σήμερα υφέρπουν στη σκιά αυτής της ταύτισής του με τα αριστερά εκείνα καθεστώτα.

 
At 13/6/06 3:09 μ.μ., Blogger nik-athenian said...

Αρκετά ενδιαφέρουσες οι δύο απόψεις/θέσεις των Χόμπσμπομ και Αταλί που πρόβαλες Μιχάλη.
Μεγάλο βέβαια το ζήτημα αν ο Μαρξισμός ξαναγίνεται πράγματι επίκαιρος, και δυσδιάκριτοι οι δείκτες απ' όπου μπορούμε να βγάλουμε τέτοια συμπεράσματα.
Η αλήθεια πάντως είναι ότι σε πολλούς ανθρώπους της γενιάς μου τουλάχιστον(μέση των 50),ξαναγυρίζουν και ζωντανεύουν στο μυαλό ερωτηματικά και θέσεις που τις είχαμε απωθήσει εδώ και μερικές δεκαετίες.

 
At 13/6/06 5:46 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Μια ένσταση: να βάζει κανείς το Χομπσμπομ δίπλα με τον Ατταλί, είναι σα να τρώει φουαγκρά με χάμπουργκερ απ'τα Μακντόναλντς.
Λίγο passé αλλά μεγάλος ο ένας. Βαρετός και γεμάτος πνευματική χοληστερίνη ο άλλος.

Μια ερώτηση: η απήχηση του Λένιν, και η εγκυρότητα/επικαιρότητα των αναλύσεών του για το (σύγχρονο) κόσμο, δεν έχει φτάσει άραγε στ'αυτιά του BBC; Με το καλό...

 
At 13/6/06 8:44 μ.μ., Blogger Caesar said...

"Ο θεός πέθανε, ο Μάρξ το ίδιο, κι εγώ τώρα τελευταία δεν αισθάνομαι πολύ καλά"
(γουντι αλλεν)

 
At 13/6/06 9:03 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Ιχνηλάτα φίλτατε,
αφιερωμένο:

Κανονικά δεν πρέπει να ‘χουμε παράπονο

Καλή κι εγκάρδια η συντροφιά σας, όλο νιάτα,

Κορίτσια δροσερά – αρτιμελή αγόρια

Γεμάτα πάθος κι έρωτα για τη ζωή και τη δράση.

Καλά με νόημα και ζουμί και τα τραγούδια σας

Τόσο, μα τόσο ανθρώπινα, συγκινημένα,

Για παιδάκια που πεθαίνουν σ’ άλλην Ήπειρο

Για ήρωες που σκοτώθηκαν σ’ άλλα χρόνια

Για επαναστάτες Μαύρους, Πράσινους, Κιτρινωπούς

Για τον καημό του εν γένει πάσχοντος Ανθρώπου.

Ιδιαιτέρως σας τιμά τούτη η συμμετοχή

Στην προβληματική και στους αγώνες του καιρού μας

Δίνετε ένα άμεσο παρόν και δραστικό – κατόπιν τούτου

Νομίζω δικαιούσθε και με το παραπάνω

Δυο δυο, τρεις τρεις, να παίξετε, να ερωτευθείτε,

Και να ξεσκάσετε, αδελφέ, μετά από τόση κούραση.

(Μας γέρασαν προώρως Γιώργο, το κατάλαβες;)

 
At 13/6/06 9:03 μ.μ., Blogger Κ. said...

"Is that to say we are against Free Trade? No, we are for Free Trade, because by Free Trade all economical laws, with their most astounding contradictions, will act upon a larger scale, upon the territory of the whole earth; and because from the uniting of all these contradictions in a single group, where they will stand face to face, will result the struggle which will itself eventuate in the empancipation of the proletariat".

Marx Engels Collected Works Vol 6, pg 290

Μία δίκαιη παγκοσμιοποίηση μπορεί να λύσει αρκετά προβλήματα...

 
At 13/6/06 9:04 μ.μ., Blogger Κ. said...

Μαύρο Πρόβατο πιάσε "κόκκινο"...

 
At 13/6/06 9:43 μ.μ., Blogger S G said...

"Στην Ασία, την Αφρική και τη Λατινική Αμερική, οι ανισότητες μεγαλώνουν. Στη Δύση, ο πλούτος συγκεντρώνεται στα χέρια όλο και πιο λίγων, όλο και πιο ισχυρών"

ααααρρρργκκκ δεν αντεχω να διαβαζω τετοια! Οι παγκοσμιες ανισοτητες πεφτουν και μαλιστα με γρηγορο ρυθμο, κυριως χαρη στην αναπτυξη της Ασιας (διαβαζε Κινα).
Μιχαλη σε παρακαλω, μην κανεις το λαθος ολων των αλλων! Οταν λεμε κατι πρεπει να εχουμε στοιχεια!

 
At 13/6/06 9:59 μ.μ., Blogger Κ. said...

Φίλε s g, η φτώχεια είναι κάτι σχετικό- σχετικό με το εισόδημα όλης της κοινωνίας, και προφανώς έχει να κάνει με το κόστος ζωής. Πιό συγκεκριμένα, άν δείς προσεκτικά τα διαγράματα που παραθέτεις, και για παράδειγμα αυτά της Κίνας και των Η.Π.Α. θα δείς ότι η "καμπούρα", η ουρά στα διαγράματα που δείχνει και τους χαμηλότερα αμοιβόμενους μεγαλώνει. Επίσης θα δείς ότι ενώ τα παλιότερα διαγράμματα ήταν σχεδόν "γκαουσιανά" τα πιό πρόσφατα μοιάζουν με άθροισμα περισσοτέρων κατανομών Γκάους. Με απλά λόγια δείχνουν ότι ένα μικρό κομμάτι της κοινωνίας προχωρά με γρήγορους ρυθμούς προς πιο υψηλά εισοδήματα ενώ κάποιο μένουν πίσω. Με άλλα λόγια δεν τρέχουμε όλοι με την ίδια ταχύτητα...

Ειδικά στις Η.Π.Α. αυτό είναι πάνω από φανερό.

 
At 14/6/06 12:09 π.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Μαύρο Πρόβατο, όλο αυτό επειδή ΔΕΝ θεωρώ τον Μαρξ μεγαλύτερο φιλόσοφο όλων των εποχών;!

Χα, χα.
Οχι βέβαια! Μη με συνερίζεσαι. Ενας σχολιασμός για το "διστακτικός μαρξιστής" των νεανικών σου χρόνων ήταν, δι'απλού συνειρμού όμως, εξάλλου ο ποιητής θέλει πολλά να πει - το έβαλα με την ελπίδα οτι θα το αναγνώριζες: είναι "Οι νέοι της Σιδώνος" του Αναγνωστάκη.

Σοβαρά τώρα, ούτε γω νομίζω οτι ο Μαρξ είναι ο "μεγαλύτερος φιλόσοφος όλων των εποχών" (αν υποθέσουμε οτι έχει νόημα η έκφραση). Ούτε καν οι ψιλοάσχετοι - από παράδοση - με τη φιλοσοφία Αγγλοι. Αλλά παντού όπου γίνονται αντίστοιχα γκάλοπ για "σημαντικούς πνευματικούς ανθρώπους", ο Μαρξ είναι μέσα. Και αυτή είναι η είδηση: οτι το έργο του εκλαμβάνεται και σήμερα ως κάτι μεγάλο και σημαντικό για την ανθρωπότητα.

Εγώ δεν θα τον χαρακτήριζα καν φιλόσοφο, με την έννοια που δίνουν στον όρο οι ακαδημαϊκοί των φιλοσοφικών. Αλλο πράγμα οι μεγάλοι αρχαίοι, ο Πλάτωνας, ο Αριστοτέλης, ο Αυγουστίνος, ο Σπινόζα ή ο Χούσσερλ για ν'αναφερθώ σ'αυτούς που μου εξάπτουν περισσότερο την πνευματική περιέργεια.

Σοφός όμως ήταν σίγουρα, ή αν θες επιστήμονας με την έννοια της wissenschaft - όχι της science.
Ισως το μεγαλύτερο κριτικό πνεύμα στην παγκόσμια ιστορία των ιδεών.

 
At 14/6/06 1:37 π.μ., Blogger S G said...

"[ο Μαρξ ειναι] ...ισως το μεγαλύτερο κριτικό πνεύμα στην παγκόσμια ιστορία των ιδεών."

μα τι λετε ρε παιδια, ας σοβαρευτουμε λιγο. Πως μπορεις να κανεις τοσα βαρβατα λαθη και να θεωρεισαι μεγας? Εγω τεινω προς αυτο που ειπε ο Κεϊνς (ξερετε αυτος που επικαλουνται ολοι οι αριστεριστες) για τον Μαρξ: ποτε στην ιστορια των ιδεων τοσο λανθασμενες θεωριες δεν βρηκαν τοσο μεγαλη διαδοση.

Ξεκαλτσωτε η φτωχεια εχει να κανει με το κοστος ζωης, οχι ομως με το πως πανε οι αλλοι (αυτο συζητειται στο αρθρο που παρεθεσα). Ολα τα στοιχεια που παραθετω ειναι σε πραγματικες μοναδες, αρα αφαιροντας την επιρροη του πληθωρισμου στα εισοδηματα.

"επίσης θα δείς ότι ενώ τα παλιότερα διαγράμματα ήταν σχεδόν "γκαουσιανά" τα πιό πρόσφατα μοιάζουν με άθροισμα περισσοτέρων κατανομών Γκάους"

αν δεις την κλιμακα των αξονων θα καταλαβεις οτι ουτε για αστειο δεν εχουμε κανονικη κατανομη. Ο αξονας χ ειναι σε λογαριθμικη κλιμακα, τα εισοδηματα κατανεμονται λογ(αριθμικα)-κανονικα ή λογο-Γκαουσιανα αν θες.

"Με άλλα λόγια δεν τρέχουμε όλοι με την ίδια ταχύτητα..."

σωστα. αν δεις τα στοιχεια, παγκοσμιως οι φτωχοτερες χωρες (οταν ανοιγουν τις αγορες τους) τρεχουν ταχυτερα απο τις πλουσιες. Καθε χρονο! Αλλα και μεσα σε καθε χωρα η απολυτη φτωχεια πεφτει διαρκως. Ξαναλεω, ας ριξουμε μια ματια στα στοιχεια πριν βγαλουμε τον Μαρξ μεγα και τον κοσμο καταδικασμενο. Ο κοσμος και οι ελευθερες αγορες πανε καλυτερα απο ποτε και ο Μαρξ βρηκε στον παγκοσμιο επιστημονικο διαλογο την θεση που του αξιζει: το νεκροταφειο των ιδεων.

ΥΓ η Κροατια οντως επαιξε θαυμασια. μπραβο στα παιδια.

 
At 14/6/06 4:02 π.μ., Blogger Κ. said...

Ενδεχομένως παγκόσμια να μειώνεται η φτώχεια, αν και δεν είδα την Αφρική πουθενά. Για την Κίνα το πιστεύω, κατα τύχη είχα δεί και μιά εκπομπή για αυτό στην κινέζικη τηλεόραση. Ο καπιταλισμός στην Κίνα καλπάζει.

Το ότι είναι λογαριθμική η κλίμακα των εισοδημάτων δυστηχώς μεγαλώνει το επιχείρημα μου. Αυτό σημαίνει ότι οι φτωχοί είναι στην πραγματικότητα εκθετικά φτωχοί και οι πλούσιοι εκθετικά πλούσιοι. Κοίτα το γράφημα των Η.Π.Α. και πώς αλλάζει από το 1970 στο 2000.

Η παγκοσμιοποίηση είναι νομίζω καλό πράγμα, ο Βιετναμέζος αγρότης πρέπει να μπορεί να ζήσει αξιοπρεπώς...

 
At 14/6/06 4:10 π.μ., Blogger Κ. said...

Υ.Γ. Και εγώ με την Ιταλία είμαι, νομίζω θα βρούμε την Βραζιλία στους δεκάξι, δεν θα έχουν και πολύ τύχη.

 
At 14/6/06 11:12 π.μ., Blogger spiretos72 said...

viva italia!

 
At 14/6/06 11:42 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Περίμενα ένα σχόλιο συμπαράστασης στη χυδαία επίθεση που δέχθηκαν τα blog από την Ελευθεροτυπία, ένα ράπισμα προς τον αλήτη που ανέλαβε τη δουλειά. Αλλά μην είμαστε υπερβολικοί και βαρέσουμε το σινάφι μας ε?

 
At 14/6/06 12:41 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Ο κοσμος και οι ελευθερες αγορες πανε καλυτερα απο ποτε και ο Μαρξ βρηκε στον παγκοσμιο επιστημονικο διαλογο την θεση που του αξιζει: το νεκροταφειο των ιδεων.
s_g, μου θυμίζεις τους "γνωστικούς"
:-)))

Αντίθετα, ο ιχνηλάτης θίγει ένα καίριο και σοβαρό ζήτημα! (Εγώ τα'πα κι εδώ)

Μιχάλη, πάρε θέση!

 
At 14/6/06 8:55 μ.μ., Blogger Μιχάλης Μητσός said...

Παιδιά, μη με πιέζετε να πάρω θέση για το ποδόσφαιρο, θα πω κοινοτοπίες. Η Βραζιλία με συγκινεί και με ενδιαφέρει περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη ομάδα, ακόμα κι όταν παίζει όπως χθες. Μ'αρέσει ο ιδιαίτερος τρόπος που έχουν να αλλάζουν την μπάλα. Τώρα, το ποιος θα το πάρει δεν μπορώ εγώ να το προβλέψω ούτε έχω παίξει οποιοδήποτε στοίχημα.
Μια κουβέντα για τον tray: άκουσα κι εγώ για αυτό το κομμάτι, αλλά δεν το είδα. Μπορείς να μου στείλεις ένα link; Και να είσαι λιγότερο καχύποπτος;

 
At 15/6/06 4:59 π.μ., Blogger talos said...

Επειδή ο καπιταλισμός μπορεί θαυμάσια να στερηθεί την εργατική τάξη, όπως στερήθηκε στο παρελθόν τους αγρότες.
Αυτό μου φαίνεται ανακριβές σε ότι αφορά τον σημερινό κόσμο. Πώς την στερείται την εργατική τάξη; Με βάση ποιον ορισμό και ποια νούμερα;

S_G: να μην ξαναμπούμε στην συζήτηση για την ανισότητα που και καλά μειώνεται, την έχουμε ξανακάνει. Να σου απαντήσω απλά στο ερώτημα "Πως μπορεις να κανεις τοσα βαρβατα λαθη και να θεωρεισαι μεγας?" (αν και δεν είμαι σίγουρος σε ποια "λάθη" αναφέρεσαι, ας δεχτούμε χάριν συζήτησης ότι υπάρχουν πολλά παρόμοια): η φυσική του Αριστοτέλη είναι ένα μεγάλο λάθος - Μεγάλα "Λάθη" έκανε επίσης και ο Γαλιλαίος.

Επίσης στην Δύση ο πλούτος όντως συγκεντρώνεται στα χέρια όλο και πιο λίγων - αν κρίνουμε από την κατανομή πλούτου και εισοδημάτων στις ΗΠΑ: Από το τελέυταίο έμμεσο λινκ στην σχετική εργασία των Piketty και Saez αντιγράφω τα εξής:

"In 1979, the top 0.1 percent of taxpayers earned 2.01 percent of total U.S. income; in 1999, they earned 6.63 percent... Similarly, in 1979, the richest 5 percent of taxpayers earned 20.83 percent of all income; in 1999, they earned 30.91 percent."

Ό.έ.δ.

 
At 15/6/06 3:33 μ.μ., Blogger S G said...

"φυσική του Αριστοτέλη είναι ένα μεγάλο λάθος - Μεγάλα "Λάθη" έκανε επίσης και ο Γαλιλαίος"

καθε φυσικη θεωρια εως τωρα ηταν ενα μεγαλο λαθος τελικα. Αλλα χρησιμευσε σαν καλη προσεγγιση του κοσμου μεχρι να βρουμε κατι καλυτερο. Κανεις ομως δεν μπορει να πει για τον κ. Μαρξ οτι χρησιμευσε σαν καλη προσεγγιση της οικονομιας (πολλα απο αυτα που του αποδιδεται ως επιτευγματα ερχονται κατευθειαν απο τον Ρικαρντο ή τον Μαλθους). Τα πρωτοτυπα πραγματα που ειπε ηταν 100% λαθος ηδη απο την μερα που τα σκεφτηκε. Και οι ιδεες του εφεραν τελικα τοση δυστυχια που απορω με αυτους που αυτοαποκαλουνται οπαδοι του.

"Επίσης στην Δύση ο πλούτος όντως συγκεντρώνεται στα χέρια όλο και πιο λίγων - αν κρίνουμε από την κατανομή πλούτου και εισοδημάτων στις ΗΠΑ:"

πρωτον: δυση δεν σημαινει ΗΠΑ.
δευτερον: στις ΗΠΑ οντως οι ανισοτητες εχουν μεγαλωσει τα τελευταια χρονια. Κανεις ομως δεν λεει οτι ειναι μια μονοτονικη διαδικασια που θα συνεχιζεται αεναα. Εχω ξαναπει, σε περιοδους γρηγορης αναπτυξης οι ανισοτητες μεγαλωνουν και μετα ερχεται ισορροπια καθως ο πλουτος διαπερνα τα εισοδηματικα στρωματα.
Και βεβαια η ερμηνεια σου ειναι εντελως λαθος: δεν συγκεντρωνεται ο πλουτος καπου, παραγεται. υπαρχει τεραστια διαφορα, δεν αναδιανεμεται μια υπαρχουσα πιτα προς οφελος των πλουσιων, αντιθετα ολοι πλουτιζουν αλλα οι πλουσιοι παραγουν ολο και ταχυτερα και μερος απο αυτο καταληγει τελικα και στους φτωχους. Ειναι αυτο που λεμε win-win...

ΥΓ μολις εμαθα οτι το αγαπημενο μου μπαρ στην Βοννη ειναι 20 μετρα απο το μερος που ο Μαρξ μπεκροπινε σαν τρελος. Μαλιστα εκει διπλα ειναι το σπιτι του, και λιγο πιο διπλα το κρατητηριο που ειχε περασει μερικες νυχτες λογω διαταραξης της κοινης ησυχιας (μεθυσμενος φωναζε στον δρομο στους προλεταριους να ξυπνησουν φανταζομαι :-) )

ΜαυρεΠροβατε δεν καταλαβαινω γιατι και καλα οι σκεπτομενοι ανθρωποι πρεπει παντα να ειναι πεσιμιστες, μανιοκαταιλιπτικοι γκρινιαρηδες. Η αληθεια ειναι, με ολα τα μετρα που μπορω να φανταστω οτι ειμαστε στην πιο ευημερουσα περιοδο της ιστοριας. Και ακομα καλυτερα, καθημερινα εκατομμυρια ανθρωποι σηκωνονται απο τον βουρκο της φτωχειας και εξαθλιωσης προς μια αξιοπρεπεη πολιτισμενη ζωη. Για μενα αυτο ειναι καλο και ας κλαινε οσο θελουν οι Γαλλοι...

ΥΓ2 εγω απο χτες παντως ψηφιζω Ισπανια. αν και υπαρχιε η γνωστη ατακα: παιζουνε καλυτερα απο ποτε, αποκλειονται οπως παντα :-)

 
At 20/9/07 7:56 μ.μ., Blogger Jazzass said...

καταρχάς ας μην κρίνουμε το Μαρξ τόσο ελαφρά..ή τόσο με τη λογική του σήμερα..
πράγματι η κατάρρευση της Σοβ. Ένωσης μπορεί να απάλλαξε τον Μαρξ απο την Λενινιστική θεωρία, μόνο και μόνο επειδή ο νέος κόσμος θέλει να ξεχάσει το Λένιν. Το σημαντικό όμως είναι οτι δεν την απάλλαξε πολιτικά και φιλοσοφικά..Επίσης, να νομίζει κάποιος πως επαληθευέται η θεωρία του ας κάνει τον κόπο να διαβάσει και λίγο Λενιν, έστω αποσπασματικά για να καταλάβει τι θα πει οξυδερκής νους..

Δεύτερον, το γεγονός ότι δεν επαληθεύτηκε άμεσα ο Μαρξ ενω ήταν εν ζωή δηλαδή, είναι εξαιτίας του πρώιμου (σε παγκόσμιο επίπεδο και σε σχέση με σήμερα) καπιταλισμού.. εφόσον δε μπόρεσε το ίδιο το σύστημα να φθάσει στην ωρίμανση του δε μπορεί να πέσει και απο το δέντρο (που λέει κ ο λαός)

τέλος, ας μην έχει κανεις την ψευδαίσθηση ότι σήμερα δεν υπάρχει εργατική τάξη.. μπορεί αμιγώς να είναι σε μικρό ποσοστό, αλλα η πραγματικοτητα αλλάζει..και αλλάζει απλά προσωπείο..όπως και η θεωρία.. αυτό την κάνει διαχρονική και αξιόλογη.. το σημερινό προλεταριάτο αν προτιμάτε βρίσκει την πραγματωση του στο χαμηλόμισθο υπάλληλο, στον κοινό εργαζόμενο.. ο οποίος πουλάει το μυαλό του, τη δύναμη του, το χρόνο του εν τέλει, με αντάλλαγμα το μισθό του..και ο οποίος δεν έχει μέσο παραγωγής ή απλά τη δυνατότητα για αυτοτέλεια..ούτε οικονομική, ούτε επαγγελματική.. και ας μη γελιόμαστε οτι με ενα δανειακι φτιάχνεις μπιζνα..το σύστημα είναι αδυσώπητο και στιγνο, και κυρίως πολύ μεγαλύτερο απο τον καθένα μας..αρα ας μην κοροιδευόμαστε.. το σύστημα χρειάζεται τον εργάτη όσο και τον υπαλληλάκο..ο ένας παράγει ενέργεια, ο άλλος την αξιοποιεί αλλά και οι δύο το μονο που κάνουν είναι να καταναλώνουν την σωματική και ψυχική τους ενέργεια για κάποιον που επιβλέπει ιεραρχικά απο πάνω..

Φιλικά
Γ.

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home