Τετάρτη, Μαρτίου 22, 2006

Δύο φιλόσοφοι κι ένας σκύλος



Ο ένας ήταν αισιόδοξος, ο άλλος απαισιόδοξος. Ο ένας ήταν κοινωνικός, ο άλλος μοναχικός. Ο ένας αναζητούσε τον συμβιβασμό, ο άλλος τη σύγκρουση. Αλλά η σύγκρουση του Ντέηβιντ Χιουμ με τον Ζαν - Ζακ Ρουσσώ είχε βαθύτερα αίτια.

Στο βιβλίο τους «H οργή του Βιτγκενστάιν», που έγινε μπεστ σέλερ, ο Ντέηβιντ Έντμοντς και ο Τζων Αϊντινάου κατάφεραν να προσεγγίσουν ένα πολύπλοκο φιλοσοφικό θέμα μέσα από μια παρτίδα πόκερ που έπαιξε ο Αυστριακός φιλόσοφος με τον Καρλ Πόπερ τον Οκτώβριο του 1946. Στο καινούργιο τους βιβλίο, που λέγεται «Ο σκύλος του Ρουσσώ» και κυκλοφόρησε στην Αμερική από τις εκδόσεις Ecco, χρησιμοποιούν το ίδιο τέχνασμα. Μόνο που ενώ η παρτίδα του πόκερ ήταν ένα πραγματικό γεγονός και έπαιξε κεντρικό ρόλο στην ιστορία του προηγούμενου βιβλίου, ο σκύλος λειτουργεί εδώ με μεταφορικό τρόπο. Όχι πως ο Ρουσσώ δεν είχε σκύλο: τον έλεγαν Σουλτάν και ήταν ο πιο πιστός του φίλος από τα χρόνια της εξορίας στην Ελβετία. Αλλά με τον τίτλο του βιβλίου τους οι συγγραφείς εννοούν έναν άλλο σύντροφο του φιλοσόφου, τη βαθιά του πεποίθηση ότι ο κόσμος είναι εχθρικός και έτοιμος ανά πάσα στιγμή να τον προδώσει.

Παρ' όλο που ο Ζαν - Ζακ Ρουσσώ ήταν δύσκολος άνθρωπος, δεν είχε πρόβλημα να βρει χρηματοδότες. Πολλοί ήθελαν να συνδεθούν με τον άνθρωπο που κατηγορούσε την αριστοκρατία, την Εκκλησία και την κοινωνία εν γένει με βιβλία όπως ο «Αιμίλιος» και η «Νέα Ελοΐζα». Λίγοι όμως μπορούσαν να υπομείνουν για καιρό την παροιμιώδη καχυποψία του. Όταν τα βιβλία του άρχισαν να απαγορεύονται, οι υποστηρικτές του άρχισαν σιγά σιγά να τον εγκαταλείπουν. Κι όταν οι γείτονες άρχισαν να πετροβολούν το σπίτι του διαμαρτυρόμενοι για τις επιθέσεις του στην Εκκλησία, ο Ρουσσώ εγκατέλειψε την Ελβετία και ζήτησε άσυλο στην Αγγλία. Εκεί βρήκε έναν καλό φίλο, που είχε μόλις επιστρέψει από το Παρίσι: τον Ντέηβιντ Χιουμ, γνωστό στους φιλοσοφικούς κύκλους ως «le bon David». Ο Χιουμ συνόδευσε τον φυγάδα (μαζί με τον Σουλτάν) από το Καλαί στο Ντόβερ, του βρήκε σπίτι και μεσολάβησε στον βασιλιά για να του δοθεί σύνταξη. Μάταια ένας άλλος φιλόσοφος και ορκισμένος εχθρός του Ρουσσώ, ο Βαρώνος του Χόλμπαχ, τού έλεγε: «Δεν ξέρεις τι φίδι τρέφεις στον κόρφο σου».

H φιλία των δύο ανδρών κράτησε έξι μήνες. Το γιατί ακριβώς συγκρούστηκαν είναι το θέμα του βιβλίου των Έντμοντς και Αϊντινάου, όπου αποκαλύπτουν λεπτομέρειες αστυνομικού τύπου όπως τα «δώδεκα ψέματα» ή τα «τρία χαστούκια». Ο αναγνώστης μπορεί να μη μαθαίνει πολλά πράγματα για τις ιδέες των δύο φιλοσόφων. Όπως σημειώνει όμως ο Άνταμ Κιρς στην εφημερίδα Νιου Γιορκ Σαν, το βιβλίο δεν είναι σχολικό εγχειρίδιο, αλλά ένα συναρπαστικό ανάγνωσμα που διαβάζεται μονορούφι.

38 Comments:

At 22/3/06 12:48 μ.μ., Blogger Πάνος said...

Αυτό το βιβλίο το θέλω...

 
At 22/3/06 1:31 μ.μ., Blogger Xilaren said...

πολύ ενδιαφέρον. Το έχεις διαβάσει;

 
At 22/3/06 1:48 μ.μ., Blogger Αθήναιος said...

* κουνάει ουρά *
Γαβ-γαβ! ΠΟΛΥ ωραίο Μιχάλη.:-)

 
At 22/3/06 2:37 μ.μ., Blogger ιχνηλάτης said...

Ο άνθρωπος γεννιέται ελεύθερος, αλλά ζει παντού αλυσοδεμένος.
Ζαν-Ζακ Ρουσσώ.

Ο Χιούμ και ο Ρουσσώ δεν θα μπορούσαν ποτέ να γίνουν φίλοι. Ο πρώτος ανήκει στη σχολή των θιασωτών του Φυσικού Νόμου, μαζί τον Τζων Λοκ και τον Τόμας Χόμπς ( στον οποίον αναφέρθηκα πρόσφατα, λοιδορώντας τον πιστό απόστολο του, τον ανεκδιήγητο Χάντινγκτον ).
Οι θεωρητικοί του Φυσικού Νόμου έκτισαν τη σχολή τους πάνω στη διεστραμμένη πεποίθηση τους, απόρροια της εσχατολογικής-θρησκευτικής τους τύφλωσης, ότι ο άνθρωπος είναι από τη φύση του βάρβαρος και φιλοπόλεμος, και ότι μόνο ο πολιτισμός και η πρόοδος μπορούν να τον εξανθρωπίσουν.
Ο Ρουσσώ συνέτριψε όλα τους τα επιχειρήματα, ένα προς ένα. Τους γελοιοποίησε. Τους εξέθεσε. Τους τρόμαξε. Και γι’αυτό ακριβώς τον μίσησαν και τον πολέμησαν άγρια.
Ο Ρουσσώ υπήρξε ο πιο γνήσιος εκφραστής, ο πιο πιστός απόστολος του Μεγάλου Δασκάλου, του Αριστοτέλη. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι όπως και ο Αριστοτέλης, ο Ρουσσώ αφιέρωνε τον περισσότερο χρόνο του όχι στη φιλοσοφία και στο γράψιμο, αλλά στη βοτανολογία, στη μουσική, στη γλώσσα, και σε πολλά άλλα.
Για τον Ρουσσώ, ο άνθρωπος αλλοτριώνεται, εκβαρβαρίζεται, εξαγριώνεται, ακριβώς λόγω του πολιτισμού και της προόδου. Γίνεται ένα πολιτικό ζώο !
Αυτά για όσους πιπιλίζουν την ιστορική βαθυστόχαστη φράση εύκολα κι αβασάνιστα.
Στην πρωτόγονη κατάσταση του, λέει ο Ρουσσώ, ο άνθρωπος ήταν ήμερος, απλός, και ζούσε σε αρμονία με τη φύση που τον περιβάλλει. Οταν εκπολιτίστηκε και εντάχθηκε σε οργανωμένη κοινωνία, μεταλλάχτηκε. Ή πολιτισμένη ζωή δημιούργησε στον άνθρωπο τεχνητές ανάγκες και περιττές πολυτέλειες που τον οδήγησαν σε ανώμαλες συμπεριφορές, καταπιεστικούς νόμους και μηχανισμούς που τον οδήγησαν στην υποταγή, από την οποία αγωνίζεται συνεχώς πλέον να ξεφύγει.
Ο πρώτος άνθρωπος που έφραξε ένα χωράφι, και βρήκε αρκετούς εύπιστους ανθρώπους να του το αναγνωρίσουν ως δικό του, παρατηρεί ο Ρουσσώ, ήταν ο πρώτος δημιουργός της λεγόμενης πολιτισμένης κοινωνίας !
Ακολούθησαν πολλοί άλλοι. Δημιουργήθηκε η έννοια της ατομικής ιδιοκτησίας, που κατοχυρώθηκε με νόμους. Η ιδιοκτησία έφερε εξουσία. Η εξουσία, ανισότητα. Και η ανισότητα, σύγκρουση.
Ο άνθρωπος έπαψε να είναι δημιούργημα του όποιου θεού, και έγινε ένα παραμορφωμένο κατασκεύασμα του κράτους και της εξουσίας.

Το κράτος, για τον Ρουσσώ, οφείλει να εγκαταλείψει την εξουσία που σφετερίστηκε στο όνομα των πολιτών του, και να γίνει απλά ένα μέσο για την ατομική και συλλογική απελευθέρωση τους. Η κυριαρχία δεν πρέπει να ανήκει στο κράτος, αλλά στον πολίτη.

Τέτοια κι άλλα πολλά έλεγε και έγραφε ο μεγαλύτερος ( μετά τον Μεγάλο Δάσκαλο ) φιλόσοφος που γέννησε η ανθρωπότητα, για να εμπνεύσει τη σπουδαιότερη επανάσταση που έγινε ποτέ, αλλά και για να παπαγαλίζουν σήμερα οι διάφοροι πολιτικοί και ακαδημαϊκοί το Ελευθερία-Ισότητα-Αδελφοσύνη, σε ένα κόσμο γεμάτο τύραννους, δούλους και πολιτικά ζώα.

 
At 22/3/06 2:52 μ.μ., Blogger CAESAR said...

Ζαν-Ζακ Ρουσσώ ! Ποιά να ήταν η μούσα του άραγε;

 
At 22/3/06 3:42 μ.μ., Blogger sal.ló said...

Ένα κακοήθες σχόλιο:
Η τελευταία σου παράγραφος νομίζω ότι τα λέει όλα. Τί έχει πιάσει τους συγγραφείς να ασχολούνται με τα σώψυχα των φιλοσόφων δεν μπορώ να το αντιληφθώ.

Θα διαφωνήσω με τον ιχνηλάτη για το "μεγαλύτερος (μετά τον Μεγάλο Δάσκαλο) φιλόσοφος που γέννησε η ανθρωπότητα". Για λόγους φιλοσοφικούς (πιο αδόκιμα δεν μπορούσα να το θέσω!)...

 
At 22/3/06 4:06 μ.μ., Blogger nik-athenian said...

Νάσαι καλά Μιχάλη που διεγείρεις κι όλους εμάς που μας πέφτει βαρύς,δύσπεπτος και σκοτεινός ο σκέτος φιλοσοφικός λόγος, να τον προσεγγίσουμε περιφερειακά μέσα από προσωπικές ιστορίες των φιλοσόφων.
Δεν ψάχνω ποτέ για τέτοιου είδους βιβλία, εκτός αν ακούσω κάποιον να μιλάει γι αυτά, με τρόπο που να με βάλει στο κόλπο.

 
At 22/3/06 4:08 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Θα συμφωνήσω με τον sal.ló. Ιχνηλάτη, μην ξεχνάς ότι ο Ρομαντισμός του Ζαν Ζακ είναι πρόγονος όχι μόνο του κομμουνισμού αλλά και του φασισμού. Όντως φίδι στον κόρφο μας ο Ζαν Ζακ.

 
At 22/3/06 4:39 μ.μ., Blogger ιχνηλάτης said...

Ιχνηλάτη, μην ξεχνάς ότι ο Ρομαντισμός του Ζαν Ζακ είναι πρόγονος όχι μόνο του κομμουνισμού αλλά και του φασισμού. Όντως φίδι στον κόρφο μας ο Ζαν Ζακ.

Ωστε πρόγονος και του κομμουνισμού και του φασισμού, και φίδι στον κόρφο μας ο Ρουσσώ, ε ;

Τι λες ρε μεγάλε !

Εκτός από άσχετος και αμόρφωτος και ανιστόρητος, είσαι και πονηρός. Το έγραψες ανώνυμα για να μην εκτεθείς και γίνεις περίγελος.

 
At 22/3/06 5:03 μ.μ., Blogger Μιχάλης Μητσός said...

Ψύχραιμα, Ιχνηλάτη. Ο καθένας έχει δικαίωμα να έχει την άποψή του και η ανωνυμία είναι μέρος του μπλογκο-παιχνιδιού. Οι χαρακτηρισμοί είναι περιττοί.
Οχι, δεν έχω διαβάσει το βιβλίο, όπως δεν διάβασα ούτε το Πόκερ του Βίτγκενσταϊν (αυτός είναι ο αγγλικός τίτλος). Μ'αρέσουν όμως αυτά τα βιβλία για τον λόγο που αναφέρει ο nick-athenian. Επειδή είμαι άσχετος με τη φιλοσοφία, δηλαδή.

 
At 22/3/06 6:08 μ.μ., Blogger Μαριέλε said...

"Αλλά με τόν τίτλο τού βιβλίου τους οι συγγραφείς εννοούν έναν άλλο σύντροφο του φιλοσόφου ,ΤΗ ΒΑΘΙΑ ΤΟΥ ΠΕΠΟΙΘΗΣΗ οτι ο κόσμος είναι εχθρικός καί έτοιμος ανά πάσα στιγμή να τόν προδώσει¨"


Οι πεποιθήσεις.

Βαθιά ριζωμένες πεποιθήσεις οι οποίες εν τέλει δημιουργούν τα συναισθήματα.

Η παντοδυναμία τής παιδικής ηλικίας είναι εδώ.





Πώς να μιλήσεις γιά όλα αυτά μέσα



σε ένα blog?




Πείτε μου είναι ευκολο?
Και με ποιά ιδιότητα άλλωστε?


Θεωρώ πώς τίποτα δέν μπορεί να υποκαταστήσει τη λογοτεχνία,κι ολα αυτά πού λέγονται γιά τήν απειλή τής εικόνας και τής τεχνολογίας είναι ΦΙΛΑΡΕΣΚΕΣ ΙΔΕΕΣ.



ΥΓ.θα βαδίσω γιά λιγο στόν εύκολο δρόμο τών προτάσεων {ε,και λοιπόν?} και θα αντι προτείνω το υπέροχο βιβλίο του BORIS CYRULNIK Ο ευαίσθητος εαυτός{εκδ.Λιβάνη}
ΟΧΙ δέν είναι ψυχιατρική,ποιητική ανθρωπολογία είναι!

 
At 22/3/06 6:09 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Ίχνηλάτη/κοσμοπολίτη/φωστήρα/παιχταρά, μήπως παίρνεις τον μπλογκο-εαυτό σου και τα παιχνίδια που παίζουμε εδώ πολύ στα σοβαρά; Για σοβαρέψου λέω εγώ!

ο ίδιος ανώνυμος

 
At 22/3/06 6:23 μ.μ., Blogger balkamos said...

H ''Οργή του Βιττγκενστάιν''είναι πράγματι εξαίσιο βιβλίο αλλά δεν αφορά μια παρτίδα πόκερ!Αλλά μια φιλοσοφική συζήτηση μεταξύ Βιτγκενστάιν και Πόπερ και μια αμφιλεγόμενη κίνηση του πρώτου γύρω απο την οποία οι συγγραφείς μας μυούν στην φιλοσοφία των αρχών του αιώνα μας

 
At 22/3/06 7:14 μ.μ., Blogger doh said...

Ιχνηλάτη,το σχόλιο σου εξαιρετικό...κ αποτελεί από μόνο του απάντηση οπότε μη παρασύρεσε
σε επιθετικές ανταπαντήσεις..Το δικτυακό προφίλ σου είναι άλλωστε παντοδύναμο (τροχισμένα τα σπαθιά του λόγου σου..-το δανείζομαι από εσένα για να στο "χαρίσω" γιατί δε βρίσκω καλύτερο-)
Κ επίσης θα ήθελα να σε παραπέμψω
εδώ..http://www.ppol.gr/fullarticle.php?id=900 στο άθρο του Γ.Σιακαντάρη ίσως το βρείς ενδιαφέρον κ με κάπως διαφορετική οπτική απο τη θέση σου σχετικά με την εκτίμηση του φιλοσόφου για την αλλοτρίωση του ανθρώπου μέσα στην κοινωνία.
Κ επειδή απ΄ότι καταλαβαίνω γνωρίζεις για το θέμα πολύ περισσότερα από εμένα,περιμένω με αγωνία το σχόλιο σου..

Μπράβο Μιχάλη για το σημερινό post
Στενοχωριέμαι μόνο που ο χρόνος μου είναι τόσο λίγος κ δε μπορώ να γράψω κάτι παραπάνω..

"Πώς να μιλήσεις γιά όλα αυτά μέσα



σε ένα blog?




Πείτε μου είναι ευκολο?
Και με ποιά ιδιότητα άλλωστε?"

με τον υπαινιγμό Μαριέλε.....

κ γιατί,,,μήπως δε θα αλλάξουν όλα?
ακόμα κ οι φιλάρεσκες ιδέες μας,
για μία μετα-λογοτεχνία...
Πάντα θα είμαστε αντιμέτωποι με
το "μετά"
Γιατί αλλιώς θα "χάσουμε" κ τους φιλοσόφους

 
At 22/3/06 8:51 μ.μ., Blogger Μαριέλε said...

αγαπητέ ίδιε ανώνυμε,επειδή είμαι παρούσα, να σημειώσω ότι,
απο τη μία μεριά κατηγορείτε τον ιχνηλάτη ότι είναι πολύ σοβαρός ,
και απο τήν άλλη ,τού προτείνετε ως λύση να σοβαρευτεί ακόμα περισσότερο...

 
At 22/3/06 9:24 μ.μ., Blogger CAESAR said...

Οι πενιχρές μας πληροφορίες λένε ότι ο Ρουσώ εμπεύσθηκε τη "Νέα Ελοϊζα" από τον δικό του πλατωνικό αλλά παθιασμένο δεσμό με την Σοφί ντ' Ουντετό, ευγενή γειτόνισσά του στο Μονμορανού. Στις "Εξομολογήσεις" του εξηγεί ότι εκείνο που τον οδήγησε να γράψει τη "Νέα Ελοϊζα" ήταν το βαθύτατο προσωπικό βίωμα από έναν ανικανοποίητο έρωτα. Το θέμα αυτού του μυθιστορήματος αντιδιαστέλλεται από το θέμα του "Κοινωνικού Συμβολαίου" Αναφέρεται σε ανθρώπους οι οποίοι βρίσκουν την ευτυχία στην ιδιωτική ζωή σε αντιδιαστολή με τη δημόσια.

 
At 22/3/06 9:40 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Κοινώς τον ειρωνεύομαι Μαριέλε μου.

 
At 22/3/06 9:45 μ.μ., Blogger ιχνηλάτης said...

Ζητώ συγνώμη από τον Μιχάλη, από τον ανώνυμο φίλο ( ειδικά απ'αυτόν ) και από την υπόλοιπη παρέα.

Φίλε ανώνυμε, υπερβολική και ανόητη η αντίδραση μου. Αλλά μου έθιξες τον Θεό μου ! ( τώρα καταλαβαίνω γιατί εξοργίστηκαν έτσι οι μουσουλμάνοι με τα σατανικά σκίτσα :)
Η ανταπάντηση σου πάντως με ταρακούνησε. Δείχνει σοβαρό άνθρωπο. Δεν έρχεσαι κι εσύ " επώνυμα " στην μπλογκοπαρέα μας ; ! Μην ανησυχείς, δεν αντιδρώ έτσι κάθε φορά που κάποιος διαφωνεί μαζί μου. Συνήθως τα λέω με διπλωματική γλώσσα. Αλήθεια. Ρώτα και τον Μιχάλη ;)
*****
doh, θενξ, και υπόσχομαι να μην παρασύρομαι.
cesar, ενημερωμένος και διαβασμένος ! Εύγε.
μαριέλε, υπερπροστατευτική ! όπως όλες οι γυναίκες ! Φυσικό ένστικτο. Καλά τα έλεγε ο Ρουσσώ γι'αυ΄τά κι ας λέει ο ανώνυμος φίλος ό,τι θέλει :)

 
At 22/3/06 10:24 μ.μ., Blogger ιχνηλάτης said...

Ζητώ συγνώμη, πάλι, αλλά αυτή τη φορά για την κατάχρηση της φιλοξενίας.

Ανταποκρινόμενος στην προτροπή του φίλου doh, διάβασα το εξαιρετικό πραγματικά άρθρο του Γ. Σιακαντάρη.
Αφού σημειώσω ότι δεν παρατήρησα κάποια σοβαρή απόκλιση από την άποψη μου ( την οποία φυσικά δεν μπορούσα να αναλύσω τόσο διεξοδικά εδώ για προφανείς λόγους, ειδικά τη διάσταση της γενικής βούλησης ) παραθέτω μερικά αποσπάσματα από το άρθρο του Γ. Σιακαντάρη, όχι για να ευλογήσω τα γένια μου, αλλά για να δείξω στο φίλο ανώνυμο πόσο αδίκησε πραγματικά αυτό το μεγάλο πνεύμα :




Ο μεγάλος διανοητής όμως προτιμά την ελευθερία από την ασφάλεια.
Γι' αυτόν μόνον οι φιλάργυροι και οι μικρόψυχοι προτιμούν την ασφάλεια από την ελευθερία.

( Πόσο επίκαιρο αλήθεια ! )

Ο φιλόσοφος της ελευθερίας..

Στην ουσία όμως ο πολίτης της Γενεύης με το συνολικό του έργο απέδειξε πως ο κόσμος των ιδεών μπορεί να αποτελέσει το δαυλό που θα μεταφέρει παντού τη φλόγα των αρχών της ελευθερίας, της ισότητας και της αδελφοσύνης.


Είναι δυνατόν αυτός να θεωρηθεί πρόγονος του κομμουνισμού και του φασισμού, και φίδι στον κόρφο μας ;

 
At 22/3/06 10:38 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

ΟΚ Ιχνηλάτη, φίλοι. Δεν ήθελα να σε θίξω προσωπικά με το πρώτο μου σχόλιο, απλώς εγώ προτιμώ το Βολταίρο, λόγω ιδιοσυγκρασίας--ήταν είρων και αγνωστικιστής, αλλά και κοινωνικός αγωνιστής με χειροπιαστά αποτελέσματα(έσωσε θανατοποινίτες), ενώ ο Ρουσσώ ήταν πατέρας πολλών αντιφατικών ιδεών, και πέντε παιδιών τα οποία, όπως θα ξέρεις, παράτησε στο ορφανοτροφείο (παρόλη την αγάπη του για τα παιδιά--ειδικά των άλλων). Γενικώς διαβάζω τη στήλη, το μπλογκ και τα σχόλιά σου--τα οποία και χαίρομαι ιδιαίτερα, όταν δεν με βρίζουν δηλαδή--γι αυτό και γνωρίζω και τα δύο usernames σου. Να προτείνω κι ένα τρίτο: Pangloss. Και πριν μου θυμώσεις και πάλι, να σου θυμίσω ότι ο εν λόγω χαρακτήρας του Βολταίρου ήταν (άδικη) καρικατούρα του μέγιστου Leibniz.

Φιλικά,

Monsieur le docteur Ralph

(πρώην ανώνυμος)

 
At 22/3/06 10:58 μ.μ., Blogger ιχνηλάτης said...

ΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΧΑΑΑΑ !!!

Monsieur le docteur Ralph ! Να το κατοχυρώσεις οπωσδήποτε στο μπλογκερ !
Είσαι μια πραγματική αποκάλυψη !
Υπέροχο χιούμορ ρε φίλε.

Και επειδή μάλλον έχεις χάσει επεισόδια, το παλιό μου ψευδώνυμο δεν το χρησιμοποιώ πια. Το γιατί είναι μια άλλη, πονεμένη, ιστορία :)

 
At 22/3/06 11:12 μ.μ., Blogger Nikos Dimou said...

Να διορθώσω κάτι: ο τίτλος του βιβλίου Wittgenstein's Poker αναφέρεται σε μία μασιά (τζακιού - η άλλη σημασία της λέξης poker) με την οποία ο W. απείλησε τον P. κατά την διάρκεια μίας λογομαχίας. Υπάρχουν πολλές εκδοχές του επεισοδίου. Το βιβλίο αυτό καθ' αυτό είναι μάλλον ασήμαντο (το διάβασα ως την μέση...).

Ο Ρουσώ είναι ένας φιλόσοφος που πάντα διεγείρει πάθη. Είναι συχνά αντιφατικός και έτσι από αυτόν ξεπηδάνε ιδέες που διαφέρουν πολύ μεταξύ τους. Ο "ευγενής άγριος" είναι βέβαια μία φαντασίωση, και η "θέληση όλων" σε αντίθεση με την (αλάνθαστη) "γενική θέληση" κρύβει σπέρματα ολοκληρωτισμού. Αλλά αυτά δεν αναλύονται σε ένα blog.
Καλό βράδυ!

 
At 22/3/06 11:30 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Monsieur le Docteur Ralph και φίλτατε ιχνηλάτη, αν και άσχετο με το αρχικό θέμα, παραθέτω εδώ μια καταγραφή της παλαιοκομμουνιστικής προπαγάνδας που θα ικανοποιήσει και τους δυό σας :-)))

While the Church of England lived in luxury, the Socialists did an incredible amount to educate the working classes in England. At first one cannot get over one’s surprise on hearing in the Hall of Science the most ordinary workers speaking with a clear understanding on political, religious and social affairs; but when one comes across the remarkable popular pamphlets and hears the lecturers of the Socialists, for example Watts in Manchester, one ceases to be surprised. The workers now have good, cheap editions of translations of the French philosophical works of the last century, chiefly Rousseau’s Contrat social, the Système de la Nature and various works by Voltaire, and in addition the exposition of communist principles in penny and twopenny pamphlets and in the journals.

May-June 1843
Φρήντριχ Ενγκελς
γράμματα από το Λονδίνο.

ΥΓ: Ουσιαστικά τα ζητήματα που θέτει ο Ν.Δήμου, αλλά, όπως λέει, δύσκολα για ένα μπλογκ... νυχτιάτικα...

 
At 22/3/06 11:55 μ.μ., Blogger doh said...

Ιχνηλάτη το υποψιάστηκα ότι ο Ρουσσώ πρέπει να είναι ο Θεός σου..¨.:-)
Κ όσο για το "..(ειδικά από αυτόν) στην απάντηση σου.."..λαμπερό αποτύπωμα,,,σκέτο ιχνηλάτισμα...
...βαθύ το ίχνος σου άλλωστε απάνω μου/σα χνότο..κ μάλιστα με το καλημέρα

anonymous docteur Ralph...σε πραγματική αποκάλυψη εξελίσσεσαι..μμμ...

...αλλά να βρεθώ στο ίδιο "δωμάτιο" (blog) με το Νίκο Δήμου..αυτό κ αν είναι αποκάλυψη κ έκπληξη μαζί...θα έχω να το λέω...σ'όποιον βρίσκω μπροστά μου..έχω να αισθανθώ έτσι από τότε που χαιρέτισα τον Σημίτη ....;-)))

 
At 22/3/06 11:58 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Ιχνηλάτη, merci για το σχόλιό σου. Φαίνεται ότι και τα ινδάλματά μας είχαν σε κάποια φάση φάει τα μουστάκια τους (βρήκα αυτό το απόσπασμα στο καθόλου σοβαρό αλλά διασκεδαστικό http://www.historyhouse.com/):

a nice comment from the French philosopher Rousseau about Voltaire around that time, as detailed by Aldridge in Voltaire and the Century of Light:

To Rousseau he seemed "to be about seventeen years old, with a rather poor physiognomy, but with a lively and alert expression." Rousseau had no business commenting on anyone's undistinguished looks, since he was himself conspicuous for an ugly contorted mouth.
Apparently they had a falling out, since Voltaire later charged that Rousseau was a homosexual and that Rousseau's cobbler father had once made shoes for him.

Bonne nuit,

Monsieur le Docteur Ralph

 
At 23/3/06 12:28 π.μ., Blogger ιχνηλάτης said...

Αγαπητέ Νίκο,
Η επώνυμη άποψη, ειδικά όταν είναι η δική σου, έχει άλλο βάρος και κύρος από την όποια ανώνυμη.. όπως είναι η δική μου.
Συνήθως συμφωνώ με τις απόψεις σου. Εδώ όμως θα διαφωνήσω.
Σπέρματα ολοκληρωτισμού βρίσκει κανείς παντού, όταν θέλει να βρει.

Χάρηκα την παρέμβαση σου πραγματικά.
Είμαι βέβαιος ότι το ίδιο και η υπόλοιπη παρέα.
Σε χαιρετώ φιλικά.
( Και καλή δύναμη με τόσα σχόλια στο μπλογκ σου κάθε μέρα ! )

*****
Μαύρο Πρόβατο και Monsieur le docteur Ralph, εξαιρετικές παραπομπές.

doh, κι εσύ Σημιτικός ; Μα αυτό είναι πραγματικό πλήθος, που θα έλεγε και ο Πάνος :)

 
At 23/3/06 12:51 π.μ., Blogger doh said...

εεε, βρε Ιχνηλάτη έχουμε κ εμείς το Θεό μας,,loool
καλό βράδυ

 
At 23/3/06 9:06 π.μ., Blogger CAESAR said...

Ολα καλά, αλλά για τον "le bon David" δεν θα γράψουμε κάτι;

 
At 23/3/06 10:59 π.μ., Blogger Μιχάλης Μητσός said...

Πρέπει να ευχαριστήσω τον balkamos και τον κ. Νίκο Δήμου, και να ζητήσω συγγνώμη απ'όλους τους φίλους, για την γκάφα μου με το πόκερ. Οπως είπα, δεν έχω διαβάσει το βιβλίο και νόμιζα ότι η φιλοσοφική διαμάχη του Βιτγκενστάιν με τον Πόπερ στην οποία αναφέρονται οι συγγραφείς έγινε στη διάρκεια ενός παιχνιδιού πόκερ δίπλα στο τζάκι! Η αλήθεια είναι, όπως γράφει και ο κ. Δήμου, ότι το poker εδώ αναφέρεται στη μασιά του τζακιού με την οποία απείλησε ο Βιτγκενστάιν τον Πόπερ.
Συγγνώμη και πάλι.
Πάντως με το σκυλί του Ρουσώ δεν την πάτησα, έτσι;

 
At 23/3/06 12:26 μ.μ., Blogger Nikos Dimou said...

Ουδείς αναμάρτητος... πάντως άσχετα από την αξία του ως φιλόσοφος, ο Ρουσώ πρέπει να ήταν απαράδεκτος σαν άνθρωπος. Ουδεμία σχέση με τον Χιούμ...

Όσο για το βιβλίο, αν είναι όπως το προηγούμενο, μάλλον είναι φιλοσοφικό ρεάλιτι...

 
At 23/3/06 5:00 μ.μ., Blogger Ντροπαλές μικρές ατάκες said...

Εάν θυμάμαι καλά το "πόκερ" στην Οργή του Βιττγκενστάϊν δεν αναφερόταν σε παρτίδα παιχνιδιού ( συμβολική, ίσως φιλοσοφική, ναι) αλλά στην μασιά του τζακιού, καθώς η λέξη συμπίπτει στα αγγλικά.
Εάν θυμάμαι καλά ο Βιττγκενσταϊν τσαντίστηκε με κάτι που είπε ο Πόππερ και άρχισε να του κραδαίνει την μασιά.

 
At 23/3/06 7:45 μ.μ., Blogger Μαριέλε said...

ΥΓ.Διαβάζοντας σήμερα Πέμπτη τήν συζήτηση να σημειώσω τήν εσωτερική ανάγκη τών ανθρώπων να δημιουργούν Θεούς ,εξιδανικευσεις και απομυθοποιήσεις.
Υπάρχει χώρος γιά τήν αληθινή καιισότιμη σχέση εδώ?Ερωτώ.

 
At 23/3/06 9:54 μ.μ., Blogger Deepest Blue said...

Ο φίλος μου, ο Ζαν-Ζακ, ήταν κατά βάση ένας δυστυχισμένος άνθρωπος.
Και εξαιρετικά ευαίσθητος -ορισμένα κομμάτια από τις "Εξομολογήσεις" του είναι μοναδικά. Δεν θα τον χαρακτήριζα έτσι απλά "απαράδεκτο", όπως ο Νίκος Δήμου.
Ολόκληρος σχεδόν ο στοχασμός του περιστρεφόταν γύρω από το ερώτημα: "Τι είναι αυτό που η κοινωνία κλέβει από το άτομο;".
Έδωσε, χωρίς να το συνειδητοποιεί, στα προσωπικά του προβλήματα καθολικές διαστάσεις, γι’ αυτό και ο προβληματισμός του πήρε πολιτικό χαρακτήρα.
Ίδια ακριβώς περίπτωση με τον άλλο φίλο, τον Philip Dick. Μόνο που η σκέψη του τελευταίου πήρε διαφορετικά μονοπάτια -κατ' εμέ, πιο σωστά.

 
At 17/8/06 6:09 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Cool guestbook, interesting information... Keep it UP
» »

 
At 23/6/15 4:49 π.μ., Blogger Unknown said...

20150623xionglouis vuitton handbags
fendi bags
true religion
air max uk
louis vuitton handbags
gucci outlet online
jordan 3 retro
red shoes
tod's outlet
michael kors bags
louis vuitton
jeremy scott adidas
ray ban sungalsses
hogan outlet
official kate spade outlet online
fitflop
michael kors handbags
louis vuitton outlet
retro jordan
abercrombie and fitch
michael kors handbags
burberry outlet
michael kors outlet
tory burch outlet
coach outlet
ralph lauren uk
celine
true religion outlet online
coach outlet
christian louboutin shoes
oakley sunglasses
fitflop
louis vuitton outlet
louis vuitton
coach factory outlet
oakley frogskins

 
At 1/6/16 10:42 π.μ., Blogger chenlina said...

chenlina20160601
vans shoes sale
michael kors handbags
air max 90
mont blanc pens
burberry outlet
louis vuitton handbags
hollister clothing
replica watches
fake watches
supra shoes
kate spade
oakley vault
adidas shoes
louis vuitton handbags
louis vuitton
michael kors outlet
lebron shoes
coach outlet store online clearances
louis vuitton outlet stores
nike air max 90
christian louboutin outlet
louboutin pas cher
michael kors outlet store
louis vuitton outlet online
michael kors handbags
pandora jewelry
ray bans
nike sb
air jordan 13
cheap jordan shoes
air jordans
oakley sunglasses
michael kors
michael kors outlet
nike air max
coach factory outlet
louis vuitton
toms shoes
ray bans
coach canada
as

 
At 11/7/16 4:52 π.μ., Blogger xjd7410@gmail.com said...

ray ban sunglasses
tods shoes
louis vuitton outlet
kobe shoes 11
louis vuitton outlet
oakley sunglasses
coach factory outlet
marc jacobs
cheap jordans
gucci outlet
louis vuitton
cheap oakleys
ray bans
coach outlet store online
jordan 3 infrared
michael kors outlet
tods outlet
louis vuitton bags
toms outlet
adidas ultra boost
nike sb shoes
michael kors handbags
jordans
christian louboutin shoes
louis vuitton handbags
adidas trainers
abercrombie & fitch
pandora jewelry
coach outlet store online
polo ralph lauren
christian louboutin outlet
cheap oakley sunglasses
air jordans
adidas shoes
hollister clothing
ray bans
cartier watches
coach factory outlet
michael kors outlet
jordan 8s
2016.7.11haungqin

 
At 12/8/16 5:21 π.μ., Blogger Zheng junxai5 said...


zhengjx20160812
coach factory outlet
michael kors outlet
air jordan shoes
canada goose jackets
oakley sunglasses wholesale
uggs pas cher
hermes bags
louis vuitton purses
coach outlet online
kobe shoes 11
tory burch shoes
toms wedges
cheap oakleys
ugg boots
los angeles clippers jerseys
air jordan shoes
jordan femme pas cher
uggs on sale
oakley vault
lebron james shoes 13
cheap oakleys
michael kors outlet online
louis vuitton outlet
gucci belts
uggs outlet
fitflops sale
canada goose
michael kors outlet clearance
concord 11
ugg boots
ugg boot uk
fitflop shoes
timberlands
concords 11
louis vuitton handbags
cheap ray ban sunglasses
michael kors handbags
true religion outlet
celine outlet
abercrombie and fitch outlet

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home