Δευτέρα, Ιουνίου 22, 2009

Το στοίχημα του Χαμενεΐ




Μάχη της θεοκρατίας, και για την ακρίβεια ενός μέρους της, με τη δημοκρατία: αυτό παρακολουθούμε σήμερα στο Ιράν, και όχι μια «ταξική» σύγκρουση όπως ισχυρίζονται ορισμένοι αναλυτές.

O Αλί Χαμενεΐ είναι εμφανώς ανήσυχος. Ο απρόσωπος αυτός αγιατολάχ, που αναδείχθηκε πριν από 20 χρόνια σε ανώτατο θρησκευτικό ηγέτη της χώρας χωρίς να έχει καν τα τυπικά προσόντα, βλέπει να τον αμφισβητούν όχι μόνο οι μεταρρυθμιστές ηγέτες και οι διαδηλωτές, αλλά και ένα μέρος του ιερατείου. Την αμφισβήτηση αυτή την είχε διακρίνει ήδη πριν από τις εκλογές, και για τον λόγο αυτό διάλεξε στρατόπεδο νωρίς: ο λαϊκιστής Αχμαντινεζάντ φαινόταν η ασφαλέστερη λύση. Χαρισματικοί υποψήφιοι όπως ο πρώην πρόεδρος Χαταμί και ο δήμαρχος της Τεχεράνης Μουχάμαντ Καλιμπάφ έπρεπε να «πειστούν» να μη θέσουν υποψηφιότητα, έτσι ώστε να μείνουν στην κούρσα «δεύτερης κατηγορίας» πολιτικοί που δεν θα απειλούσαν τον εκλεκτό του θρησκευτικού κατεστημένου.

Αλλά τα πράγματα εξελίχθηκαν διαφορετικά. Ο Μιρ Χοσεΐν Μουσαβί, σαφώς αλλαγμένος σε σχέση με τον άνθρωπο που χρημάτισε πρωθυπουργός στη διάρκεια του πολέμου με το Ιράκ, κατόρθωσε να ενσαρκώσει τις ελπίδες ενός μεγάλου μέρους του πληθυσμού για μια δεύτερη «άνοιξη». Κάποιοι υποστήριξαν ότι αυτοί είναι ευσεβείς πόθοι μιας καλομαθημένης μεσαίας τάξης που ζει στα πλούσια προάστια της Τεχεράνης, και ότι οι φτωχοί κάτοικοι της επαρχίας υποστηρίζουν μαζικά τον Αχμαντινεζάντ. Όμως οι πληροφορίες που φτάνουν απ΄ όλες τις γωνιές του Ιράν τούς διαψεύδουν. Ολόκληρη η χώρα βράζει, κάτι διόλου περίεργο αν σκεφτεί κανείς ότι τα δύο τρίτα των Ιρανών είναι κάτω των 30 ετών. Χρόνια τώρα καταπατούν τις απαγορεύσεις στον ιδιωτικό τους χώρο. Ήλθε η ώρα να το κάνουν και δημοσίως.

Κανείς βέβαια στο Ιράν δεν θέλει την κατάργηση του ισλαμικού χαρακτήρα της δημοκρατίας. Οι διαδηλωτές δεν καταγγέλλουν το Ισλάμ, αλλά τον σκοταδισμό και τη διαφθορά. Ο αγώνας τους δεν είναι εύκολος. Απέναντί τους δεν έχουν τόσο τον στρατό και την αστυνομία, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες, όσο τους Μπασιτζί, πολιτοφύλακες που στρατολογούνται στα σχολεία και τα τζαμιά με βασική αποστολή να τρομοκρατούν και να εξουδετερώνουν όσους απειλούν το σύστημα. Αυτοί εισέβαλαν στο Πανεπιστήμιο την περασμένη εβδομάδα, αυτοί ανοίγουν κεφάλια και σπάνε κόκαλα όποτε τους διατάζουν οι προϊστάμενοί τους, δηλαδή οι Φρουροί της Επανάστασης. Οι τελευταίοι είναι αποφασισμένοι να μην επιτρέψουν μια «βελούδινη επανάσταση» α λα ιρανικά. Κι αυτό σημαίνει όχι μόνο να πατάξουν τις διαδηλώσεις, αλλά και να προλάβουν τυχόν ανταρσία στις συμβατικές δυνάμεις ασφαλείας.

Τασσόμενος ανοιχτά την περασμένη Παρασκευή υπέρ του σημερινού προέδρου και εναντίον του διαλόγου, ο Αλί Χαμενεΐ υπολογίζει ότι το κύμα της αμφισβήτησης αργά ή γρήγορα θα ξεφουσκώσει και η κατάσταση θα εξομαλυνθεί. Ακόμη κι αν αυτό συμβεί, το τραύμα που έχει ανοίξει είναι δύσκολο να επουλωθεί.

17 Comments:

At 23/6/09 2:16 π.μ., Blogger ilias said...

΄΄Κανείς βέβαια στο Ιράν δεν θέλει την κατάργηση του ισλαμικού χαρακτήρα της δημοκρατίας΄΄. Αφού λοιπόν δεν θέλουν τη κατάργηση του Ισλαμικού χαρακτήρα, τότε πως είναι ΄΄μάχη της θεοκρατίας με την δημοκρατία΄΄;
Μήπως μας είναι δύσκολο να καταλάβουμε παρόλα τα tweets πως και στον Ισλαμικό κόσμο υπάρχει πάλη των τάξεων που η μορφή της δεν έχει ακόμα γίνει , ή δεν θέλουμε να γίνει κατανοητή;

 
At 23/6/09 12:29 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Αγαπητές Διαστάσεις πάλι ξεχνάτε την έκτη διάσταση. Αυτή τη φορά η λανθάνουσα διάσταση είναι η ΒΙΑ της οποίας μάλλον ο Χαμενεϊ είναι αντίθετος, από πουθενά δεν προκύπτει η συνηγορία του υπέρ του Αχμαντίν, κάτι ανάλογο σημαίνει κατάργηση του Χομενεϊκού ρόλου.

 
At 23/6/09 12:33 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Απέναντί τους δεν έχουν τόσο τον στρατό και την αστυνομία, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες, όσο τους Μπασιτζί, πολιτοφύλακες που στρατολογούνται στα σχολεία και τα τζαμιά με βασική αποστολή να τρομοκρατούν και να εξουδετερώνουν όσους απειλούν το σύστημα

Το δημοσίευμα της σημερινής Λιμπερασιόν εναντιώνεται σ'αυτήν την εκτίμηση! (σελ 8 της έντυπης εκδ. 23/6 -δεν το βρίσκω στο σάιτ).

Μια λογική σκέψη: αν όντως η πλειοψηφία των ιρανών δεν εναντιώνεται στην "ισλαμική δημοκρατία" (ένα πρωτότυπο θεοκρατικό πολίτευμα, σε μια ιδιότυπη καπιταλιστική χώρα...) τότε ο Χαμενεΐ σωστά κατάλαβε και θα νικήσει, τουλάχιστο σ'αυτή τη φάση. Το ερώτημα για μένα είναι, πόσες και ποιές κοινωνικές δυνάμεις "πολιτικοποιούνται" εναντίον της θεοκρατίας - κι αυτό με δεδομένο βέβαια οτι όλοι κάνουν τη δουλειά τους, ο λαϊκιστής Αχμαντινεζάντ, οι φονταμενταλιστές, οι δισεκατομμυριούχοι του Ραφσανζανί, η φιλελεύθερη "χρυσή νεολαία" του Μουσαβί, ακόμα και η θλιβερή κουστωδία των απόγονων του Σάχη, ακόμα και οι Μουτζαχεντίν απέξω - συν τις ξένες δυνάμεις.

Μια άλλη λογική σκέψη: οτι η ανάλυση της κατάστασης με όρους κοινωνικών υποκειμένων (τάξεων που λέμε εμείς οι μαρξιστές :-)) είναι μπερδεψοδουλειά, δε σημαίνει και οτι μπορούμε να την προσπεράσουμε. Υπενθυμίζω την ιστορική σημασία του εργατικού κινήματος στο Ιράν: ήταν οι απεργίες του που στήριξαν το Μοσαντέκ και την εθνικοποίηση του πετρέλαιου. Ήταν και πάλι οι απεργίες που έκανε, μετά από τις εκκλήσεις του Χομεϊνί, που έριξαν το Σάχη - ο στρατός απλώς εκτίμησε τους διαμορφωμένους συσχατισμούς.
Τώρα ο Μουσαβί ζητάει -τι άλλο;- απεργίες. Θα γίνουν;...

 
At 23/6/09 2:01 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

""ποιές κοινωνικές δυνάμεις "πολιτικοποιούνται" εναντίον της θεοκρατίας"",
"τι εννοεί εδώ ο ποιητής";

 
At 23/6/09 3:11 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

""ισλαμική δημοκρατία" (ένα πρωτότυπο θεοκρατικό πολίτευμα, σε μια ιδιότυπη καπιταλιστική χώρα...""
Τώρα καταλαβαίνω τι νόημα έχουνε οι Επιστολές απο τούς "Πέρσες" του Μοντεσκιέ.

 
At 23/6/09 3:36 μ.μ., Blogger Μιχάλης Μητσός said...

Ας μην προσπαθούμε να προσεγγίσουμε το Ιράν με δυτικά εργαλεία. Πρόκειται για μια ισλαμική δημοκρατία, οι διαδηλωτές (που φυσικά δεν είναι απλώς η "χρυσή νεολαία" του Μουσαβί, αλλά κάτι πολύ ευρύτερο) θέλουν και τα δύο συστατικά, αυτό εννοώ όταν λέω "μάχη μέρους της θεοκρατίας με τη δημοκρατία".
Δεν ξέρω τι λέει η Λιμπερασιόν, ως γνωστόν απεργούμε και δεν έχω δει εφημερίδες :-)
Ο Χαμενεϊ δεν μπορεί να μη νικήσει. Αν δεν νικήσει θα πέσει, ο Ραφσανζανί εργάζεται ήδη προς αυτή την κατεύθυνση, και δεν το κάνει επειδή είναι πλούσιος, αλλά για να προλάβει τον εμφύλιο πόλεμο.
Επιπλέον, εγώ δεν είπα ότι η ανάλυση των κοινωνικών τάξεων είναι "μπερδεψοδουλειά". Είπα ότι είναι η κλασική προσέγγιση των "αντιιμπεριαλιστών" όπου κι αν βρίσκονται, μαζί με τη θεωρία περί δυτικής συνωμοσίας. Ε, στο Ιράν, δεν παρατηρούμε ούτε ταξική σύγκρουση ούτε παρέμβαση των δυτικών δυνάμεων.

 
At 23/6/09 3:39 μ.μ., Blogger Μιχάλης Μητσός said...

Μόλις διαβάζω ότι συνελήφθη στο Ιράν Ελληνας δημοσιογράφος που εργάζεται στους Ουάσινγκτον Τάιμς. Ξέρει κανείς ποιος είναι;

 
At 23/6/09 4:23 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Ιάσων Αθανασιάδης. Διαβάστε εδώ
http://feleki.wordpress.com/2009/06/23/%CE%AD%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BD%CE%B1%CF%82-%CE%B4%CE%B7%CE%BC%CE%BF%CF%83%CE%B9%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%AC%CF%86%CE%BF%CF%82-%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%B5%CE%BB%CE%AE%CF%86%CE%B8%CE%B7-%CF%83%CF%84%CE%BF/

 
At 23/6/09 4:24 μ.μ., Blogger dohant said...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

 
At 23/6/09 4:34 μ.μ., Blogger ilias said...

Μια συνωμοσία πάντως εγώ τη βλέπω. Να ανεβάσει τις μετοχές του το Twitter :)

 
At 23/6/09 4:45 μ.μ., Blogger dohant said...

"Μάχη της θεοκρατίας, και για την ακρίβεια ενός μέρους της, με τη δημοκρατία: αυτό παρακολουθούμε σήμερα στο Ιράν, και όχι μια «ταξική» σύγκρουση όπως ισχυρίζονται ορισμένοι αναλυτές."

είναι λογικό εκείνοι που έχουν ταξικές διαφορές να συνασπίζονται κατά του "σκοταδισμού κ της διαφθοράς" του θρησκευτικού κατεστημένου. αυτό ιεραρχείται ως "επείγων". για τα υπόλοιπα βλέπουν μετά

Μιχάλη τον δημοσιογράφο τον αναφέρει το Reuters

 
At 23/6/09 6:10 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Ουάσινγκτον Τάιμς αν δε με απατά η μνήμη μου είναι η εφημερίδα των...Μούνηδων, που έγραφε κάποτε και το ποντίκι;

Μιχάλη, αυτή η διακηρυσσόμενη "ασυμβατότητα των δυτικών εργαλείων για την κατανόηση μιας κοινωνίας όπως του Ιράν" είναι, όπως θα σου υπενθύμιζε κάποιος που έγραφε εδώ, ένα κλασσικό και δυτικότατο ιδεολόγημα!
Αλλά ας τ'αφήσουμε αυτά. Στη Λιμπε γράφτηκε οτι ο στρατός έχει πλέον εκφραστεί ανοικτά υπέρ του Αχμαντινεζάντ. Εσύ πού βλέπεις οτι οδηγείται το πράγμα, την αμέσως επόμενη περίοδο;

 
At 23/6/09 6:51 μ.μ., Blogger Μιχάλης Μητσός said...

Οπως είπα την περασμένη Παρασκευή στον Καρζή (πριν κλείσει το City), δεν είμαι αισιόδοξος. Δεν νομίζω ότι με τις διαδηλώσεις αυτές μπορεί να πέσει ο Χαμενεϊ (διότι άλλη λύση δεν υπάρχει). Το Ιράν, όμως, δεν θα είναι ξανά το ίδιο. Οι κραυγές όλων αυτών των ανθρώπων, που έχουν πλέον κι ένα ισχυρό σύμβολο (τη Νέντα), δεν μπορεί να αγνοηθούν.

 
At 23/6/09 7:21 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Merci, έτσι μου φαίνεται κι εμένα,

-κάτι άλλο: καλά θυμόμουν το όνομα Αθανασιάδης. Είναι βασισμένος στην Τεχεράνη και όχι απεσταλμένος κάποιου φύλλου, πολύ περισσότερο της Ου.Τ. Εδώ πολύ παλαιότερη συνέντευξή του που αναφέρεται σε προηγούμενο κομμάτι του στην Ελευθεροτυπία. Πάτε στο λινκ, είναι πολύ ενδιαφέροντα όσα λέει και δείχνουν ίσως οτι έχει κάποια συμμετοχή στην κοινωνία του Ιράν, πράγμα που κάνει τη σύλληψή του πολύ ζόρικη υπόθεση!

 
At 25/6/09 8:16 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Αμέ το άλλο που είπε ο Ομπάμα, καλώς έγινε η εισβολή στο Ιράκ απτόν Μπούς διότι αυτό δεν κινδύνευε μόνο απτόν Σαντάμ αλλά κυρίως απτό Ιράν.
Τώρα έφόσον για τα πυρηνικά στο Ιράν ερωτάται και η αντιπολίτευση υπό τον Μουσαβί μπορεί να αποχωρήσει η στρατιωτική δύναμη.
τέλος καλά όλα καλά

 
At 25/6/09 8:22 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Φανατικοί αγγλόφιλοι αυτοί οι Ιρανοί του Αχμαντίν ετζάντ. Δε τους συγχώρεσαν ποτέ την εξέγερση.

"Κανένας Ιρανός διπλωμάτης δεν έχει δεχθεί την πρόσκληση να παραστεί στους εορτασμούς της 4ης Ιουλίου στις ανά τον κόσμο αμερικανικές πρεσβείες".

 
At 25/6/09 2:11 μ.μ., Blogger Theodota said...

Όσοι θέλουν έστω και πίσω από ένα κομπιούτερ να ενώσουν τη φωνή τους με τους διαδηλωτές της Τεχεράνης, ας υπογράψουν την έκκληση της οργάνωσης ηλεκτρονικού ακτιβισμού Avaaz. Στη διεύθυνση http://www.avaaz.org/en/iran_stop_the_crackdown/?cl=260076392&v=3540

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home