Πέμπτη, Φεβρουαρίου 07, 2008

Πώς ξεπούλησε η Κiva



Ο Μοχάμεντ Γιουνούς τον ανέλυσε (και πήρε το Νόμπελ), ο Μπιλ Γκέιτς τον υιοθέτησε, βοηθούν λίγο και οι ενοχές μας, το βέβαιο είναι ότι ο «μικροδανεισμός» έγινε μόδα. Βοήθησε κι εσύ να μειωθούν οι παγκόσμιες ανισότητες- μπορείς!

Εντάξει, δεν είσαι ο Γκέιτς. Έχεις επηρεαστεί όμως από τη φιλοσοφία του, διαπνέεσαι από ανθρωπιστικά ιδεώδη, κληρονόμησες αναπάντεχα και κάποια χρήματα και είπες να τα διαθέσεις για έναν χρήσιμο σκοπό. Αποφασίζεις να απευθυνθείς σε μια ιστοσελίδα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που λέγεται Κiva και επιτρέπει στους χρήστες να χορηγήσουν άτοκα «μικροδάνεια» σε επιχειρηματίες που ζουν σε αναπτυσσόμενες χώρες. Πληκτρολογείς τη διεύθυνση και βρίσκεσαι μπροστά σε ένα απροσδόκητο μήνυμα: «Δανειστές της Κiva, ευχαριστούμε! Έχετε χρηματοδοτήσει ΟΛΕΣ τις επιχειρήσεις σε αυτήν την ιστοσελίδα! Παρακαλούμε, ξαναδοκιμάστε αργότερα». Με άλλα λόγια, η προσφορά είναι μεγαλύτερη από τη ζήτηση. Είσαι έτοιμος να διαθέσεις ένα ποσό και δεν υπάρχει κανείς για να το πάρει.

Η Κiva δεν αποτελεί κάποια ερασιτεχνική πρωτοβουλία ούτε μια ιδέα που είχε κάποιος και στη συνέχεια την εγκατέλειψε. Η λειτουργία της ιστοσελίδας ξεκίνησε το 2005, εν μέσω ενός γενικού προβληματισμού για το πού πήγαιναν τα χρήματα για τα θύματα του τσουνάμι. Όπως γράφουν οι Νιου Γιορκ Τάιμς, 220.000 ιδιώτες έχουν χορηγήσει μέχρι σήμερα δάνεια συνολικού ύψους 19,5 εκατ. δολαρίων. Η ιστοσελίδα δημοσιεύει τη φωτογραφία κάθε επιχειρηματία που ενδιαφέρεται να πάρει δάνειο, μαζί με ένα σύντομο βιογραφικό και τον σκοπό για τον οποίο θα χρησιμοποιήσει τα χρήματα. Ο ιδιοκτήτης ενός εστιατορίου στη Νιγηρία ζητά 450 δολάρια. Ένας αγρότης στη Σαμόα θέλει 330 δολάρια. Ο δανειστής δεν μπορεί να είναι βέβαια σίγουρος για το ποιον ακριβώς βοηθά. Ενημερώνεται όμως τακτικά από την ιστοσελίδα για την πορεία των χρημάτων που έχει δανείσει. Και μέχρι τώρα, όλα σχεδόν τα δάνεια έχουν αποπληρωθεί μέχρι το τελευταίο σεντ.

Γιατί λοιπόν οι ιδρυτές της Κiva δυσκολεύονται τόσο πολύ να ικανοποιήσουν την προσφορά; Ένας λόγος είναι η τεράστια διαφήμιση. Η πρωτοβουλία επαινέθηκε από ανθρώπους σαν τον Μπιλ Κλίντον και τον Νίκολας Κριστόφ της Νιου Γιορκ Τάιμς, ενώ ειδικό αφιέρωμα έκανε τον περασμένο Σεπτέμβριο από την εκπομπή της η Όπρα Ουίνφρεϊ. «Ύστερα απ΄ αυτό ξεπουλήσαμε», λέει χαρακτηριστικά η διευθύντρια δημοσίων σχέσεων Φιόνα Ράμσεϋ. Για να δοθεί η δυνατότητα να λάβουν μέρος όσο το δυνατόν περισσότεροι, αποφασίστηκε ότι κανένα δάνειο δεν θα υπερβαίνει τα 25 δολάρια- σαν να μοιράζονται δώρα και να πρέπει να πάρουν όλοι! Στο μεταξύ, πολλοί χρήστες συμπεριφέρονται ως συλλέκτες, επιδιώκοντας να προσθέσουν νέες χώρες και νέα είδη επιχειρήσεων στον φάκελο τους. Οι Ιρακινοί και οι Αφγανοί επιχειρηματίες, λέει, είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς. Τα δύο πιο σύντομα ανέκδοτα, θα πείτε. Κι όμως, δεν είναι έτσι.