Σάββατο, Οκτωβρίου 10, 2009

Μαθήματα ηθικής





Όλα τα έχει αυτή η ιστορία: ομοφυλοφιλία, υποψία παιδεραστίας, ακροδεξιά, ελευθερία της έκφρασης, ηθικολογία, τύψεις, ποίηση, Πολάνσκι, Κάρλα- αν και το τελευταίο δεν αποτελεί έκπληξη, η σκιά της Κάρλα υπάρχει παντού. Έκπληξη προκαλεί, αντίθετα, η αντιστροφή των ρόλων που παρατηρείται στην «υπόθεση Φρεντερίκ Μιτεράν». Η Δεξιά υπερασπίζεται, έστω και χωρίς ιδιαίτερο ζήλο, έναν ανοιχτά ομοφυλόφιλο υπουργό Πολιτισμού, που καλείται από τον εκπρόσωπο του Σοσιαλιστικού Κόμματος να παραιτηθεί επειδή σε ένα βιβλίο του που εκδόθηκε πριν από τέσσερα χρόνια είχε ομολογήσει ότι έκανε σεξουαλικό τουρισμό στα μπαρ της Μπανγκόκ και πλήρωνε νεαρά, ή λιγότερο νεαρά, αγόρια για να κάνει σεξ μαζί τους.

Έκπληξη προκαλούν και πολλά από τα επιχειρήματα που ακούγονται τις τελευταίες ημέρες. Ο σύμβουλος του προέδρου Σαρκοζί, για παράδειγμα, εγκαλεί τους επικριτές του Μιτεράν επειδή τον κατηγορούν τώρα, ενώ είχαν σωπάσει τότε. Ο πρώην διευθυντής της «Μοντ» ΖανΜαρί Κολομπανί, πάλι, έγραψε πως όλα έγιναν λόγω της υποστήριξης του Μιτεράν προς τον Πολάνσκι, μιας υποστήριξης που ήταν αυτονόητη αφού ο σκηνοθέτης είναι Γάλλος πολίτης. Η ουσία του θέματος, όμως, βρίσκεται αλλού. Μπορεί να είναι υπουργός Πολιτισμού ένας άνθρωπος που επιδιδόταν στα νιάτα του στον σεξουαλικό τουρισμό; Θα ήταν καλύτερη η θέση του αν, αντί για «εφήβους», γοητευόταν από πόρνες; Είναι υπέρ ή εναντίον ενός πολιτικού το να αποκαλύπτει- ή να έχει αποκαλύψει σε κάποια στιγμή της ζωής του- με ειλικρίνεια και πόνο ψυχής τα πάθη του; Μπορεί να επιτρέψει μια κοινωνία να δίνει μαθήματα ηθικής η εκπρόσωπος του πιο σκοταδιστικού, ομοφοβικού και ρατσιστικού κομματιού της, η αρχηγός του Εθνικού Μετώπου Μαρίν Λεπέν;

Το ζήτημα δεν είναι νομικό: ο Μιτεράν διευκρινίζει πως όταν οι ομοφυλόφιλοι μιλούν για «αγόρια» δεν εννοούν κατ΄ ανάγκη ανηλίκους- και πάντως εκείνος κοιμόταν με φοιτητές και πάνω. Το ζήτημα δεν είναι ούτε μόνο πολιτικό: μετά τη φασαρία που έγινε, ο υπουργός αργά ή γρήγορα θα απομακρυνθεί, κι ας χαρακτήριζε το καλοκαίρι ο ίδιος ο πρόεδρος «θαρραλέο» το βιβλίο του. Το ζήτημα είναι πάνω απ΄ όλα ηθικό. Ο σεξουαλικός τουρισμός είναι κάτι ευρύτατα διαδεδομένο και στηρίζεται στις ανισότητες ανάμεσα στον πλούσιο και τον φτωχό κόσμο. Ο καλύτερος τρόπος να αντιμετωπιστεί δεν είναι, ασφαλώς, η νομιμοποίησή του. Δεν είναι όμως ούτε η συγκάλυψή του. «Ο Φρεντερίκ Μιτεράν όχι μόνο δεν δικαιολογεί τον σεξουαλικό τουρισμό, αλλά περιγράφει το αδιέξοδο στο οποίο οδηγεί κάθε πληρωμένη σχέση, παρατηρώντας με αμείλικτο τρόπο τη δική του πορεία», λέει ο δήμαρχος του Παρισιού Μπερτράν Ντελανοέ. «Πρόκειται για τη δική του ιστορία, και είναι συνταρακτική».

Όποιος θέλει λοιπόν να εκφράσει άποψη, ας κάνει τουλάχιστον το αυτονόητο: να διαβάσει το βιβλίο.

5 Comments:

At 10/10/09 4:11 μ.μ., Blogger Manoliscus said...

Επιτρέψτε μου πάντως να ισχυριστώ πως η νομιμοποίηση του σεξουαλικού τουρισμού, όσο ασύμβατη και είναι με τον δικό σας κώδικα αξιών, παραμένει ένας εξαιρετικός τρόπος αντιμετώπισης των πάσης λογής και εσοδείας ηθικολογούντων.

 
At 12/10/09 9:00 π.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Πρόκειται για ένα από τα λίγα θέματα όπου οφείλει κανείς να μην έχει άποψη - έτσι γλιτώνεις το διάβασμα του παπαροπονήματος και γενικότερα, κάθε επαφή με τις υποθέσεις αυτής της γελοιωδέστατης τηλεπερσόνας που συμμετέχει τώρα τελευταίο ως και στο υπουργικό συμβούλιο του Σαρκοζύ.

 
At 12/10/09 9:01 π.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

 
At 12/10/09 11:45 π.μ., Blogger Μιχάλης Μητσός said...

Μαυροπρόβατε, περίμενα κάτι περισσότερο από σένα. Το θέμα αυτό με έχει ιντριγκάρει, διαβάζω και σχόλια που βρίσκονται στα δύο άκρα, νομίζω πως κάποια συνέχεια πρέπει να δοθεί. Ισως ετοιμάσουμε εδώ ένα θέμα για τον σεξουαλικό τουρισμό.

 
At 12/10/09 12:18 μ.μ., Blogger Contradictions said...

Η αλήθεια είναι ότι ο σεξοτουρισμός δίνει ψωμί σε πολλούς ανθρώπους αυτού του πλανήτη, οι οποίοι -όσο σκληρό και κυνικό κι αν ακούγεται- έχουν ως μόνη εναλλακτική την πείνα και την εξαθλίωση. Όπως διαμορφώθηκαν οι συνθήκες ζωής στο "σύγχρονο" κόσμο, η αξία της ανθρώπινης αξιοπρέπειας και ζωής τιμολογείται αναλόγως συνόρων...
Όσο για το "τολμηρό" ή όχι του εγχειρήματος, αρκούμαι στο ότι αν κανείς αισθάνεται ένοχος που χρησιμοποίησε τέτοιου είδους υπηρεσίες, η ενήλικη στάση του υπαγορεύει να δράσει διορθωτικά -σε ευρύτερο πλαίσιο-, ειδικά όταν έχει τη θέση και τα μέσα να το πράξει.
Λοιπές "αποκαλύψεις" με αφήνουν ασυγκίνητη, διότι τις αισθάνομαι κομματάκι επιθετικές...

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home