Η τυραννία του έρωτα
Πώς συμβιβάζεται ο έρωτας με την ελευθερία; Είναι ο έρωτας δημοκρατικός; Σαράντα χρόνια μετά τον Μάη του ΄68, ο Πασκάλ Μπρικνέρ αναλύει τα παράδοξα του συναισθήματος που νίκησε τη σεξουαλική επανάσταση.
«Δεν υπάρχει ευτυχισμένος έρωτας», έλεγε ο Αραγκόν. Στην πραγματικότητα, για όσο χρονικό διάστημα διαρκεί, και όποιες μεταπτώσεις κι αν έχει, ο έρωτας δεν μπορεί παρά να είναι ευτυχισμένος. Το γεγονός ότι μια ερωτική περιπέτεια μπορεί μια μέρα να τελειώσει (στη Γαλλία, για παράδειγμα, οι μισοί γάμοι καταλήγουν σε διαζύγιο) δεν μειώνει την ποιότητά της ούτε την ένταση των δεσμών που αναπτύσσονται. Ασφαλώς υπάρχει πόνος στους έρωτές μας, αλλά είναι ένας πόνος που προκαλεί ευφορία, μια αγωνία που δημιουργεί ηδονή. Ίσως το πάθος να οδηγεί μοιραία στη δυστυχία. Μα είναι ακόμη μεγαλύτερη δυστυχία το να μην έχεις νιώσει ποτέ στη ζωή σου πάθος.
Ο «ελεύθερος έρωτας» είναι ένας από τους μύθους του Μάη του ΄68. Η μεγάλη εξίσωση της εποχής μας συνίσταται στη συμφιλίωση δύο αντιφατικών πραγμάτων: το να συμβιώνεις με κάποιον, παραμένοντας ταυτόχρονα κύριος της ζωής σου. Ο σημερινός ερωτευμένος είναι ένα ον που μιλά τη διπλή γλώσσα της μοιραίας αφοσίωσης και της ελεύθερης διάθεσης του εαυτού του. Θέλει να ενωθεί με τον άλλο και την ίδια στιγμή να είναι ανεξάρτητος. Η επιθυμία ενός ισχυρού δεσμού συνοδεύεται από τον πανικό της συζυγικής φυλακής. Εξ ου και αυτό το παιχνίδι με τον γάμο, που υποχωρεί ως θεσμός αλλά όχι και ως ιδανικό, που απομακρύνεται από την Εκκλησία για να πάρει τη μορφή της «συγκατοίκησης» ή της «ελεύθερης συμβίωσης». Θέλουμε όλα τα πλεονεκτήματα του έρωτα χωρίς τις συνέπειές του. Θέλουμε να ζούμε την περιπέτεια του έρωτα, με την προϋπόθεση να μην έχει επιπτώσεις στην καριέρα μας- και να μη μας στερεί το δικαίωμα να μπλεχτούμε σε κάποια άλλη περιπέτεια. Το παράδοξο του έρωτα είναι εν τέλει το παράδοξο της ύπαρξης: η σύγκρουση ανάμεσα στον κάθετο χαρακτήρα μιας επιθυμίας, ενός πάθους, της αναζήτησης του απολύτου, και στον οριζόντιο χαρακτήρα του χρόνου που περνά.
Ο έρωτας δεν έχει καμιά σχέση με τη δημοκρατία. Αν δεν έχουμε βρει ακόμη το φάρμακο για τις αρρώστιες που τον συνοδεύουν- ζήλεια, κτητικότητα, απιστία - είναι γιατί τέτοιο φάρμακο δεν υπάρχει! Ο έρωτας αντιστέκεται στις ουτοπίες της δικαιοσύνης και της ισότητας, αφού το να αγαπάς σημαίνει να προτιμάς. Ο έρωτας δεν επιδέχεται μεταρρύθμιση: όπως και η ευτυχία, είναι εκείνο το μέρος της ύπαρξης που δεν κατορθώνουμε να ελέγξουμε.
(Αποσπάσματα συνεντεύξεων του 60χρονου Μπρικνέρ στα περιοδικά «Νouvel Οbservateur» και «Le Ρoint», με αφορμή την έκδοση του νέου του βιβλίου με τίτλο «Το ερωτικό παράδοξο», Εκδ. Grasset)
12 Comments:
Καλά, κρυφάκουγες αόρατος τον καυγά που είχα με τις φίλες μου χθες το βράδυ; Υποστήριζα τη δημοκρατία του έρωτα για να αναφωνήσει κάποια στιγμή μέλος της παρέας: " Μας τα πρηξες με τον φιλελευθερισμό σου, this is Greece not Sweden"... Ανακηρύχθηκε η ατάκα του χειμώνα.
Γενικά οι άνθρωποι είμαστε φύσει ανελευθεροι, οι δε γυναίκες, τις μισές ημέρες του μήνα έρμαια του ορμονών μας, δεν καταλαβαίνω γιατί να μην προσπαθήσουμε να αντισταθούμε στη δικτατορία των ανελεύθερων ενστίκτων μας και να δεχτούμε αδιαμαρτύρητα.
Ναι κύριοι, να γίνουμε μια Σουηδία στον έρωτα, έλεος με τη θρησκόληπτη Μεσόγειο των καταπιεσμένων, των ψεύτικων γάμων, των συμβατικών σχέσεων.
Αθήναιος for president... Δαγκωτό... Τέλος.
Φίλε Μιχάλη, μου θύμισες μια σύντομη ιστόριούλα (The Chaser) του John Collier που διάβασα όταν υπήρξα ερωτευμένος φοιτητής: Ο νεαρός Alan Austen, ανικανοποίητα ερωτευμένος με μια νεαρή που αδιαφορεί γιαυτόν, απευθύνεται σ'ένα μυστηριώδη γέρο που πουλάει μαγικές συνταγές. Ο Alan ψάχνει για ένα μαγικό φίλτρο που θα κάνει το αντικείμενο του πόθου του να τον ερωτευθεί σφόδρα. Ο γέρος του φτιάχνει το φίλτρο και το προσφέρει σε ευτελή τιμή αλλά τον προειδοποιεί επίμονα και επανειλημμένα για το πανάκριβο αντίδοτο που το χορηγεί για την αντιμετώπιση των "λεκέδων" και το ονομάζει "καθαριστικό ζωής", ένα πανίσχυρο δηλητήριο που δεν εντοπίζεται από τον ιατροδικαστή στις νεκροψίες. Ο Alan, βέβαια, βολεύτηκε προσωρινά με το φτηνό φίλτρο. Ήταν άλλωστε αυτό που ήθελε...
Οσο για τον τίτλο Chaser, είναι το λικεράκι (χιώτικη μαστίχα, σαμιώτικο κλπ)που προσφέρεται μετά από ένα ωραίο γεύμα για να αρωματίσει τον ουρανίσκο.
ΣΗμείωση: Συνταγές φίλτρου, αντιδότου και διευθύνσεις δεν δίνονταν.
χαιρετώ (τέως) συνάδελφε
Α πα πα... Όσες συνταγές δεν δίνονται, βρίσκονται πάντως.
Στο facebook έχουμε ένα γκρουπ που το λέμε "Welcome to Sweden" όπου μέλη μπορούν να γίνουν όσοι μιλάνε με τους πρώην τους, όσοι τα έχουν φτιάξει με τον πρώην φίλο της κολλητής τους και βγαίνουν όλοι μαζί πολιτισμένα και ποιοτικά και όλα αυτά τα σουηδικά.
Μισέλ, σου στέλνω πρόσκληση για το γκρουπ.
Κάποτε, τα "μαύρα φεγγάρια του έρωτα" μας συγκινούσαν γιατί περιέγραφαν τον ίδιο τον έρωτα. Τώρα στην προγεροντική ηλικία,ξεκινάμε να μιλάμε για τον έρωτα και καταλήγουμε να μιλάμε για τη δημοκρατία. Χα.
Το θέμα δεν εξαντλείται ποτέ. Πάντα θα έχει νέες όψεις να μας δείξει.
"Τόσους φίλους έχω. Ένας κερατάς δεν βρέθηκε να μου πει ότι μπορούσα να κάνω και τις δυο μου κόρες με την ίδια γυναίκα;;;"
Φίλος, πατέρας δις, νυμφευμένος τρις. Η Σουηδία είναι εδώ, σύντροφοι.
Παντρευτήκατε τρεις φορές;! Η πίστη κάποιων ανθρώπων στο θεσμό του γάμου, με συγκλονίζει! :-DD
Τώρα που το σκέφτομαι, Αθήναιε, δεν ανταποκρίνομαι πλήρως στις προδιαγραφές που πρέπει να πληρούν τα μέλη του γκρουπ. Πειράζει που βιάστηκα να γίνω μέλος; Θα περάσω από εξετάσεις;
Ενθουσιάστηκες και παρασύρθηκες, έτσι; ΛΟΛ! Όχι Μισέλ, δεν θα σε περάσουμε εξετάσεις, σιγά μην ασχοληθούμε.
Αν ο έρωτας είναι ευτυχισμένος...
Το μόνο που θα κάναμε είναι να ερωτευόμαστε....Συνεχώς!
Δεν υποστηρίζουμε όλοι πως η ευτυχία είναι σκοπός ζωής;
Αν αρκεί ο έρωτας, γιατί υπάρχει η σχέση;
Μερικά ερωτήματα, αφού κατά τη φίλη μου τη Γερτρούδη, είναι και τα μόνα που έχουν σημασία...
www0727
kate spade outlet
michael kors outlet clearance
canada goose jackets
air jordan uk
christian louboutin outlet
adidas yeezy
tods shoes
longchamp handbags
christian louboutin shoes
soccer boots
Δημοσίευση σχολίου
<< Home