Πέμπτη, Νοεμβρίου 20, 2008

Χαμένοι στον Αμαζόνιο




Ο αρχικός του σκοπός ήταν να φέρει μια μικρή και απομονωμένη φυλή της Βραζιλίας κοντά στον Θεό. Και κατέληξε να αμφισβητήσει τη βασική θεωρία του Νόαμ Τσόμσκι για τη γλώσσα.

Το 1977 ο Ντάνιελ Έβερετ και η οικογένειά του έφτασαν στη γη των Πιράχα, βαθιά στη ζούγκλα του Αμαζονίου. Ο σκοπός του χριστιανού ιεραπόστολου και γλωσσολόγου ήταν να μάθει τη γλώσσα που μιλούν τα μέλη της φυλής, μια από τις πιο δύσκολες γλώσσες στον κόσμο, και στη συνέχεια να μεταφράσει τη Βίβλο. Δεδομένου ότι οι Πιράχα δεν μπορούσαν ούτε να διαβάσουν ούτε να γράψουν, αλλά ούτε καν να κατανοήσουν την έννοια της γραπτής γλώσσας, η αποστολή του Έβερετ έμοιαζε από την αρχή με άθλο. Και η γλώσσα δεν ήταν το μόνο του πρόβλημα. Λίγους μήνες μετά την άφιξή τους, η γυναίκα του και η κόρη του λίγο έλειψε να πεθάνουν από ελονοσία. Κι ένα βράδυ που η φυλή μέθυσε, κάποιος προσπάθησε να τον σκοτώσει, αλλά μεταπείστηκε χάρις στη δύναμη του λόγου.

Όπως γράφει όμως ο Έβερετ στο βιβλίο του «Μην κοιμάσαι, έχει φίδια: η ζωή και η γλώσσα στη ζούγκλα του Αμαζονίου», που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Ρrofile Βooks, οι μεγαλύτερες δυσκολίες που συνάντησε είχαν να κάνουν με τη γλώσσα. Οι Πιράχα δεν μιλούν καμιά άλλη γλώσσα, ενώ στη δική τους οι λέξεις αλλάζουν συνεχώς μορφή με αυθαίρετους τρόπους. Αλλά εκείνος, ως γνήσιος ιεραπόστολος, δεν το έβαλε κάτω. Ύστερα από μερικές δεκαετίες αποφάσισε ότι απέκτησε επιτέλους τον έλεγχο της γλώσσας. Στο μεταξύ είχε διαπιστώσει ότι οι Πιράχα δεν ενδιαφέρονται για τον Θεό, τη Βίβλο ή οποιαδήποτε φιλοσοφία δεν μπορούν να βιώσουν οι ίδιοι. Είχε επίσης διαπιστώσει ότι ούτε εκείνος πίστευε πια στον Θεό.

Ο Έβερετ διαπίστωσε όμως και κάτι άλλο, που αντικρούει την άποψη του Τσόμσκι περί οικουμενικής γραμματικής. Αντί να λένε «Ο άνδρας, που ήταν ψηλός, μπήκε στο σπίτι», οι Πιράχα λένε: «Ο άνδρας μπήκε στο σπίτι. Ήταν ψηλός». Η γλώσσα τους στερείται τη λεγόμενη επαναδρομή, τη διαδικασία δηλαδή μέσω της οποίας οι δευτερεύουσες φράσεις ενσωματώνονται στις βασικές προτάσεις οδηγώντας σε άπειρους συνδυασμούς. Είναι τυχαίο; Μήπως αυτό το στοιχείο υπάρχει στη γλώσσα, απλώς βρίσκεται σε λανθάνουσα μορφή; Όχι, απαντά ο Έβερετ, οι Πιράχα δεν έχουν ανάγκη από πράγματα που δεν μπορούν να επαληθεύσουν, κατά συνέπεια επικοινωνούν μεταξύ τους με απλές καταφατικές προτάσεις. Η δομή της γραμματικής τους έχει καθοριστεί από το ιδιαίτερο περιβάλλον τους, δεν υπακούει σε κάποιους οικουμενικούς κώδικες όπως υποστηρίζει ο Τσόμσκι.

Η θεωρία του Έβερετ είναι ενδιαφέρουσα. Όπως γράφει όμως ο Άντριου Άντονι στην Ομπζέρβερ, δεν είναι εύκολο να δοθεί συνέχεια στο θέμα. Ελάχιστοι άνθρωποι μιλούν ακόμη τη γλώσσα των Πιράχα. Και πολύ δύσκολα κάποιος άλλος γλωσσολόγος θα βρει τον χρόνο και το κέφι να ασχοληθεί μαζί τους.

11 Comments:

At 20/11/08 3:38 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Όντως πολύ ενδιαφέρουσες οι απόψεις του Έβερετ. Κai φαίνεται να είναι αρκετά hot issue. Το άρθρο των Nevins, Pesetsky & Rodrigues που κριτικάρει τις απόψεις του Έβερετ φαίνεται να έχει κατεβαστεί μέχρι τώρα 5100 φορές!!

 
At 20/11/08 3:42 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

"επικοινωνούν μεταξύ τους με απλές καταφατικές προτάσεις"
"Yes men" δλδ οι Πιράχας, αλλά ποόο το αφεντικόν;

 
At 20/11/08 3:43 μ.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

ποίον (διόρθωση)

 
At 20/11/08 7:19 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Αν έστω και ένας ενήλικος πιράχας καταφέρει να μάθει (να μιλάει και να καταλαβαίνει) αγγλικά, επαληθεύονται οι "υποθέσεις του Τσόμσκι".

 
At 20/11/08 7:22 μ.μ., Blogger Μιχάλης Μητσός said...

Οι Πιράχα δεν έχουν αφεντικά - δεν τα χρειάζονται. Είναι αυτάρκεις.
Μαυροπρόβατε, εσύ που είσαι γνωστός θαυμαστής του Τσόμσκι, μόνο αυτό έχεις να πεις;

 
At 20/11/08 9:15 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Έχω επίσης φίλτατε να σε συγχαρώ για το εξαιρετικό κείμενο. Με προβοκάρεις βέβαια όταν λες οτι είμαι γνωστός θαυμαστής του Τσόμσκι, δεν είμαι, αλλά το μισό μάθημα της "θεωρίας υπολογισμού" που κάνω αυτό το εξάμηνο, είναι θεωρίες του. Ο επιστημονικός Τσόμσκι λοιπόν είναι άλλη ιστορία από τον πολιτικό, μέρος της θεωρητικής του δουλειάς για τις "παραγωγικές" γραμματικές είναι κλασσικό, και οι γενικές θεωρίες του περί "βαθειάς δομής" είναι αντικείμενο κριτικής από την κοινότητα (που με πείθει σε πολλά σημεία ως μη ειδικό), αλλά απέχουν ακόμη από το να καταρριφθούν!

 
At 20/11/08 9:16 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

(Όσο για τ'αφεντικά, ποιός τα χρειάζεται;)

 
At 21/11/08 11:29 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Πιθανόν, ή γλώσσα των Πιράχας με τη πρωτόγονη-ακραία μορφή αποτελεί την εξαίρεση του κανόνα στη θεωρία της "Οικουμενικής γραμματικής".
Περί αφεντικών ομιλούντες, άς αναφέρω μιά ηπειρώτικη παροιμία "το γομάρι απ' τη λάσπη ο νοικοκύρης το βγάζει".

 
At 21/11/08 6:32 μ.μ., Blogger Sraosha said...

Ο Rodrigues κι άλλοι βραζιλιάνοι γλωσσολόγοι ασχολούνται καιρό με τα Πιραχά.

 
At 22/11/08 1:15 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Και επίσης στο άρθρο των Nevins e.a. απαντιούνται πολύ ικανοποιητικά -και καταρρίπτονται, με βάση τα ίδια τα δεδομένα που είχε συλλέξει παλιά ο Έβερετ- τα περί επαναδρομής. Για μια γεύση στα γρήγορα, ενδιαφέρον έχει αυτή εδώ η εκπομπή, στης οποίας το δεύτερο μέρος μιλούν για το θέμα ο Νταν Έβερετ με τον Ίαν Ρόμπερτς (ο αντίλογος): http://www.bbc.co.uk/radio4/science/thematerialworld_20060622.shtml

 
At 22/11/08 1:17 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home