Τετάρτη, Οκτωβρίου 13, 2010

Υπό το φως του φάρου





Λέγαµε για µας, αλλά τελευταία οι Γάλλοι είναι εκείνοι που δεν µας αφήνουν να βαρεθούµε. Οι µαζικές απελάσεις των Ροµά. Οι επαναλαµβανόµενες απεργίες για τις συντάξεις. Και τώρα, οι εκθέσεις που χαρακτηρίζονται ακατάλληλες για ανηλίκους.

Πριν από λίγες ηµέρες, η Λιµπερασιόν προκάλεσε αίσθηση δηµοσιεύοντας στην πρώτη της σελίδα µια φωτογραφία του Λάρι Κλαρκ που έδειχνε ένα αγκαλιασµένο γυµνό ζευγάρι. Ο τίτλος ήταν «Απαγορευµένο στους κάτω των 18 ετών» και αναφερόταν στην απόφαση του Δήµου του Παρισιού να θέσει ηλικιακό όριο στην αναδροµική έκθεση του αµερικανού φωτογράφου και σκηνοθέτη που παρουσιάζεται στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Παρισιού.
«Πρόκειται για µια επίθεση της γενιάς των µεγάλων εναντίον των νέων», σχολίασε ο 67χρονος Κλαρκ. «Αν έπρεπε να απαγορεύσουν σε κάποιους την είσοδο, αυτοί είναι οι άνω των 18».

Η Μοντ αποκαλύπτει τώρα ένα νέο κρούσµα λογοκρισίας (ή, καλύτερα, σεµνοτυφίας) στην Πόλη του Φωτός. Στο Φεστιβάλ Κόµικς του Σαιν-Μαλό, που συµπληρώνει αυτή την εβδοµάδα τα 30 του χρόνια και είναι το δεύτερο σε σηµασία µετά το Φεστιβάλ της Ανγκουλέµ, υπήρχε µια αίθουσα αφιερωµένη στον Ρεζέρ (ή Ράιζερ), τον αιρετικό γάλλο σκιτσογράφο που πέθανε το 1983 σε ηλικία µόλις 42 ετών. Στην είσοδο αυτής της αίθουσας υπήρχε µια επιγραφή που έλεγε: «Η είσοδος απαγορεύεται στους ανηλίκους που δεν συνοδεύονται από τους γονείς τους. Μερικά από τα έργα που εκτίθενται, πραγµατεύονται το θέµα της σεξουαλικότητας και ενδέχεται να σοκάρουν τους νεώτερους». Δύο είναι τα ερωτήµατα που προκύπτουν. Αν πρέπει οπωσδήποτε οι ανήλικοι να συνοδεύονται - προφανώς για να µπορεί κάποιος να λύνει επιτόπου τις απορίες τους - γιατί να είναι οπωσδήποτε οι γονείς τους και όχι, ας πούµε, ένας θείος ή µια θεία; Και το σηµαντικότερο: ποια είναι τα συγκεκριµένα έργα του δαιµόνιου σκιτσογράφου που «ενδέχεται να σοκάρουν»; Η γυναίκα που χουφτώνει ένα όργανο της τάξης; Το γουρούνι που παίρνει από πίσω τον κυνηγό που σκότωσε το ταίρι του και πρέπει τώρα να το αναπληρώσει; Ο πιλότος της Αιρ-Φρανς που αρνείται να πηδήξει την αεροσυνοδό επειδή κάνει απεργία;

Οχι. Υστερα από εκτενές ρεπορτάζ, η γαλλική εφηµερίδα ανακάλυψε ότι το σκίτσο για το οποίο έγινε όλη η φασαρία λέγεται «Μοναξιά», περιλαµβάνεται στο άλµπουµ «Τρελοί από έρωτα» και απεικονίζει έναν φαροφύλακα να αυνανίζεται κάτω από το φως του φάρου. «Αναλαµβάνω τις ευθύνες µου», δήλωσε κατηγορηµατικά ο υπεύθυνος της έκθεσης Φρεντ Λεκώ. «Δεν µπορούσα όµως να δείξω σε ένα παιδί κάποιον που αυνανίζεται». Γιατί άραγε; Για να µην παίρνει ιδέες; Για να µη δει πώς γίνεται; Ή µήπως επειδή ο αυνανισµός αποτελεί αµάρτηµα, όπως υποστηρίζει εκείνη η απίθανη υποψήφια του Ρεπουµπλικανικού Κόµµατος στο Ντελαουέρ;