Τετάρτη, Οκτωβρίου 15, 2008

Ένα ενημερωτικό υβρίδιο




«Εκλογές Πρίους»: έτσι αποκαλούν τις φετινές αμερικανικές εκλογές. Ένα υβρίδιο παλιών και νέων μέσων ενημέρωσης, όπου οι νέες τεχνολογίες στέλνουν ταχύτατα τις παλιές στο ράφι.

Πρώτα τα παλιά media, τα αξιόπιστα, τα ασφαλή: η Νιου Γιορκ Τάιμς έχει τη μεγαλύτερη αναγνωσιμότητα στην ιστορία της χάρις στην ισχυρή παρουσία της στο Διαδίκτυο. Τον περασμένο Ιούνιο επισκέφθηκαν την ιστοσελίδα της περισσότεροι από 17 εκατομμύρια μοναδικοί αναγνώστες. Η εφημερίδα μπορεί να μην έχει το πιο πλήρες και πιο γρήγορο σάιτ, αλλά εξακολουθεί να δίνει τον τόνο της ενημέρωσης σε ολόκληρη τη χώρα. Το κλίμα που επικρατεί στα γραφεία της μπορεί να μη θυμίζει το κλίμα στην Ουάσιγκτον Ποστ την εποχή του Ουοτεργκέιτ, αλλά το βέβαιο είναι ότι γίνεται καλή δουλειά και γράφονται ενδιαφέροντα κείμενα. Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, ότι το φετινό Νόμπελ Οικονομίας απονεμήθηκε σε έναν δημοσιογράφο της.

Ύστερα τα νέα media, τα «ζωντανά» και κάπως αντιφατικά: 4,2 εκατομμύρια επισκέψεις δέχθηκε τον περασμένο μήνα μια ομάδα πολιτικών ιστολογίων που καλύπτουν τις αμερικανικές εκλογές. Ανάμεσά τους είναι βέβαια και τα blogs δημοσιογράφων που εξακολουθούν να εργάζονται σε εφημερίδες, όπως είναι ο Άντριου Σάλιβαν των Σάντεϊ Τάιμς και ο Κλάιβ Κρουκ των Φαϊνάνσιαλ Τάιμς. «Θεωρώ την απήχηση που έχουν τα blogs βαρόμετρο για την υγεία των μέσων ενημέρωσης και ελπιδοφόρο μήνυμα για τη δημοκρατία», λέει ο Τζέιμς Μπένετ, διευθυντής ενός από τα παλιότερα περιοδικά της Αμερικής, του Ατλάντικ Μάνθλι (ιδρύθηκε το 1857). Δεν είναι τυχαίο ότι οι οργανωτές του συνεδρίου του Δημοκρατικού Κόμματος, τον περασμένο Αύγουστο στο Ντένβερ, διέθεσαν στους μπλόγκερ ένα διώροφο χώρο 800 τετραγωνικών μέτρων για να μπορούν να κάνουν απρόσκοπτα τη δουλειά τους. Οι «συμβατικοί» δημοσιογράφοι έπρεπε να υπογράφουν ως επισκέπτες για να τους επιτρέπεται η είσοδος...

Αν στην εικόνα αυτή προστεθούν τα πρωτοποριακά βίντεο που φτιάχνει το επιτελείο του Ομπάμα και τα πρωτότυπα (από θετική ή αρνητική σκοπιά) άρθρα που γράφουν οι λεγόμενοι «πολίτες-δημοσιογράφοι», προκύπτει ένας αρκετά πλουραλιστικός τρόπος κάλυψης αυτών των εκλογών. Δεν είναι βέβαια όλα ρόδινα. «Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι με ενθουσιάζει η δύναμη του Ιnternet και η ταχύτητα με την οποία μεταδίδονται οι πληροφορίες», λέει ο Ντέιβιντ Ρέμνικ, διευθυντής του περιοδικού Νιου Γιόρκερ. «Σε ορισμένες περιπτώσεις όμως, όπως είναι η Σικάγο Τρίμπιουν και οι Λος Άντζελες Τάιμς, παρατηρούμε μια τραγική συρρίκνωση του προσωπικού και των ίδιων των εφημερίδων. Ελπίζω μια από τις απροσδόκητες συνέπειες της ανόδου του web να μην είναι ο περιορισμός των βασικών εφημερίδων, περιοδικών και ηλεκτρονικών μέσων, που μπορεί να μην είναι τέλεια, αλλά φέρουν τη μεγάλη ευθύνη της ενημέρωσης των πολιτών σε έναν όλο και πιο πολύπλοκο κόσμο».