Δευτέρα, Σεπτεμβρίου 22, 2008

Η πρόβλεψη του Καντ





«Κάθε άνθρωπος θα καταχράται πάντα την ελευθερία του αν δεν υπάρχει κάποιος, πάνω απ΄ αυτόν, που ασκεί μια εξουσία σύμφωνα με τους νόμους».

Το απόσπασμα αυτό του Καντ, από την "Ιδέα μιας γενικής ιστορίας με πρίσμα κοσμοπολίτικο", αναδεικνύει τη διαρκή ανάγκη ελέγχου εκείνων που ελέγχουν. Το πρόβλημα αυτό απασχολούσε ανέκαθεν τους φιλοσόφους, από τον Σωκράτη ώς τον Ρουσώ, κι από τον Μακιαβέλι ώς τον Χομπς. Ο λόγος που ο Πλάτων, στην Πολιτεία του, θέτει την εκπαίδευση στο κέντρο του πολιτικού προβληματισμού δεν είναι η ανάγκη να γίνει ο λαός κοινωνός αυτού του αγαθού, αλλά να γίνουν ενάρετοι οι κυβερνώντες. Αυτοί αποτελούν τη μεγαλύτερη απειλή. Ο μεγαλύτερος κίνδυνος για τους πολίτες προέρχεται από αυτούς που έχουν εξουσιοδοτηθεί να τους προστατεύουν.

Ο γνωστός βιβλιοκριτικός της Μοντ Ροζέ-Πολ Ντρουά χρησιμοποιεί ένα παράδειγμα από τον κόσμο των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Πιστεύεις ότι είσαι απόλυτα προστατευμένος από τους ιούς, αφού φροντίζεις να είναι πάντα εφοδιασμένος ο υπολογιστής σου με το τελευταίο, πιο σύγχρονο και πιο εξελιγμένο αντι-ιικό πρόγραμμα. Μια μέρα, ενώ δουλεύεις, εμφανίζεται το εξής μήνυμα: «Θέλετε να κάνετε επανεκκίνηση ώστε να ολοκληρωθεί η καταστροφή ενός ιού;». Καθώς το ερώτημα προέρχεται από το λογισμικό προστασίας, η απάντηση δεν μπορεί παρά να είναι θετική, ένα αυτόματο κλικ στο Υes δηλαδή, και τότε η οθόνη ξαφνικά μαυρίζει, και ξέρεις ότι ξεκινά μια περιπέτεια που θα σου κοστίσει χρήμα και χρόνο. Τι συνέβη; Πώς κατάφερε ο εχθρός να περάσει τις τάφρους και τα τείχη; Η απάντηση είναι η χειρότερη δυνατή: δεν σημειώθηκε επίθεση, αιτία της καταστροφής ήταν ο ίδιος ο μηχανισμός προστασίας, που στη διάρκεια της τελευταίας ενημέρωσής του εξέλαβε «κατά λάθος» σημαντικά αρχεία του συστήματος ως παρείσακτους έτοιμους να κάνουν έφοδο.

Αυτή η «κακοήθης προστασία» παρατηρείται σε πληθώρα κοινωνικών φαινομένων, από παιδοκτόνους γονείς μέχρι εγκληματίες αστυνομικούς, διεφθαρμένους δικαστές και αδίστακτους υπουργούς. Αναζητείτε τον πιθανότερο δολοφόνο; Κοιτάξτε στις τάξεις των σωματοφυλάκων του θύματος. Αναρωτιέστε ποιος είναι ο κλέφτης; Εξετάστε τις κινήσεις του ανθρώπου που έχει τους κωδικούς και τα κλειδιά. Σπάτε το κεφάλι σας να βρείτε τον προδότη; Το πιθανότερο είναι ότι ανήκει στον κύκλο των στενών φίλων. Τόσα και τόσα πραξικοπήματα το έχουν αποδείξει.

Υπάρχει λύση; Ο κόσμος θα ήταν ασφαλώς καλύτερος αν δεν υπήρχαν καταχρήσεις, εγκλήματα και αρρώστιες. Χωρίς ιούς δεν θα χρειάζονταν αντι-ιικά προγράμματα. Χωρίς παραβιάσεις του νόμου δεν θα υπήρχε ανάγκη προστασίας. Αλλά αυτός ο ιδανικός κόσμος δεν υπάρχει. Κατά συνέπεια, είμαστε καταδικασμένοι να χρησιμοποιούμε προστατευτικές πανοπλίες. Το πρόβλημα είναι όταν νομίζουμε ότι αυτές οι πανοπλίες είναι εντελώς ασφαλείς. Όμως πάντα θα χαλάνε, είναι στη φύση τους. Πάντα θα βρίσκει ένα παραθυράκι ο άνθρωπος για να ικανοποιήσει την απληστία του. Χρειάζονται έλεγχο οι ελέγχοντες- και στις δημοκρατίες ο έλεγχος αυτός προέρχεται πάντα από τους ελεγχόμενους.

8 Comments:

At 22/9/08 1:41 μ.μ., Blogger Αθήναιος said...

Εδώ και χρόνια έχω την εξής "φιλοσοφική" απορία.
To premise είναι εξαιρετικά απλό αφού το δικό μου μυαλουδάκι δεν είναι και για πολλά πολλά.

Έστω ότι με τα χρόνια οι άνθρωποι εξελίσσονται όσον αφορά στις πολιτικές τους απόψεις. Ας πούμε εγώ δεν ανήκω πλέον στη δεξιά.Αυτό το θεωρώ εξέλιξη. Ένας αριστερός, σαν και σένα, σοβαρός και ουμανιστής, πόσο μπορεί να εξελιχθεί. Το ερώτημα είναι εαν ένας κομμουνιστής μπορεί ποτέ να εξυγειανθεί από το κομμουνιστικό μίασμα από την πίστη στην ανελευθερία και στον κόκκινο φασισμό.

Σήμερα πήρα μια απάντηση. Το σημερινό σου άρθρο είναι το πιο φιλελεύθερο που μπορεί να περιμένει κανείς απο έναν σοβαρό, ανθρωπιστή αριστερό. Είναι πολύ ωραίο γιατί δείχνει ένα βάθος σκέψης και μια συνολική αντιμετώπιση του κόσμου. Όμως...

Όμως ο κόσμος δεν αλλάζει μόνο με τόσο.Θέλει ακόμα περισσότερο φιλελευθερισμό. Δεν αλλάζει αν δεν αποτάξεις το φόβο. Δεν αλλάζει αν δεν αποτάξεις την πίστη ότι χρειάζεσαι μια πανοπλία. Δεν τη χρειάζεσαι. Ο καθένας από μας αφενός είναι αναλώσιμος όμως όντες μάχιμοι και πάντα ΑΠΕΝΑΝΤΙ σε κάθε μορφης εξουσία ανοίγουμε το δρόμο λίγο ακόμα κι αυτό όχι για μας αλλά για τα παιδιά μας.

Γιατί φοβούνται όλοι τόσο πολύ την ελευθερία; Κι αν κάποιος τους πλήξει, τί; Δεν ξέρουν να χτυπήσουν πίσω; Κι αν πέσουν κάτω, δεν μπορούν να σηκωθούν; Χιλιάδες χρόνια ανθρώπινης ιστορίας διδάσκουν ότι δεν πρέπει να φοβόμαστε και βέβαια διδάσκουν ότι δεν θα ζήσουμε για πάντα ότι δεν υπάρχει ζωή μετά θάνατο και ότι είμαστε για τη Φύση και εμείς αναλώσιμοι με μόνη βεβαιότητα το θάνατό μας. So what? Είναι αυτός λογος για να δέχεσαι να ζεις 75 χρόνια ως υποτελής στην εξουσία, στα κράτη και στους φόβους σου κλεισμένος στην πανοπλία;

Ανακεφαλαιώνω. Ωραίο άρθρο, με συγκίνησε ειλικρινά ο ανθρωπισμός του όμως είναι πίσω ή μάλλον ο κόσμος και οι αξίες που περιγράφεις δεν είναι αρκετές.

 
At 22/9/08 2:50 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

ο Πλάτων, στη Δημοκρατία του, Πολιτεία;

 
At 22/9/08 3:13 μ.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Το ωραίο φιλμ - σε δύο μέρη - του Peter Kozminsky σχολιάζει κατά τον καλύτερο τρόπο τους προβληματισμούς σου.

Τον Αθήναιο μην τον ξεσυνερίζεσαι, είναι en plein délire, φαίνεται θα είδε το σχέδιο Paulson για τη θεραπεία του καπιταλισμού...

 
At 22/9/08 3:18 μ.μ., Blogger Αθήναιος said...

Εμένα να μη ξεσυνερίζεται ή εσένα που ως καλός ινστρούχτορας πήγες αμέσως να τον διορθώσεις;
Πολυτεχνείο έχει τελειώσει ο άνθρωπος κι όμως ξέρει τόσα πράγματα και μάλιστα σε βάθος. Αλλά ξύπνησε ο ισντρούχτορας μέσα σου. :-)

Αυτά για το κομμουνιστικό μίασμα για σένα τα έγραψα, όπως κατάλαβαν όλοι οι θαμώνες.:-) Αλλά ξέρεις πώς τα έγραψα.Δεν θεωρώ τον κομμουνισμό μίασμα, μόνο έναν πρώιμο στάδιο της ανθρώπινης σκέψης που ένας άνθρωπος της δικής σου ευφυίας και ευρύτητας αποκλείται να αποδέχεται. Απλώς μας λές ότι είσαι κομμουνιστής από νάζι.

 
At 22/9/08 4:33 μ.μ., Blogger Μιχάλης Μητσός said...

Ενα λάθος - μόνο - την ημέρα μπορώ να κάνω;
Θενκς, Μαυροπρόβατε.

 
At 22/9/08 10:38 μ.μ., Blogger nik-athenian said...

Αλληλοσυγκρουόμενα πράγματα μου φαίνεται ότι υποστήριζε ο κος Καντ.
Από τη μια μας λέει ότι: Κάθε άνθρωπος θα καταχράται ΠΑΝΤΑ την ελευθερία του αν δεν υπάρχει κάποιος, πάνω απ΄ αυτόν, που ασκεί μια εξουσία σύμφωνα με τους νόμους.
Από την άλλη, βασικό μότο των θέσεών του ήταν ότι η πηγή της αρετής και της ηθικής δεν βρίσκεται σε εξωτερικούς από την ανθρώπινη φύση παράγοντες, δεν αποδίδεται στη φύση, ούτε στο Θεό, παρά μόνο στην καλή θέληση. Καλή θέληση είναι αυτή που απορρέει από οικουμενικούς νόμους ηθικής και ο άνθρωπος ελεύθερα και αβίαστα αποφασίζει να ενστερνιστεί.
Τελικά το μέσα μας ή το έξω μας θα υπακούσουμε; Αντιγονίτσα ή Κρέων;

 
At 23/9/08 11:13 π.μ., Blogger Μαύρο πρόβατο said...

Μιχάλη, αφού ξέρεις οτι αυτά δε μετράνε!

Αθην*: οι αντιθέσεις είναι άναπόφευκτες, αλλά γόνιμες. Μην τις κουκουλώνετε, αλλά ξεπεράστε τις με τα υλικά που οι ίδιες περιέχουν.

(Θέλοντας ν'απαντήσω και στους δυό σας, προέκυψε λήμμα στήλης ζωδίων... va savoir :-) )

 
At 30/7/09 3:49 π.μ., Anonymous Ανώνυμος said...

85cc免費影片,色情影片,85cc成人片,85cc成人片,sogo論壇,色情,視訊做愛,成人電影,a片,成人聊天室,遊戲口袋,微風,嘟嘟成人網,美女交友,85cc免費影城,後宮電影,成人影片,伊莉,麗的色遊戲,微風成人區,視訊聊天室,成人交友網,正妹,免費視訊,色情影片,視訊交友,免費成人影片,plus,色情網站,成人聊天室,色情影片,好玩遊戲,成人交友網,我的遊戲口袋,臺灣情色網,kk俱樂部,色情網站,微風,一葉情貼圖片區,色情網站,成人影城,嘟嘟情人色網,成人電影,18成人,台灣論壇,情趣,色情小說,本土自拍,h漫,kk俱樂部,臺灣情色網,情色網,色情遊戲,情色文學,痴漢論壇,kk俱樂部,成人交友網,A片

 

Δημοσίευση σχολίου

<< Home